اخبار داغ

نظام آموزشی کردستان چشم به راه همت خیرین

نظام آموزشی کردستان چشم به راه همت خیرین
کردستان به علل متنوع دارای کمبودهای کمی در زمینه تعداد کلاس و فضای کالبدی و ضعف‌های کیفی مثل تجهیزات کمک آموزشی دارد که حل این مسائل در دستور کار دولت قرار است اما رسیدن به مقصد بدون مشارکت مردمی و همت خیرین با تاخیر مواجه خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، دانایی محور اصلی پیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار است و میزان ارتقاء شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشوری بستگی به ضریب کمی و کیفی آن دارد به طوری که هرچه میزان دانایی بالاتر باشد به همان میزان دارای ثبات در روند شکوفایی فراگیر و امنیت عمومی خواهد بود بر این اساس برای تداوم توسعه باید ارتقاء سطح دانایی را به حداکثر رساند.

 

مدرسه نقطه شروع حرکت نیروی انسانی به سمت دانایی است اما ضریب تاثیر گذاری مثبت آن بستگی به میزان دستیابی دانش آموزان به عوامل موثر و استانداردهای روز دنیا در زمینه تعداد کلاس‌های درس، سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و امکانات کمک آموزشی دارد و ضروری است تا حوزه آموزش بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد تا بتوان امکان شکوفایی استعدادهای این قشر را فراهم کرد.

 

در شرایط کنونی کشور، کمبودهای متنوعی در حوزه آموزش و مدارس وجود دارد که دولت با تمام توان در این زمینه حرکت می‌کند اما محدودیت منابع مالی باعث کند شدن اجرای برنامه‌ها شده و سرعت روند رسیدن به هدف کاهش یافته است که برای مقابله با این شرایط نیاز به حمایت‌های مردمی و همت جامعه دارد تا به سرعت بتوان به شرایط مطلوب رسید.

 

باید این واقعیت را پذیرفت که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما پتانسیل بسیار بزرگی در زمینه همت برای کار خیر و مشارکت جمعی در سرنوشت کشور داشته و در کنار این ظرفیت مالی بالایی در جامعه نیز وجود دارد که اگر در کنار هم قرار گیرند بدون شک می‌تواند بانی شکوفایی همه جانبه شده و کشور را از گردنه‌های سخت توسعه و رسیدن به وضعیت توسعه یافتگی یاری دهد.

 

نگاهی به چند سال گذشته روایتگر این واقعیت است که خیرین با همت والایی وارد عرصه شده و کمک‌های بزرگی به روند مدرسه سازی و تجهیز مدارس به استانداردهای موجود دنیا نموده‌اند و اجازه نداد که روند آموزشی کشور با مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات مواجه گردد و امروزه شاهد فعالیت تعداد زیادی از مدارس خیر ساز و بهره مندی دانش آموزان از امکانات کمک آموزشی روز دنیاهستیم که اکثرا در مناطق فقیر نشین بوده و همت خیرین تاثیر کمبود منابع مالی دولتی بر تحصیل دانش آموزان مناطق محروم شدن را به حداقل رساند.

 

کردستان به علل متنوع دارای کمبودهای کمی در زمینه تعداد کلاس و فضای کالبدی و ضعف‌های کیفی مثل تجهیزات کمک آموزشی دارد که حل این مسائل در دستور کار دولت قرار است اما رسیدن به مقصد بدون مشارکت مردمی و همت خیرین با تاخیر مواجه خواهد شد.

 

برای بررسی وضعیت موجود، کمبودهای کمی و کیفی، برنامه‌ریزی برای جبران نواقص و میزان نیاز به حضور خیرین مصاحبه‌ای با مدیرکل سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس کردستان انجام داده‌ایم که اینک پیش روی شماست.

 

ماجد احمدی با اشاره به وضعیت موجود گفت: هم اکنون 3 هزار و 315 مدرسه در کردستان داریم که این تعداد جوابگوی نیاز استان نیست و برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به 1112 مدسه دیگر داشته و در شرایط فعلی این کمبود از طریق افزایش تعداد دانش آموزان در کلاس‌های موجود جبران می‌گردد که در جای خود سبب کاهش کیفیت آموزشی دانش آموزان خواهد شد.

 

وی افزود: مشکل ما تنها کمبود کلاس درس نیست زیرا با مسائل دیگری مثل وجود 1073 مدرسه فرسوده و 929 مدرسه نیازمند به مقاوم سازی روبرو هستیم که اگر سریعا اقدام نشود با خطر فروریزی این مدارس مواجه بوده و در صورت بروز حادثه جان دانش آموزان به خطر خواهد افتاد، علاوه بر این مدارس مذکور بر اساس مدل‌های سابق ساخته شده و جوابگوی روش‌های آموزشی نوین نیست.

 

احمدی در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه مقاوم سازی مدارس تصریح کرد: تا پایان اردیبهشت ماه امسال 59 مدرسه شهری و 101 مدرسه روستایی مقاوم سازی شدند و فعالیت در سایر مدارس نیازمند به مقاوم سازی را نیز در برنامه داریم و در تدارک تامین اعتبارات هستیم که به محض تامین منابع مالی آمادگی کامل را برای اجرا داریم.

 

این مقام مسئول در مورد وضعیت تخصیص اعتبارات اظهار کرد: سال 94 تخصیص اعتبارات 36 میلیارد و 511 میلیون تومان، سال 95 این رقم 21 میلیارد و 341 میلیون تومان بود و در سال 96 به 35 میلیارد و 801 میلیون تومان رسید و با توجه به عنایت ویژه مدیریت ارشد استان به حوزه آموزش پیش بینی می‌کنیم که امسال این رقم افزایش بیشتری بیابد.

 

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کردستان با تاکید بر نیاز شدید استان به همت خیرین گفت: روحیه خیری و همت جمعی ریشه در اعتقادات دینی و فرهنگ ملی ایرانیان دارد که این روحیه در مناطق کردنشین از ضریب بالاتری برخوردار است و مردم کورد همواره بخش بزرگی از منابع مالی و دارایی‌های خود را در این راستا هزینه نموده و در طول تاریخ هزاران مدرسه علوم دینی و علوم جدید از توسط خیرین اداره می‌شد و امروز هم با همان همت هرجا که به یاری طلبیده شده‌اند در عرصه حاضر بوده و با اوج عشق و علاقه مال خود را هدیه داده‌اند.

 

احمدی افزود: در این زمان نیاز بیشتری به همت خیرین داریم زیرا از یک سو حوزه دانش، آموزش و تکنولوژی آموزشی گسترش بیش از پیش یافته و از سوی دیگر اعتبارات دولتی با محدودیت بیشتری مواجه شده و اگر حمایت این قشر را نداشته باشیم آینده سازان مملکت برای پیشرفت علمی و افزایش توانایی با مشکلات سخت مواجه خواهند شد، بر این اساس از خیرین درخواست داریم تا برای کمک به آینده جوانان و افزایش امنیت جانی این فرزندان خویش بار دیگر با اهداء کمک روند مدرسه سازی و مقاوم سازی مدارس موجود را یاری دهند.

 

وی با اشاره به میزان کمک خیرین در سال‌های گذشته اعلام کرد: خیرین سال 94 در حدود 3 میلیارد و 290 میلیون تومان، سال 95هم 8 میلیارد و 790 میلیون و سال گذشته 13 میلیارد و 960 میلیون تومان به امر مدرسه سازی کمک کردند که توانست برنامه‌های دولت در این راستا را سرعت بخشد.

 

احمدی افزود: امسال هم جشنواره خیرین مدسه ساز را به منظور تکریم و تقدیر از این قشر دلسوز و جمع آوری کمک به مدرسه سازی را در دستور کار داریم و امیدواریم نیکوکاران و ایثارگران بار دیگر با همت وصف ناشدنی خویش عرصه علم و دانش استان را یاری دهند.

 

وی تصریح کرد: این واقعیت را به همه یادآور می‌شوم که میزان حضور خیرین در روند آموزش تاثیر مثبت بر انگیزه دانش آموزان در ادامه تحصیل، کیفیت فراگیری و حفظ و نگهداری امکانات آموزشی داشته و تجارب موجود ثابت نموده که میزان موفقیت در این مدارس بیشتر از سایر مدارس می‌باشد که این امر نشان از تاثیر مثبت مشارکت عمومی در فرهنگ آموزشی و احساس مسئولیت در قبال این امکانات دارد.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی, کردتودی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه