اخبار داغ

بررسی آخرین وضعیت بازار در گفتگوی دانا با معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی:

تیم اقتصادی دولت سر در گم است/ نقدینگی از 460 هزار به 1500هزار میلیارد تومان رسیده است

تیم اقتصادی دولت سر در گم است/ نقدینگی از 460 هزار به 1500هزار میلیارد تومان رسیده است
معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی همچنین گفت: اینکه دولت هر روز بگوید این قیمت ها واقعی نیست و مردم توجه نکنند و این کالا ها را خریداری نکنند فایده ای ندارد چرا که مردم به سیاست های اقتصادی دولت اعتماد ندارند و تلاش می کنند خودشان قدرت خرید خود را حفظ کنند و مجبور هستند برای حفظ قدرت خرید خود به بازارها هجوم بیاورند و خرید کنند.
[

حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اتفاقاتی که در بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن افتاده است اظهار داشت: آسیب شناسی شرایط اقتصادی که در آن سیر می کنیم نشان می دهد این شرایط متأثر از چند عامل است که مهم ترین آن این است که نگاه دولت به اقتصاد واقعی نبوده است.

, معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی, معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی, و, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه گفت: از آنجایی که واقعیت های اقتصاد به درستی بیان نمی شود و برای مردم به تصویر کشیده نمی شود، نسخه ای هم که برای این شرایط پیچیده و نوشته می شود، نسخه ای است که نه تنها اوضاع اقتصاد کشور را بهبود نمی بخشد، بلکه روز به روز اقتصاد را متلاطم تر می کند.

,

 

,

شرایط فعلی اقتصاد را بارها به دولت گوشزد کردیم

, شرایط فعلی اقتصاد را بارها به دولت گوشزد کردیم, شرایط فعلی اقتصاد را بارها به دولت گوشزد کردیم,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه ایرادات اصلی برنامه اقتصادی دولت از چند سال گذشته توسط کارشناسان مختلف گوشزد می شد عنوان کرد: کارشناسان اقتصادی بارها و بارها به دولت اخطار دادند که روند اقتصادی که در پیش گرفته است نمی تواند در دراز مدت به نفع مردم و جامعه باشد و کشور نه تنها به دالان رونق اقتصادی وارد نمی شود بلکه از رکود هم خارج نخواهد شد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: از وقتی که دولت روحانی روی کار آمده است و تیم اقتصادی وی کار را در دست گرفته است، برنامه هایی که برای اصلاح ساختار قبل از قرار گرفتن بر مسند قدرت بیان می کردند و بعد از آن، مولفه های لازم برای یک اقتصاد پویا را در خود نداشت و تقریباً همان شرایط قبلی اقتصاد تداوم پیدا کرد.

,

 

,

بنگاه های اقتصادی نه تنها هیچگاه رونق نگرفت بلکه یکی پس از دیگری تعطیل شدند

, بنگاه های اقتصادی نه تنها هیچگاه رونق نگرفت بلکه یکی پس از دیگری تعطیل شدند, بنگاه های اقتصادی نه تنها هیچگاه رونق نگرفت بلکه یکی پس از دیگری تعطیل شدند,

مستخدمین حسینی با انتقاد از صحبت های بی اساس مبنی بر از بین رفتن رکود تصریح کرد: دولت طبق امار و اعداد نامعلومی اعلام می کرد که به مرحله رونق اقتصادی رسیده ایم اما حقیقت بنگاه های اقتصادی چیز دیگری بود به طوری که بنگاه های اقتصادی تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند و سیاست هایی که در خصوص یکسان سازی نرخ ارز بیان می شد به فراموشی سپرده شد.

,

وی در ادامه گفت: شرایط اقتصادی ما به گونه ای بوده است که با بحران های ناشی از تحریم ها همواره دست و پنجه نرم کرده ایم و البته دود آن هم به چشم مردم و جامعه رفته است؛ ارز یکی از مواردی است که در خصوص آن دولت نمی داند چه کاری انجام بدهد.

,

 

,

ارز 4200 تومانی تنها به نفع وارد کنندگان است

, ارز 4200 تومانی تنها به نفع وارد کنندگان است, ارز 4200 تومانی تنها به نفع وارد کنندگان است,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت سردر گم است بیان داشت: معاون اول دولت با یک بخشنامه دستوری اعلام کرد که ارز تک نرخی و 4200 تومان است اما شاهد بودیم که وارد کنندگان استقبال کرده و بلافاصله واردات افزایش پیدا کرد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: واردات ارز در سه ماهه نخست سال نسبت به دوره های 3 ماهه در سال های کذشته افزایش بسیار زیادی پیدا کرد علی رغم اینکه خطر تحریم در بیخ گوش ما بود، دولت و بانک مرکزی هیچ اقدامی را برای مقابله با تحربم ها انحام ندادند.

,

 

,

 نقدینگی از 460 هزار به 1500هزار میلیارد تومان رسیده است

,  نقدینگی از 460 هزار به 1500هزار میلیارد تومان رسیده است,  نقدینگی از 460 هزار به 1500هزار میلیارد تومان رسیده است,

مستخدمین حسینی با بیان اینکه ارز برای واردات در اختبار کسانی فرا گرفت که نقدینگی زیادی را در اختیار دارند تصریح کرد: نقدینگی به صورت افسار گسیخته به رقم 1500 هزار میلیارد تومان رسید؛ زمانی که روحانی روی کار آمد رقم نقدینگی 460 هزار میلیارد تومان بود که ظرف مدت چندسال این به رقم 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است.

,

وی در ادامه افزود: چنین حجم از نقدینگی در طول تاریخ بی سابقه است و پیش بینی می شد که این نقدینگی اثر تخریبی خود را بر ساختار هار اقتصادی بگذارد و مدتی است که از هم گسستن تار و پود بنیان های اقتصاد آغاز دشه است؛ آسیب های جدی در دولت قبل به پیکره اقتصاد وارد شده بود و انتظار می رفت که دولت روحانی این آسیب ها را اصلاح کند.

,

 

,

غول نقدینگی هر بار از یک بازار سر درآورده و آن را دچار مشکل می کند

, غول نقدینگی هر بار از یک بازار سر درآورده و آن را دچار مشکل می کند, غول نقدینگی هر بار از یک بازار سر درآورده و آن را دچار مشکل می کند,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه تیم اقتصادی روحانی نه تنها زخم های اقتصادی را بهبود نبخشید بلکه با اقدامات نسنجیده خود، نمک به زخم اقتصاد پاشید و شکاف های اقتصادی با ایجاد نقدینگی ها روز به روز عمیق تر شد؛ شاهد هستیم که رقم نقدینگی آنقدر زیاد است که هر زمان که از یک جا سر در می آورد منجر به مشکلات زیادی در این بخش می شود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد بیش از 50 درصد خرید سکه های پیش فروش شده توسط تعداد محدودی از افراد یعنی 5 درصد صورت گرفته است عنوان کرد: این زنگ خطر بزرگی است که حجم سنگینی از نقدینگی دست تعداد محدودی از افراد است که بخشی از این نقدینگی وارد بازار سکه شده است.

,

 

,

غول نقدینگی به سمت بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا رفت

, غول نقدینگی به سمت بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا رفت, غول نقدینگی به سمت بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا رفت,

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه حجم سنگینی از نقدینگی وارد بازار دلار شده است عنوان کرد: اطلاعات واقعی از میزان ورود نقدینگی به بازار دلار منتشر نشده است اما بخش عظیمی از نقدینگی به این سمت حرکت کرد و قیمت دلار روز به روز افزایش پیدا کرد.

,

وی در ادامه افزود: بخش دیگری از غول عظیم نقدینگی در مسیر مسکن قرار گرفت و همانطور که شاهد هستیم یک باره قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد. بخشی از نقدینگی وارد بازار خودرو شد و همین مساله منجر به افزایش ناگهانی قیمت خودرو شد. هجوم به بازار خودرو منجر به افزایش قیمت آن شد.

,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه پیش بینی می شود نقدینگی به سمت کالاهای دیگر در بازار حرکت کند گفت: به خاطر بحث های تحریمی که قرار است تا شهریور ماه بر اقتصاد ما تحمیل شود، بسیاری برای تدارک مواد اولیه کارخانه های خود با مشکلاتی مواجه می شوند که قیمت تمام شده افزایش پیدا کرده و بخشی از نقدینگی به این سمت حرکت می کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن تأکید بر این نکته که تا غول نقدینگی وجود دارد نوسان قیمت ها هم ادامه‌دار است بیان داشت: دولت و بانک مرکزی ارزی را که خودشان به قیمت بالاتر به صرافی ها عرضه می کردند را یکباره مشمول قانون کرده و اعلام می کند بیشتر از این مقدار قاچاق محسوب می شود یعنی برنامه جامعی برای مدیریت کشور نیست.

,

 

,

انتقاد از سیاست و عملکرد منفعلانه وزارت اقتصاد

, انتقاد از سیاست و عملکرد منفعلانه وزارت اقتصاد, انتقاد از سیاست و عملکرد منفعلانه وزارت اقتصاد,

مستخدمین حسینی با بیان اینکه در وضعیت اقتصادی امروز هیچ اشکالی متوجه مردم نیست عنوان کرد: اشکال اصلی متوجه دولت، مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی است؛ برنامه ها و سیاست های اقتصادی دولت از سازمان برنامه و بودجه تا وزارت اقتصاد و دارایی که در این مشکلات بسیار منفعلانه عمل می کند، همه دارای اشکال هستند.

,

وی همچنین گفت: محورهای تصمیم سازی و تصمیم گیری اقتصادی تا حدی ضعیف بود که کار حوزه اقتصاد را به جایی رسانده است که اقلام مورد نیاز مردم در حال گران شدن است و این شرایط را نمی توان با موعظه های اخلاقی حل و فصل کرد.

,

 

,

اگر مردم نخرند پس نقش سیاست های اقتصادی دولت چه می شود؟

, اگر مردم نخرند پس نقش سیاست های اقتصادی دولت چه می شود؟, اگر مردم نخرند پس نقش سیاست های اقتصادی دولت چه می شود؟,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در ادامه افزود: نمی توان به مردم گفت چیزی نخرید و یا اینکه سفر خارجی نروید چرا که بسیاری از این موارد جزء ضروریات افراد است و باید متذکر شد نقش دولت و سیاستگذاری های اقتصادی در این زمینه چه می شود؟ سازمان های نظارتی دولتی که دستگاه های طویل و عریضی را هم درست کرده اند اگر الان نتوانند کاری انجام دهند پس ضرورت تشکیل آنها چه بوده است؟

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مصرف کنندگان در کشور دست تنها باقی مانده اند بیان داشت: اینکه نقدینگی به بخش های مسکن، دلار، طلا و خودرو رفته است مسیری انحرافی بوده و چند روزی است که نقدینگی به بخش صحیح خود یعنی بورس راه پیدا کرده است.

,

مستخدمین حسینی در ادامه افزود: اگر نقدینگی وارد بورس شود، نقدینگی قابل کنترل بوده و به سمت تولید می رود؛ سیاست های دولت باید به شکلی باشد که نقدینگی را به سمت بنگاه های تولیدی بکشاند تا از ایجاد تنش های عمده و مهم در بازارهای دیگر جلوگیری شود و از طرف دیگر با این نقدینگی اشتغال ایجاد شود.

,

وی با تأکید بر لزوم ایجاد مدارس صادراتی عنوان کرد: بعد از کشیده شدن سرمایه ها به بازار بورس قطعاً تولید به رونق می افتد و حتی شرایط صادرات محصول نیز فراهم می شود از همین جهت دولت باید اقدام به راه اندازی مدارس صادراتی کرده تا از این طریق ارز هم وارد کشور شود؛ در این راستا لازم است اتاق بازرگانی از فضای بسته ای که دور خود کشیده است خارج شود.

,

 

,

دولت قوانین مزاحم فضای کسب و کار را اصلاح کند

, دولت قوانین مزاحم فضای کسب و کار را اصلاح کند, دولت قوانین مزاحم فضای کسب و کار را اصلاح کند,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی همچنین خاطر نشان کرد: متغیرهایی که بر رکود و یا بر رونق تأثیر می گذراند دست نخورده باقی مانده و حتی با وجود چنین شرایطی که در بازار به وجود آمده است هیچ تلاشی برای اصلاح آنها صورت نمی گیرد؛ فضای کسب و کار دارای 600 متغیر محدود کننده است که آقای جهانگیری اعلام کرده است که بیش از 1400 دستور العمل برای محدودیت فضای کسب و کار وجود دارد که وظیفه دولت برداشتن این محدودیت هاست.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه قوانین باید به شکلی تصویب بشوند که فضای کسب و کار رونق بگیرد عنوان کرد: اگرچه این مشکل این دولت نبوده اما دولت می تواند با ارائه پیشنهاد به مجلس فضای کسب و کار را برای جوانان فراهم کند و نقدینگی به سمت کارگاه های تولیدی و این فضا برود تا در نهایت علاوه بر ایجاد ارزش افزوده کسب و کار رونق بگیرد.

,

 

,

تا نظام بانکداری اصلاح نشود فضای کسب و کار رونق پیدا نمی‌کند

, تا نظام بانکداری اصلاح نشود فضای کسب و کار رونق پیدا نمی‌کند, تا نظام بانکداری اصلاح نشود فضای کسب و کار رونق پیدا نمی‌کند,

مستخدمین حسینی با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی بیان داشت: بارها و بارها این واژه را از زبان مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شنیده ایم اما کوچکترین قدمی در این راستا برداشته نشده است؛ چرا منابع بانک ها در اختیار جامعه نیست و تنها در اختیار افراد محدودی قرار می گیرد و مردم نمی توانند وام دریافت کرده و یا اینکه بنگاه های تولیدی نمی توانند روی کمک بانک ها حساب کنند.

,

وی با طرح این سوال که دولت برای همه بگوید چه قدمی در راستای صادرات برداشته است عنوان کرد: هر چه تا کنون آموزش داده شده و امکانات فراهم شده است تنها برای واردات است ولی صادرات در دولت یازدهم و دوازدهم جایگاهی نداشت.

,

 

,

مردم به سیاست های اقتصادی دولت اعتماد ندارند

, مردم به سیاست های اقتصادی دولت اعتماد ندارند, مردم به سیاست های اقتصادی دولت اعتماد ندارند,

معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی همچنین گفت: اینکه دولت هر روز بگوید این قیمت ها واقعی نیست و مردم توجه نکنند و این کالا ها را خریداری نکنند فایده ای ندارد چرا که مردم به سیاست های اقتصادی دولت اعتماد ندارند و تلاش می کنند خودشان قدرت خرید خود را حفظ کنند و مجبور هستند برای حفظ قدرت خرید خود به بازارها هجوم بیاورند و خرید کنند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: نه تنها شغل جدیدی ایجاد نشد بلکه بیشتر کسانی که شغل داشتند شغل خود را از دست داده اند؛ سطح درآمد مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کم شده است؛ نقدینگی سرگردان که در اختیار افراد خاص و محدودی قرار گرفته است تعیین کننده شده و مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود آورد.

,

مستخدمین حسینی همچنین بیان داشت: شرایط اقتصادی امروز اصلاً مناسب نیست و همچنان در رکود به سر می بریم؛ بسیاری از بنگاه های اقتصادی و تولیدی شرایط مناسبی نداشته و خط تولید خود را کاهش و یا تعطیل کرده اند و این شرایط اصلا مناسب نیست.

,

وی با بیان اینکه دولت حتی نتوانست بازار ارز را کنترل کند تصریح کرد: نرخ دستوری برای ارز 4200 تومان اعلام شده اما در حاشیه بازار دلار کمتر از 7000 تومان به فروش نمی رسد و دولت هم توان کنترل این بازار را ندارد؛ ارزی که یک مسافر تهیه می کند با ارزی که یک فرد عادی می خرد فرقی ندارد و این برای یک مسافر کسر شأن است که فقط با مبلغ محدودی سفر کند. مسافران باقی ارز خود را از کجا تهیه کنند؟

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه