اخبار داغ

هنر موسیقی جنوب در سراشیبی سقوط؛

استفاده ابزاری از موسیقی سنتی برای جذب آرا/ سردامداران موسیقی اصیل جنوبی به حاشیه رانده شدند

استفاده ابزاری از موسیقی سنتی برای جذب آرا/ سردامداران موسیقی اصیل جنوبی به حاشیه رانده شدند
رشد قارچ گونه گروههای به ظاهر موسیقی دان درپیت و هنرمند نماها در هرمزگان همچنین بها دادن به افرادی که بویی از هنر و اصالت ندارند مکررا اعتراض جامعه موسیقی استان را موجب شده اما گوش شنوایی پای درد و دل این قشر ننشسته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛موسیقی هرمزگان را به جرات می توان یکی از اصیل ترین و تاریخی ترین هنر این مرز و بوم دانست که پا از مرزها فراتر نهاده و در آنسوی آب ها و مرزهایی بین المللی نیز آثاری همجنس و همگون با آن را یافت از این رو موسیقی کرانه‌های جنوب، خصوصا آواز بندری  را که با نی انبان نواخته می شود، با موسیقی بومیان آفریقایی پیوندی عمیق دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, بندری,

موسیقی جنوبی از طبیعت داغ و گرم منطقه،الهام گرفته سرشار از شور، نیرو و حرارت است لذا برخی از سازها و نواهای این دیار در مراسمات ویژه و درمانی بکار می برند به عنوان نمونه موسیقی زار ی با ساز تبیره یا تنبوره توسط «بابا زار» نواخته می‌شود تا بدین وسیله اجنه و شیاطین را از جسم فرد بیمار دور کنند.

,

ابعاد دیگر موسیقی هرمزگان در مراسمات دینی و مذهبی ماننده مرثیه خوانی ها، مراسمات ختم و چاوشی خوانی و غیره نمود پیدا می کند که نشان از دامنه گسترده این هنر بومی دارد.

,

تشابهات بالای فرهنگی و تردد هرمزگانی ها به کشورهای حاشیه خلیج موجب شده تا همسایگان عرب نیز وام دار موسیقی هرمزگان شوند و بسیاری از نواهای موسیقدان و نوازندگان حرفه ای جذب کشورهای عربی شوند.

,

رقص شمشیر از هنر اصیل دریانوردان و مدافعان کهن خلیج فارس است که در تاراج فرهنگی آنسوی آب ها برده شده و به اسم کشورهای حاشیه خلیج فارس ثبت شده این در حالی است که این هنر سنتی خود گمنام مانده و یا به رقص عربی شهرت دارد.

,

شمشیربازی با ساز و نوا نمادی از استقامت و پایداری مدافعان خلیج فارس است که در دوران تاراج کشور با صلابت به مقابله با استعمار پرداختند و تمامی حرکات شمشیربازی بیانگر مراحل تاریخ مقاومت هاست.

,

, ,

استفاده ابزاری از موسیقی سنتی

, استفاده ابزاری از موسیقی سنتی,

اصالت و قدمت هنر موسیقی در هرمزگان این نکته را مد نظر قرار می دهد که مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر استان باید به معرفی این هنر اصیل بپردازند که در سال های اخیر مانند سایر زاویه گیری های مدیریتی ماهیت اصلی موسیقی جنوبی به حاشیه رانده شده و ابعاد غیر قابل قبول آن در معرض نمایش قرار گرفته شده است.

,

هیچ شخص یا گروهی با اصل هنر و موسیقی مخالف نیست اما استفاده ابزاری از آن برای جلب توجه و نظر آرا در قاموس اخلاق نمی گنجد اما اخیر برخی از مدیران اجرایی برخی از مراسمات و حتی سازمان صدا و سیما برای جذب مخاطب بیشتر به ابزار موسیقی متوسل شده اند که اصل هنر را زیرپا قرار داده تا منفعت بیشتری کسب کنند.

,

شبکه های تلویزیونی کشورهای حاشیه خلیج فارس تا یک دهه گذشته تنها پاتوق موسیقی بود که نظر عده ای را جلب می کرد اما اکنون به پشتوانه تدبیر دولت مدبر گوشه و کنار هرمزگان به محور اجرای زنده موسیقی و ساز و پای کوبی تبدیل شده که تنها رنگ و لعاب ظاهری از فرهنگ اصیل را نمایش می دهد.

,

از رستوران ها و کافی شاپ های درپیت گرفته تا مراسمات مختلف مناسبی و یا شبکه استانی با دعوت گروه های مختلف موسیقی و نوازندگان مختلف صحنه های مختلف از رقص و ترب تداعی کرده اند که ماهیت برنامه به حاشیه می راند.

,

رشد قارچ گونه گروههای به ظاهر موسیقی دان درپیت و هنرمند نماها در هرمزگان همچنین بها دادن به افرادی که بویی از هنر و اصالت ندارند مکررا اعتراض جامعه موسیقی استان را موجب شده اما گوش شنوایی پای درد و دل این قشر ننشسته است.

,

, ,

سردامداران موسیقی اصیل جنوبی به حاشیه رانده شدند

, سردامداران موسیقی اصیل جنوبی به حاشیه رانده شدند,

موسیقی در هرمزگان مانند بسیاری از زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دهه های اخیر دستخوش تحولات و نابسامانی هایی شده که گلایه اصحاب این هنر اصیل را همراه داشته که ان امر ارمغان بی توجهی مسئولانی است که بویی از هنر نبرده اند و بسیاری از آنان شناختی از هنر اصیل و بومی هرمزگان ندارند.

,

گزینش مسئولان غیر بومی در هرمزگان ابعاد جبران ناپذیری را بر پیکر جامعه بر جای گذاشته که حوزه هنر و فرهنگ بیشترین آسیب ها را متحمل شده است.

,

این روزها هنر پنجم در هرمزگان دستخوش سیاسی کاری و غرض ورزی عده ای شده که برای پرکردن جیب خود از درآمدهای باد آورده موسیقی اصیل و کهن جنوب را قربانی لوده گری و جلف بازی عده ای هنرمند نما می کنند.

,

آنچه که در این میان به وضوح هویداست که مسئولان وقت هیچ ارزشی برای هنر اصیل و بومی قائل نیستند و تنها برای سرگرم کردن و همراهی عده ای به اجرای موسیقی سنتی محلی روی آورده اند.

,

در ماههای اخیر هرکجای کشور که برنامه یا گردهمایی از قومیت های ملی برگزار می شود گروه ساز و موسیقی و ساخت عروسی هرمزگان به پای ثابت این همایش ها تبدیل شده همچنین مدیران استانی نیز در مراسمات افتتاح و یا نمایشگاههای خود دست به دامن موسیقی سنتی لوتی ها می شود که این رویه باعث کمرنگ کردن ابعاد پربار هنر موسیقی این دیار شده است.

,

استان هرمزگان مانند سایر مناطق کشور آداب و رسوم و فرهنگ غنی‌ بسیاری دارد که در بعد موسیقی پربارتر و نام آورتر می باشد که این ظرفیت‌ بومی موجب شده تا هرمزگان به عنوان پایتخت موسیقی کشور معرفی شود اما تکیه به موسیقی خیابانی  به عنوان توانایی‌های فرهنگی استان راه نادرستی است و برای پرورش بیش از پیش موسیقی در تمامی ابعاد این هنر تلاش شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه