اخبار داغ

یک درصد از جمعیت جهان آواره‌اند

یک درصد از جمعیت جهان آواره‌اند
آژانس پناهندگان سازمان ملل گزارش داد که 68 میلیون و 500 هزار نفر که تقریبا یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، به دلیل جنگ و خشونت مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند و شمار آوارگان از کشورهایی چون میانمار و سوریه قابل توجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این آژانس در گزارشی اعلام کرد که تا پایان سال 2017، رقم آوارگان تقریبا سه میلیون نفر بیش از رقم سال قبل از آن بود و افزایش 50 درصدی را از رقم 42 میلیون و 700 هزار بی خانمان در یک دهه قبل را به نمایش می گذاشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این گزارش همچنین حاکی است که آمار فعلی آوارگان برابر با کل جمعیت تایلند است و شمار افرادی که بالاجبار ترک خانه و کاشانه کرده اند، معادل یک در هر 110 نفر در سراسر جهان است.

,

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل به خبرنگاران در ژنو گفت: ما در برهه سرنوشت سازی به سر می بریم و موفقیت مدیریت مساله بی خانمان ها در سراسر جهان به یک رویکرد جدید و جامع تری نیاز دارد تا کشورها و جوامع برای کنار آمدن با این مشکل، تنها نمانند.

,

وی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از این تعداد، مردمان 10 کشور هستند، افزود که چنانچه راهکاری برای درگیری ها در این 10 کشور و یا دستکم در برخی از این کشورها وجود داشت، این آمار بالا به جای افزایش سالانه، کاهش می یافت.

,

براساس این گزارش، 16 میلیون و 200 هزار نفر سال گذشته بی خانمان شدند، که این رقم شامل افرادی می شود که برای اولین بار مجبور به فرار بودند و کسانی که قبل از این بی خانمان شده بودند.

,

شمار زیادی در داخل کشورهای خود از منازلشان فرار می کنند که بی خانمان های داخلی به این افراد اطلاق می شود. تا پایان سال 2017، حدود 40 میلیون بی خانمان داخلی در سراسر جهان وجود داشت که بیشترین آنها مربوط به کشورهای کلمبیا، سوریه و جمهوری دمکراتیک کنگو بوده است. نام 25 میلیون و 400 هزار نفر دیگر که بیش از نیمی از آنها کودک بودند نیز در سال گذشته به عنوان آواره به ثبت رسید.

,

جنگ داخلی در سوریه تا پایان سال گذشته میلادی منجر به آوارگی بیش از شش میلیون و 300 هزار نفر شد که این رقم، تقریبا یک سوم جمعیت آوارگان جهان را تشکیل می دهد. همچنین شش میلیون و 200 هزار سوری در داخل این کشور بی خانمان هستند.

,

افغانستان دومین کشور در سال 2017 بود که بیشترین تعداد آوارگان را به خود اختصاص داد، به طوری جمعیت آوارگان این کشور در طول آن سال، به میزان پنج درصد افزایش داشت و به دو میلیون و 600 هزار تن رسید.

,

براساس اعلام کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، این افزایش عمدتا به دلیل زاد و ولد و پذیرش آوارگان بیشتری در آلمان بود.

,

در این میان، سودان جنوبی کشور دیگری بود که در سال گذشته بیشترین افزایش آوارگان را دارا بود، به طوری که رقم آوارگان فراری از این کشور از یک میلیون و 400 هزار نفر در ابتدای سال گذشته به دو میلیون و 400 هزار تن در پایان آن سال رسید.

,

از سوی دیگر، به دلیل سرکوب صدها هزار مسلمان روهینگیایی در میانمار از سوی ارتش این کشور و فرار این افراد به بنگلادش، شمار آوارگان میانماری در سال گذشته میلادی بیش از دو برابر شد و به یک میلیون و 200 هزار تن رسید.

,

در گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل همچنین به رقم بالای بی خانمان ها در عراق، سومالی، سودان و جمهوری دمکراتیک کنگو اشاره شده است، ضمن اینکه حدود پنچ میلیون و 400 هزار فلسطینی همچنان به عنوان آواره در سرزمین های اشغالی به سر می برند.

,

گراندی یادآور شد که به رغم توجه ویژه به شمار مهاجرانی که به وارد اروپا و آمریکا می شوند، 85 درصد از آوارگان در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط همچون لبنان، پاکستان و اوگاندا روزگار می گذرانند.

,

در این بین، ترکیه بیشترین رقم آوارگان را داراست، به طوری که نام سه میلیون و 500 هزار آواره که اکثرشان سوری بودند، تا پایان سال 2017 در ترکیه به ثبت رسیده است.

,
 

منبع: ایرنا

,
 
,

منبع: ایرنا

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه