اخبار داغ

در منطقه ازاد ماکو برگزار شد :

امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه سرمایه‌گذاری های مشترک منطقه آزاد ماکو و اقلیم کردستان عراق

امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه سرمایه‌گذاری های مشترک منطقه آزاد ماکو و اقلیم کردستان عراق
نشست پنل تخصصی فرصت های سرمایه گذاری مشترک کشورهای همجوار با رویکرد صادرات با حضور نمایندگان اقلیم کردستان عراق ، نمایندگان کشور ترکیه و ایران در منطقه آزاد ماکو برگزار شد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، نشست پنل تخصصی فرصت های سرمایه گذاری مشترک کشورهای همجوار با رویکرد صادرات با حضور شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق، رضا سیف اللهی مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی کشور، چنگیز گورسل رایزن بازرگانی ترکیه در ایران، محمدرضا مودودی مشاور وزیر و معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، انور حبیب زاده رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق، اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه تلویزیونی ایران کالا در منطقه آزاد ماکو امروز برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این برنامه غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو ضمن تقدیر و تشکر از حضور سرمایه گذاران منطقه آزاد ماکو ، اقلیم کردستان عراق و کشور ترکیه به بررسی و معرفی پتانسیل ها، چالش ها و فرصت های صادراتی منطقه آزاد ماکو پرداخت.

,

سپس انور حبیب زاده رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق به بررسی فرصت ها و چالش های موجود در منطقه آزاد ماکو پرداخت.

,

وی گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو دارای بزرگترین گمرک زمینی کشور بوده و با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و چهار راه تجارتی و موقعیت سوق الجیشی این منطقه و با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو دومین منطقه آزاد بزرگ جهان می باشد لذا فرصت های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه با توجه به همسایگی با چند کشور وجود دارد.

,

در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری دوجانبه جهت سرمایه گذاری های مشترک کشورهای همجوار بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق بسته شد.

,

پس از برگزاری این نشست اولین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، آرایشی، سلولزی و صنایع وابسته منطقه آزاد ماکو توسط محمدرضا مودودی مشاور وزیر و معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران و شیخ مصطفی عبدالرحمان رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق افتتاح شد.

,

در این نمایشگاه همچنین سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق کشور ترکیه با تولیدکنندگان داخلی قرارداد همکاری بستند.

,

غلامرضا سلیمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه این برنامه ها، در گفت و گو با خبرنگار مرزداران در خصوص تفاهم نامه منعقد شده، گفت: با توجه به وجه اشتراک های زیادی که کشور ایران با کشور عراق و اقلیم کردستان دارد و هدف از این نشست این است که بتوانیم ظرفیت های مشترک اقتصادی تعریف کنیم و بتوانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در عراق، در اقلیم کردستان و در جمهوری اسلامی و پتانسیل هایی که در کشورهای دنیا وجود دارد را شناسایی کنیم.

,

وی افزود: ما در منطقه آزاد ماکو هستیم وباید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های ایرانی استفاده کنیم و کار اقتصادی بتوانیم انجام بدیم به صورت مشترک با فعالین اقتصادی اقلیم کردستان عراق.

,

منطقه آزاد ماکو در یک موقعیت ژئوپلیتیکی قرار گرفته است و به عنوان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به اروپا می باشد و اگر بخواهیم از شرق آسیا به غرب دنیا یعنی اروپا برویم تنها ترین راه و کوتاه ترین مسیر عبور از ماکو است و اگر بخواهید از روسیه و قفقاز به جنوب ایران دریای خلیج فارس و هند یا دریای عمان بروید تنها راه مسیر ماکو می باشد.

,

وی تصریح کرد: مسیر کریدور برای کشورهای همسایه ظرفیتی می باشد که خداوند داده است ما هم ‌در راستای معرفی این ظرفیت به مردم دنیا و عراق  و ترکیه که همسایه های شریف و نجیب ما هستند تلاش می‌کنیم تا کشورهای همسایه بتوانند از این ظرفیت خدادادی استفاده کنند.

,

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در منطقه آزاد ماکو غیر از موقعیت ژئوپلیتیکی، ما اینجا سرزمین وسیعی داریم چیزی حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی ملی منطقه آزاد می باشد که وسعت خود منطقه آزاد ۴۲۰ هزار هکتار است. لذا از ظرفیت های دیگر رودخانه ارس با آب فراوان و با سدهای مشترک و با تولید مشترک کشت های گلخانه ای، کشت و صنعت، دامپروری ظرفیت های مناسب منطقه آزاد ماکو برای کارهای مشترک است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه