اخبار داغ

پشت پرده سفر نتانیاهو به اردن

پشت پرده سفر نتانیاهو به اردن
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته در سفری غیرمنتظره و کوتاه به پایتخت اردن با «عبدالله دوم» شاه آن کشور دیدار کرد. اما در این سفر و دیدار چه گذشت و هدف از آن چه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیدار ناگهانی نتانیاهو از اردن و شاه آن کشور، در آستانه سفر این هفته «جرد کوشنر» فرستاده ویژه آمریکا به منطقه، به همراه «جیسون گرینبلات» فرستاده صلح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی راهکار موسوم به صلح کاخ سفید، انجام شد.
رسانه ها گزارش دادند که نتانیاهو و عبدالله در این دیدار پیرامون روند به اصطلاح صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای به گفت و گو نشستند.
دفتر شاه اردن در بیانیه ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار تاکید کردند که «تلاش برای حل مناقشه میان فلسطین و اسرائیل برپایه راه حل دو دولت مستقل ضروری است».
بر اساس این بیانیه، عبدالله دوم با تاکید بر جایگاه قدس نزد مسلمانان، مسیحیان و همچنین یهودیان، آن را کلید صلح در منطقه توصیف کرد و حل مساله این شهر تنها راه ایجاد صلح در منطقه است.
وی علاوه بر این «راه حل دو کشور» را باعث تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 به مرکزیت قدس عنوان کرد تا از نظر او فلسطینیان با امنیت و آرامش در کنار اسرائیلی ها زندگی کنند.
دفتر نتانیاهو هم در بیانیه ای اعلام کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار، بر پایبندی اسرائیل در حفظ اماکن مقدس در قدس تاکید کرده است.
همچنین در این دیدار پیرامون موانع تجارت اردن با کرانه باختری در فلسطین اشغالی نیز بررسی شد تا حرکت تجاری میان اردن و فلسطین تقویت شود.
سفر نتانیاهو به اردن، نخستین دیدار پس از حادثه سفارت رژیم صهیونیستی در امان پایتخت این کشور است که در تابستان سال 2017 رخ داد و منجر به کشته شدن دو شهروند اردنی توسط نگهبان اسرائیلی شد.
در پی آن حادثه، مردم اردن دست به تظاهرات اعتراض آمیز ضد صهیونیست ها زدند و سفیر رژیم صهیونیستی در اردن به همراه کارکنان سفارت و نگهبان ضارب، اردن را ترک کردند. نتانیاهو نیز پس از آن از ضارب تقدیر و تشکر کرد.
اما با گذشت شش ماه از کاهش چشمگیر روابط میان رژیم صهیونیستی و اردن، تل آویو در بیانیه ای از امان به خاطر کشته شدن دو شهروندش رسما عذرخواهی کرد و متعهد شد که به خانواده‌های کشته‌شدگان غرامت مالی بپردازد و همچنین بررسی‌های قضایی لازم را در مورد آن انجام دهد.
اردن، پس از مصر دومین کشور عربی بود که در سال 1994 میلادی با رژیم صهیونیستی، پیمان صلح امضا کرد.
رسانه های صهیونیستی این سفر را با سفر کوشنر و گرینبلات، بی ارتباط ندانستند. سفری که قرار است فرستادگان رئیس جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی، اردن، عربستان، قطر و مصر عزیمت کنند و پیرامون طرح موسوم به 'معامله قرن' با سران این کشورها رایزنی داشته باشند.
کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی، خبر داد که «یوسی کوهین» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در این سفر همراه نتانیاهو بوده است، ولی «عمیر فایسبورد» سفیر این رژیم در اَمان حضور نداشته است.
رادیو رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که در این دیدار دو طرف پیرامون تحولات منطقه و راه های تحرک بخشی به روند صلح در منطقه را بررسی کردند و در کنار آن در مورد چگونگی تقویت روابط اقتصادی دو کشور گفت و گو کردند.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز با اشاره به اینکه این دیدار در آستانه سفر هیات آمریکایی انجام می شود، به نقل از منابع بلند پایه رژیم اشغالگر نوشت: این دیدار تاکیدی دوباره بر ثبات روابط پس از بحران دیپلماتیک اخیر در پی تیراندازی نگهبان سفارت اسرائیل در اَمان در سال 2017 بود.
این روزنامه این را هم نوشت که آخرین دیدار میان نتانیاهو و عبدالله در شهر «العقبه» اردن انجام پذیرفت و در آن «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر نیز حضور داشتند.
«یدیعوت آحارنوت» دیگر روزنامه صهیونیستی خبر داد: نتانیاهو در این دیدار بر پایبندی خود بر «وضع موجود» (ستاتیکو) در مسجد الاقصی تاکید داشت.
روزنامه «اسرائیل امروز» نیز این دیدار را نشانه ای برای ورود طرح صلح آمریکایی به مرحله ای سرنوشت ساز توصیف کرد.
روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز گزارش داد که دو طرف در این دیدار به گفت و گو درباره روند صلح نشستند.
این روزنامه همچنین اشاره ای نیز به تظاهرات گسترده اخیر به دلایل مشکلات معیشتی در اردن کرده و نوشت: این دیدار در پس اوضاع بحرانی اردن صورت گرفته که به دلیل اعتراض دهها هزار نفری به خاطر گرانی های سرسام آور در کشورشان وجود داشت.
فرستاده صلح ترامپ یعنی گرینبلات، دیروز (سه شنبه) در توئیتی، از دیدار شاه اردن و نخست وزیر رژیم صهیونیستی استقبال و ابراز خرسندی کرد که آنها را در کنار هم می بیند تا درباره مسائل مهمی گفت و گو کنند.
روزنامه «رأی الیوم» که مدیر مسئول آن «عبدالباری عطوان» روزنامه نگار مشهور عرب است نیز دیدار نتانیاهو و عبدالله را در چارچوب سفر قریب الوقوع هیات آمریکایی با هدف اجرای معامله قرن عنوان کرد و نوشت: هدف کوشنر و گرینبلات، تأمین صدها میلیون دلار از طرف کشورهای خلیج فارس برای بازسازی غزه است.
اشاره این روزنامه، به اجرای یکی از بندهای معامله قرن در تشکیل کشور فلسطین در باریکه غزه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع: ایرنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه