اخبار داغ

پرتاب زباله در معابر، حلقه گمشده فرهنگ شهرنشینی در سنندج

پرتاب زباله در معابر، حلقه گمشده فرهنگ شهرنشینی در سنندج
یکی از مهمترین عوامل پراکنش زباله در سطح شهر سنندج در معابر اصلی اصناف بوده که به خاطر عدم رعایت موازین بهداشتی و رها نمودن زباله ها در طول روز موجب بروز نارضایتی میان شهروندان و به خطر افتادن سلامتی آن ها و نازیبا شدن مناظر شهری می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، چرا مثال هایمان را روی دیگران بزنیم. خود ما خیلی وقت ها شیشه را داده ایم پایین و کاغذ های اضافی، پوست میوه، ته مانده سیگار و خیلی زباله های دیگر را دور ریخته ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

پاکت های زباله "خانه شهروند" هم جوابگویمان نبود و از ترس آنکه پاکت کثیف می شود یا بو می گیرد تنها از آن به عنوان نمادی از اینکه شهروند قانونمداری هستیم و به تمیزی شهر اهمیت می دهیم و اینکه تزیین ماشینمان باشد استفاده کردیم اما یکی از مهمترین عوامل پراکنش زباله در سطح شهر  در معابر اصلی اصناف بوده که به خاطر عدم رعایت موازین بهداشتی و رها نمودن زباله ها در طول روز موجب بروز نارضایتی میان شهروندان و به خطر افتادن سلامتی آن ها و نازیبا شدن مناظر شهری می گردد.

,

 

,

عدم آگاهی شهروندان از قوانین، کافی نبودن فضای کسب جهت نگهداری ضایعات در طول روز، نداشتن سطل زباله استاندارد و متناسب با زباله تولیدی و پایین بودن سطح فرهنگ و عادت ناپسند ریختن زباله در معبر بین تعدادی از صنوف از جمله عوامل اصلی بروز این ناهنجاری است و طرح ساماندهی زائدات تولیدات اصناف پر زباله در محورها و خیابانهای اصلی شهر سنندج باید انجام بگیرد.

,

 

,

ریختن زباله ها در جوی های آب منجر به راکد ماندن آب و لجن شدن می شود لذا جوی های آب، سطل زباله هایی نیستند که هر یک از افراد به خاطر راحتی خود بلافاصله آشغال ها را با پا روانه جوی ها می کنند.

,

 

,

با توجه به اینکه متصدیان واحدهای صنفی ضمن رعایت نظافت مقابل مغازه به صورت مداوم در طول روز،از گذاشتن کیسه های زباله در معبر عمومی و یا زائدات حجیم در پیاده رو و ایجاد سد معبر در غیر ساعات زمان زباله گیری خودداری نموده و کسبه باید در انتهای شب پس از تعطیلی محل کسب، زباله تولیدی خود را در داخل پلاسیک زباله قرار داده و سپس در محل مناسب که قابل دسترسی برای مامورین شهرداری باشند قرار دهند.

,

 

,

جمع آوری چند نوبته ی زباله در سنندج از سوی شهرداری، نشان از حساسیت مدیریت شهری نسبت به وضعیت سلامت و بهداشت شهروندان دارد اما تبعات این خدمات ،رفتارهای ناصحیح و بدعت های تازه ای را به دنبال داشته است که از سوی شهروندان ایجاد شده چرا که بسیاری از آنها در ساعاتی غیر از ساعات تعیین شده زباله ها را به مخزن می ریزند.

,

 

,

شاید خیلی از ما ساعت هفت صبح خیابان ها و کوچه های شهر را هم دیده باشیم که آرام آرام از حضور شهروندانی که زباله های مغازه های خود را درون جوی ها می ریزند و انگار نه انگار که چند ساعت قبل خودروهای حمل زباله و ماموران شهرداری مخازن زباله ها را تخلیه کردند.

,

 

,

مدیران شهر هم برای جبران موضوع اینکه " شهر ما ، خانه ما" است ، با پرداخت هزینه های اضافی به جمع آوری دوباره و سه باره زباله ها پرداخته تا لااقل بوی تعفن و انواع حشرات ، میهمان خیابان های شهرمان نشود بی شک مدیران شهری دغدغه ی سلامت شهروندان را دارند.

,

 

,

 نگاهی به رفتار های برخی از مغازه داران در حوزه ی محیط زیست گویای این نکته است که برخی شهروندان به مسئولیت و حقوق خود در شهر ، پدیده های تأسف بار را به همراه دارد که در حوزه ی محیط زیست و زباله اکنون شاهد آن هستیم.

,

 

,

شاید روزی نباشد که مطلبی در مطبوعات و اینترنت درباره ی دفعات جمع آوری زباله های شهر و لزوم قرار دادن زباله در ساعت معین نخوانیم بسیاری از شهروندان هم  زباله ها را درون جوی ها می ریزند و به سادگی از آن می گذرند و در این میان آنچه می ماند بی نظمی و نازیبایی در شهرمان است.

,

 

,

هزینه های صدها میلیون تومانی مدیریت زباله ها در شهر و تلاش هایی که برای جبران کم کاری های گروهی از مردم در بیرون گذاشتن زباله ها می شود خود گویای این نکته است که حس مسئولیت پذیری در برخی از شهروندان و مغازه داران رو به فراموشی است که احیای آن شاید بیش از هر اقدام دیگری به مدیریت محیط زیست شهری کمک کند.

,

 

,

ممکن است بعضی ها بگویند، نمی توان کسی را برای اینکه زباله ای کوچک را در خیابان می اندازد بی فرهنگ دانست اما از آنجا که انجام این عمل در جلوی چشم صدها نفر بدون ذره ای خجالت و عذاب وجدان انجام می شود، این فرد پس از عادی شدن این کار برایش کارهای دیگری را نیز که مصداق های آشنا نبودن با فرهنگ شهری است را نیز انجام میدهد.

,

 

,

از سوی دیگر وقتی فرزندانمان که چشم ها و ذهن های کنجکاوی دارند این عمل را از سوی والدین تماشا می کنند، خود نیز این کار را انجام داده و اینگونه می شود که کودکان از این سن کم نمی توانند اهمیت رعایت کردن مقررات شهری را درک نکرده و نمی توانند شهروند خوب و مسئولیت پذیری برای شهر خود باشند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه