اخبار داغ

گزارشی از وضعیت نابسامان خیابان‌های تبریز؛

وعده هفت ساله مسئولین برای رساندن قطار دستفروشان به بازارچه محلی/ سیگار فروشی در شریعتی و جوراب فروشی در میدان ساعت!

وعده هفت ساله مسئولین برای رساندن قطار دستفروشان به بازارچه محلی/ سیگار فروشی در شریعتی و جوراب فروشی در میدان ساعت!
اگرچه چندین سال متوالی است که مسئولین شهری تبریز خبر از ساماندهی وضعیت دستفروشان می‌دهند اما همچنان قطار بی نظم دستفروشان بر روی ریل بازار ازدحام فراوانی ایجاد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، از درب نوبرِ پیاده گذر تربیت که وارد می‌شوم ازدحام جمعیت و رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که سفرهای تابستانی برخی هموطنان شروع شده و تبریز نیز از این مهمانان بی‌بهره نمانده است، مهمانانی که گاه لباس کردی به تن دارند و گاه با لهجه‌های متفاوت نشان می‌دهند از شهرهای دور و نزدیک قدم به تبریز گذاشته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,  از درب نوبرِ پیاده گذر تربیت که وارد می‌شوم ازدحام جمعیت و رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که سفرهای تابستانی برخی هموطنان شروع شده و تبریز نیز از این مهمانان بی‌بهره نمانده است، مهمانانی که گاه لباس کردی به تن دارند و گاه با لهجه‌های متفاوت نشان می‌دهند از شهرهای دور و نزدیک قدم به تبریز گذاشته‌اند.,

در برخی نقاط این پیاده گذر معروف گاهی جمعیت بیشتری پیرامون دستفروشان دیده می‌شود، مردمی که سعی دارند با چانه زدن قیمت مناسبِ دستفروشان را نیز کاهش دهند اگرچه در بیشتر موارد ناموفق هستند. با نگاهی گذرا به بساط یکی از دستفروشان با خوشحالی به سمت بساطش می‌روم تا جنسی که از مدت‌ها قبل برای خرید در نظر داشتم تهیه کنم.

,

خیره به زنی که لباس بچگانه‌ای در دست گرفته است بدون اینکه به سایر اجناسش نگاه کنم قیمت را می‌پرسم که می‌گوید:" بیست هزار تومان، اگر جنسش بد بود بیایید پس بدهید اما جنس این لباس‌ها حرف ندارد" در تاب و تلاش و برای برانداز کردن سایر لباس‌ها هستم که مردی با صدایی نه چندان بلند می‌گوید:"زودتر جمعش کن!" دستفروش جوان نیز با دستپاچگی جواب می‌دهد:" دایی الان ییغارام با" و مردی که دستور جمع آوری می‌دهد پشت سر فروشنده می‌نشیند.

, دایی الان ییغارام با,

دستفروش جوان با عجله پول لباس را از ما می‌گیرد و در حالیکه برای مشتری دیگرش توضیح می‌دهد نمی‌تواند تخفیفی بدهد از کنارش عبور می‌کنیم در حالیکه مامور مردی که ظاهرا مامور شهرداری است همچنان پشت بساط دستفروش نشسته و منتظر است که زودتر پسر جوان بساطش را جمع کند.

,

از کنار چند دستفروش و کودک بادکنک‌فروش هم می‌گذریم، ظاهرا برای آنها خبری از مامور شهرداری نیست و مشغول جلب مشتری هستند.چند دقیقه‌ای بعد که به رسم خرید و بازدید چندین باره مغازه‌ها! دوباره از پیاده‌گذر تربیت می‌گذرم چندین دستفروش در یکی از کوچه‌های فرعی در حالیکه بساطشان را در دست گرفته‌اند در ابتدای کوچه همگی چشم به بیرون دوخته‌اند تا شاهد دور شدن مامور شهرداری باشند و دوباره مشغول کسب و کارشان شوند.

,

, ,

کسب روزی حلال در سایه ترس از ماموران شهرداری

, کسب روزی حلال در سایه ترس از ماموران شهرداری, کسب روزی حلال در سایه ترس از ماموران شهرداری,

در حالیکه بساطشان را با یک دست جمع کرده‌اند منتظر ایستاده‌اند تا اوضاع آرام شود و بر سر کار موقت و پراسترسشان برگردند، هربار که ماموران شهرداری به آنها تذکر می‌دهند با لحنی ملتمسانه می‌گویند که همین الان بساطشان را جمع می‌کنند در حالیکه خوذشان نیز می‌دانند جایی برای رفتن ندارند و دوباره به همانجا برمی‌گردند.

,

برخلاف برخی تصاویر که در شبکه‌های مجازی پخش می‌شود باید اذعان کرد که ماموران شهرداری نیز برخورد نامعقولی با دستفروشان ندارند و با تذکر از آنها می‌خواهند بساطشان را جمع کنند زیرا وظیفه آنها همین تذکر و جمع آوری بساط است اگرچه آنها نیز می‌دانند که دستفروشان جایی ندارند و باز هم به همانجا برمی‌گردند.

,

برخلاف دستفروشان پیاده‌گذر تبریز که هر از چندگاهی بساط به دست از این کوچه به آن کوچه می‌روند تا مامورین شهرداری آنها را نبینند وضعیت دستفروشان نزدیک به میدان نماز و راسته کوچه اندکی متفاوت‌تر است و آنها بدون نگرانی بساطشان را پهن کرده‌اند و در دو طرف محل عبور عابرین پیاده انواع و اقسام اجناس مختلف را می‌توان از دستفروش‌ها خرید.

,

زنانه شدن شغل دستفروشی نیز از دیگر مواردی است که به چشم می‌آید و برخلاف چندسال گذشته این روزها تعداد دستفروشان زن در بازار تبریز نیز بالا رفته است، اگرچه بیش از 90 درصد این زنان دوره میانشالی خود را گذرانده‌اند و تنها چیزی هم که در بساطشان پیدا می‌شود جوراب زنانه و مردانه است.

,

آرامش در شریعتی بعد از ازدحام در پیاده‌گذر تربیت

, آرامش در شریعتی بعد از ازدحام در پیاده‌گذر تربیت, آرامش در شریعتی بعد از ازدحام در پیاده‌گذر تربیت,

برخلاف پیاده‌گذر تربیت و مسیر تربیت تا راسته کوچه خیابان فردوسی و بعد از آن خیابان شریعتی با آرامش نسبی مواجه است و خبری از بساط دستفروشان دیده نمی‌شود، معدود دستفروانی هم که به چشم می‌خورند یا پیرمردانی با بساط سیگار هستند و یا بساطی از فروش واکس و تمیز کردن کفش.

,

, ,

ظاهرا تمام خیابان‌های تبریز از گذشته تا کنون تقسیم بندی شده‌اند و دستفروشان نیز با توجه به موج جمعیت در آن خیابان‌ها حضور دارند اما خیابان‌هایی مانند شریعتی مورد استقبال دستفروشان نیستند. دستفروشان تبریزی گاه بساط بر دوش و گاه در آرامشی نسبی مشغول به کار هستند اما باید از مسئولین استانی پرسید که آیا در اندیشه ساماندهی دستفروشان هستند یا مانند برخی وعده‌های دیگر ساماندهی دستفروشان برای راحتی مردم و جلوگیری از از سد معبر و آرامش دستفروشان طرحی خواهد بود که خاطره‌ها می‌پیوندد.

,

از نوین تا شهین‌باهر؛ آیا معضل بازار تبریز در این دوره برطرف خواهد شد؟

, از نوین تا شهین‌باهر؛ آیا معضل بازار تبریز در این دوره برطرف خواهد شد؟, از نوین تا شهین‌باهر؛ آیا معضل بازار تبریز در این دوره برطرف خواهد شد؟,

نگاهی به اخبار و گفت‌وگوهای مسئولین در خصوص ساماندهی دستفروشان که بیندازیم شاید قدیمی‌ترین مصاحبه برای ساماندهی وضعیت دستفروشان و ایجاد بازارچه‌های فروش مربوط به سال 90 و علیرضا نوین شهردار تبریز باشد که در آستانه عید نوروز امیدوار بود دستفروشان از بازارچه‌های محلی استقبال کنند اما بعد از گذشت هفت سال از این مصاحبه همچنان دستفروشان تبریز بازارچه‌ای دائمی برای فروش ندارند و معدود افرادی هم که حاضر به پذیرش غرفه‌ها در بازارچه‌های مورد تایید شهرداری می‌شوند بایستی مبالغی گزاف پرداخت کنند، مبالغی که با میزان درآمد آنها همخوانی ندارد.

,

بعد از تهران شاید بیشترین آشفتگی دستفروشان در کلانشهر تبریز دیده شود زیرا در شهرهای توریستی مانند شیراز بازارچه‌های شب برای دستفروشان ایجاد شده است تا بعد از هیاهوی روز در آرامش مشغول به کار شوند و ایجاد سد معبر نکنند و شهری مانند اطفهان نیز که مانند تبریز گاه و بیکاه با معضل دستفروشان مواجه می‌شود مناطقی در مرکز شهر و بازار برای دستفروشان ایجاد کرده است.

,

حال باید از مسئولین استانی پرسید که چه زمانی وضعیت دستفروشان تبریزی نیز ساماندهی خواهد شد تا علاوه بر وضعیت مطلوب و ثابت برای دستفروشان چهره شهر نیز رنگ تازه‌ای به خود بگیرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه