اخبار داغ

پای صحبت فعالین عرصه زیلو؛

میبد در تجاری سازی زیلو لنگ می زند/عقب‌ماندگی زیلو بدلیل فقدان طرح و رنگ

میبد در تجاری سازی زیلو لنگ می زند/عقب‌ماندگی زیلو بدلیل فقدان طرح و رنگ
عدم زیر ساخت کافی در حوزه زیلو (بافنده و تجهیزات زیلو)، نبود بازاریابی مناسب در سطح ملی و بین المللی و وجود بازار رقیب دیگر زیر اندازها بازار زیلوی میبد را از رونق انداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از میبد خبر، زیلو نوعی زیرانداز و کف‌ پوش دست‌بافت و محصولی قدیمی و تاریخی است که با نخ بافته می‌شود. میبد یکی ازمراکز عمده زیلوبافی بوده است تا چندسال قبل صدها خانوار ازمحل درآمد آن امرار معاش می‌کردند. زیلو هر چند به ظاهر یک دستبافته نخی ساده است اما بررسی فنون و تکنیک بافت آن نشان می‌دهد که غنای فرهنگی و فکر و اندیشه بارورشده‌ای در پس هر تار و پود آن خفته است. با این اوصاف و با توجه به اینکه مدتی است دوباره بحث احیای این هنر صنعت بر سر زبان ها آمده ولی این هنر صنعت هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است در این راستا گفتگویی داشتیم با دو فعال عرصه این هنر صنعت تا مشکلات موجود در این حوزه را بررسی کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

عدم زیر ساخت کافی و نبود بازاریابی مناسب در حوزه زیلو 

, عدم زیر ساخت کافی و نبود بازاریابی مناسب در حوزه زیلو , عدم زیر ساخت کافی و نبود بازاریابی مناسب در حوزه زیلو ,

مرتضی محسن زاده مسئول خانه زیلو میبد در خصوص دلایل عدم رونق بازار زیلو بیان داشت: عوامل متعددی در این قضیه دخیل است که مهمترین آنها عدم زیر ساخت کافی در حوزه زیلو (بافنده و تجهیزات زیلو)، نبود بازاریابی مناسب در سطح ملی و بین المللی و وجود بازار رقیب دیگر زیر اندازها می باشد.

,

, ,

وی افزود: قیمت زیلو، زمانبر بودن تولید زیلو و عدم تنوع محصول در این حوزه از دیگر دلایل عدم رونق زیلو می باشد. خوشبختانه با راه اندازی خوشه زیلو این موقعیت بوجود آمد تا عوامل عقب ماندگی و عدم توسعه یافتگی زیلو بررسی و تحقیقات میدانی در این رابطه صورت گیرد که در این راستا خانه زیلو بخشی از این اهداف را که شامل تنوع محصول، برندسازی و حضور در نمایشگاههای متعدد داخلی و بین المللی جهت معرفی و بازاریابی این محصول را انجام داده است.

,

دربحث تجاری سازی زیلو لنگ می زنیم

, دربحث تجاری سازی زیلو لنگ می زنیم, دربحث تجاری سازی زیلو لنگ می زنیم,

محسن زاده با اشاره به اینکه خانه زیلو به صورت آکادمیک در بحث توسعه زیلو فعالیت دارد، ابراز داشت: خانه زیلو فعالیت خود را برای احیا و رونق این هنر صنعت از طریق تربیت زیلو باف و انجام کارهای پژوهشی در زمینه تولید محصولات متنوع و تجاری سازی زیلو با حضور در نمایشگاه های متعدد آغاز و با تکیه بر 2 آیتم مهم خلاقیت و توجه به نیازهای بازار ادامه داده تا زیلو را از حالت زیرانداز خارج و محصولات متنوع دیگری نظیر کیف، پشتی، روکش صندلی و غیره را تولید کند.

,

, ,

مسئول خانه زیلو با اشاره به این موضوع که ما در بحث تجاری سازی زیلو لنگ می زنیم، اذعان داشت: سرمایه گذاران بویژه در شهرستان میبد به دلایل متعدد رغبتی برای سرمایه گذاری در این حوزه نداشته و به خاطر زود بازده بودن سرمایه گذاری در بخشهای دیگر کمتر در این حوزه ورود کرده اند. سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز به دلیل عدم باور درست در این زمینه نتوانسته است اعتبار لازم و سرمایه گذار بخش خصوصی در این حوزه جذب کند. زیلو ظرفیت های زیادی برای کار دارد به شرط آنکه صداقت نیز در تولید رعایت شود.

,

محسن زاده در ادامه اظهار داشت: زیلو در گذشته جایگاه ممتازی در میبد داشته ولی به خاطر عدم شناخت و توجه مسئولین و مردم به آن از یادها رفته و بافندگان نیز انگشت شمار شدند. از دهه 80 به بعد تحرکاتی برای احیا و رونق این هنر صنعت صورت پذیرفت که نشان دهنده حمایت های معنوی و گاها مادی مسئولین در دوره های مختلف بوده ولی نگاه جدی به این مساله نشده و بیشتر نگاهی هیجانی و فانتزی به این موضوع بوده است. 

,

وی در پایان با اشاره به اینکه هنر صنعت زیلو نیازمند جذب سرمایه گذار بوده که این امر کار حاکمیت می باشد، تصریح داشت: برای اینکه هنرصنعت زیلو بتواند بخش قابل توجهی از اقتصاد شهر را دست خود گرفته و سبب رونق اشتغال خانگی شود مستلزم این است مدیران دستگاههای دولتی و شهروندان حمایت عملی از زیلو داشته باشند. به هرحال زیلو نیازمند حمایت مسئولین و نگاه علمی و راهبردی به این حوزه می باشد.

,

عقب ماندگی زیلو از فرش دستباف به خاطرنبود طرح و رنگ 

, عقب ماندگی زیلو از فرش دستباف به خاطرنبود طرح و رنگ , عقب ماندگی زیلو از فرش دستباف به خاطرنبود طرح و رنگ ,

طاهره کشتکار مسئول موزه زیلوی میبد نیز با اشاره به علل رکود زیلو عنوان داشت: زیلو در گذشته فرش عمومی ایرانیان بوده و از میبد به تمام نقاط ایران صادر می شد ولی از زمانیکه تکنولوژی تولید موکت با الیاف مصنوعی و فرشهای ماشینی وارد ایران شد به سبب تنوع محصول و طرح و رنگ متنوع به تدریج جای زیلو را در جامعه ایران گرفت و زیلو رونق خود را از دست داد. 

,

وی با بیان اینکه زیلو فرش سلامت بوده و مزایایی دارد که دیگر زیراندازها از آن بی بهره اند، افزود: تبلیغات، تنوع محصول، جنس مواد اولیه، کیفیت نخ و بافت نقش مهمی در رونق این هنر صنعت و استفاده از آن خواهد داشت.

,

, ,

کشتکار با اشاره به اینکه مسئولین برای رونق و توسعه این هنر صنعت از نظر اعتبارات مالی محدود هستند، اذعان داشت: در شهرستان میبد مسئولین بویژه فرماندار نگاه ویژه ای به احیا، رونق و توسعه این هنرصنعت دارد و جلسات متعددی را در این زمینه برگزار کرده است منتهی مسئولین می گویند دست ما از نظر بودجه بسته است بطور مثال محمد رضا دهقان معاونت صنایع دستی استان در دیداری که برای جذب کمک های مالی برای زیلو داشتم ابراز داشت سال 1395 برای کل صنایع دستی میبد فقط 7 میلیون تومان تخصیص داده شده است. مسئولین بیشتر حمایت معنوی دارند تا حمایت های مالی. 

,

جای خالی «بازاریابی» برای جذب سرمایه گذار برای زیلو

, جای خالی «بازاریابی» برای جذب سرمایه گذار برای زیلو, جای خالی «بازاریابی» برای جذب سرمایه گذار برای زیلو,

وی ادامه داد: سرمایه گذاران چون از بازار زیلو مطمئن نیستند انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این حوزه ندارند. با ایجاد بازار مناسب و بازاریابی درست و تولید محصولات با کیفیت متنوع از لحاظر طرح و رنگ می توان نگاه بازار داخل و خارج را به زیلو تغییر داد و سرمایه گذاران را جذب کرد. دولت می تواند با تشکیل یک تیم تجاری و بازایابی این بازار را مهیا کند. 

,

مسئول موزه زیلوی میبد با بیان اینکه راه اندازی خوشه زیلو موقعیت خوبی برای برای برطرف کردن مشکلات این هنر صنعت در زمینه تامین مواد اولیه، بازاریابی، ایجاد کارگاههای جدید و آموزش زیلوباف داشته باشد، اذعان داشت: کار را باید به کاردانش سپرد متاسفانه جهاد دانشگاهی در این زمینه با توجه به اینکه حساسیت موضوع را درک نکرده و می خواهد از این موقعیت به نفع خود بهره برده و با وضعیت موجود و کارمندان موجود که معمولا درگیر کارهای محوله هستند این موضوع را اداره کند. برای انجام کار تخصصی در حوزه زیلو جهاد دانشگاهی باید تعدادی نیرو آشنا به CBA را استخدام کند که این نیروه با رعایت اصل بی طرفی اعتماد اعضای خوشه را جلب کرده و به آنها کمک کند تا خودشان را ارتقا داده و مشکلات آنها رسیدگی و در صدد رفع آن برآید.

,

, ,

کشتکار در پایان تصریح داشت: خوشبختانه برخی از تجار نگاه ویژه ای به زیلو و سرمایه گذاری در این حوزه دارند ولی زیر ساخت های موجود پاسخگوی بازار نیست که در این زمینه خوشه همزمان با توسعه کارگاهها باید در بخش بازاریابی و حضور در نمایشگاه ها فعال تر شده و مشکلات مواد اولیه و طراحی را حل کند به شرط آنکه کار به یک تیم کاردان سپرده شود. آینده زیلو بسیار روشن است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه