اخبار داغ

کارشناس ارشد خاک شناسی:

سیستان وبلوچستان در پدیده بیابان زدایی به شدت عقب است/چشم انداز مثبتی برای بیابانی نشدن استان وجود ندارد!

سیستان وبلوچستان در پدیده بیابان زدایی به شدت عقب است/چشم انداز مثبتی برای بیابانی نشدن استان وجود ندارد!
کارشناس ارشد خاکشناسی گفت: با توجه به اسناد ومدارک موجود و محدودیت ها در حال حاضر نسبت به روند بیابان زایی، در بیابان زدایی به شدت عقب هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین سرگزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار عصرهامون، افزود: تخریب زمین در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب تعریفی است که کنوانسیون جهانی بیابان زایی از آن می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
وی ادامه داد: فرآیند بیابان زایی بسیار پیچیده و چند بعدی است به طوری که فقر باعث بوته کنی، بوته کنی سبب فرسایش و فرسایش عامل فقر بیشتر می شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ایران به موضوع بیابان زدایی به معنای قههرا رفتن زمین نگاه و توجه نشده و این معضل تنها در فرسایش بادی و کمی آبی دیده شده و به دیگر جنبه های آن اندیشیده نشده است، به طوری که از استفاده کودهای شیمیایی بر روی زمین جلوگیری نگردیده و یا هیچ وقت آبیاری زیاد اراضی کشاورزی و دیگر عوامل از این دست ممنوع نشده است.
وی اذهان کرد: متاسفانه هیچ وقت به آلوده شدن خاک در کشور توجهی نشده است که نمونه آن وجود فاضلاب های انسانی، شهری و کشاورزی است.
سرگزی با بیان اینکه تخریب سرزمین به معنای کاهش کیفیت آب و خاک است، اظهار کرد: بیابان زایی شامل دو بخش انسانی و طبیعی است که از عوامل طبیعی می توان به گرمای زیاد، کاهش میزان بارش، وزش بادهای شدید، کاهش پوشش گیاهی و در حوزه عوامل انسانی می توان به حوزه های سیاسی، اجتماعی، سیاسی و حتی مدیریتی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: برای مدیریت بیابان و بیابان زدایی باید یک دیدگاه استراتژیک داشته باشیم و در این دیگاه نباید که فقط به مدیریت منابع طبیعی توجه نکنند و فقط آب و خاک را مدیریت نکرده و به آنها تاکید نشود، باید به دنبال عوامل دیگری در راستای کاهش فشار از عرصه های منابع طبیعی نیز گشت و در این میان نباید از مردم محوری و مشارکت آنها در طرح و پروژه ها به راحتی بگذریم تا بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در کشور 600دشت آبخوان وجود دارد که 300دشت از آنها ممنوعه شده اند، وضعیت آبی و توزیع جمعیت مناسبی نداریم و کشاورزان از الگوی کشت خوبی ندارند، بعد از سالها تلاش و فعالیت به این نتیجه رسیده ایم که درختان دارای میوه های خشک به مثل کردو و فندوق آب بیشتری نسبت به سایر میوه ها مصرف می کنند.
این مسئول با اشاره به روند فعالیت های مسئولان در سیستان و بلوچستان در کنار فعالیت های بیابان زدایی، گفت: دو دیدگاه می توان در این بخش داشت یکی آنکه دولتمردان در حال تلاش برای فعال شدن واحدهای صنعتی و اقتصادی مختلف و راه اندازی ترانزیت و غیره هستند که باعث می شود اقشار کم درآمد و کشاورزان به این سمت گرایش پیدا کنند و از طرف دیگر پر مصرف بودن صنایع در زمینه آب، آلوده شدن خاک، ورود نیرو از سایر نقاط کشور را دیدگاه عنوان کرد.
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه