اخبار داغ

سناریوی تکراری مشکلات حاشیه نشینان؛

حکایت خانه هایی که حریم ندارد/ کودکانه هایی از نوع بازی در جوی های متعفن و گنداب ها

حکایت خانه هایی که حریم ندارد/ کودکانه هایی از نوع بازی در جوی های متعفن و گنداب ها
در پایتخت اقتصادی کشور خانه هایی با بافت فرسوده وجود دارد که فاقد حیاط بوده و از تخته چوب و تکه پارچه هایی به عنوان حریمی برای خانه هایشان استفاده می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛بافت شهری یا به نوعی المان های آن یکی از مهمترین آیتم های زندگی  دراقصی نقاط دنیا به شمار می آید به طوری این امر  با روحیات و اصالت جوامع در هم آویخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مبلمان شهری به عنوان عاملی هویت بخش باید متناسب با ویژگی های طبیعی و مقارب باهویت های فرهنگی و اجتماعی جوامع باشد لذا ساخت و سازهای شهری باید طوری طراحی شود که با ظرفیت ها تفریحی و فرهنگی هر ناحیه سنخیت داشته باشد.

,

با گشت و گذار در پایتخت اقتصادی کشور متوجه می شویم که ساختمان ها نه تنها براساس شاخصه های استاندارد  بنا نشدند بلکه برخی از محلات آن از وجود بافت های فرسوده و بی نظمی در ساخت و ساز و در نهایت کاهش امنیت رنج می برد.

,

در محلات حاشیه نشین بندرعباس خانه هایی را مشاهده می کنیم  که بر روی کوه ها و تپه ها ساخته شده و فاقد هرگونه ایمنی و استاندارد هستند.

,

 

,

, ,

تخته چوب هایی که حریم خانه ها می شوند

,

در این مناطق خانه ها با بافت فرسوده، فاقد حیاط بوده و از تخته چوب و تکه پارچه هایی به عنوان حریمی برای خانه هایشان استفاده می کنند.

,

 خانه های اوپن و فاقد حیاط  در محلات حاشیه نشین مانند کمربندی، محله چاهستانی ها، نخل پیرمرد، دوهزار، استنویک به وفور یافت می شوند لذا تمام مردم این منطقه از اقشار ضعیف جامعه بوده که با مهاجرت از روستا در محلات حاشیه نشین با تصرف اراضی آن قسمت برای خود سرپناهی درست کرده اند و توانایی ترمیم و ساخت خانه هایشان ندارند.

,

 

,

, ,

بازی با جان در محلات حاشیه نشین

,

حاشیه نشینانی که  لبه و یا پایین کوه را مامنی برای زندگی دانسته اند و بازی با جان خود را در این مناطق تجربه می کنند شیطنت های بچگی را در همجواری با جوی های لجنزار فاضلاب سر می کنند.

,

در این مناطق کوچه ها تنگ و باریک و خانه ها فاقد استقامت بوده و در مقابل حوادث و بلاها چه طبیعی و چه غیر آن هیچ گونه امنیتی ندارد و با نداشتن حیاط و حریمی برای خانه هایشان، تجسم مرگ و نبود امنیت در کوچه پس کوچه های آن قابل لمس است.

,

در این مناطق به دلیل نداشتن حیاط باید هرچه دارند در خانه هایشان نگهداری به طوری که اگر وسیله ای در حیاتشان که بدون حریم است نگهداری کنند باید فاتحه آن را بخوانند زیرا بعد از گذشت مدت کوتاهی توسط سارقان دزدیده می شود.

,

, ,

35 درصد بافت بندرعباس حاشیه ای و فرسوده است

,

بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه بیش از 35 درصد بافت شهر بندرعباس حاشیه ای و فرسوده است، اظهار کرد: توجه به مسائل و مشکلات بافت فرسوده و حاشیه ای امری ضروری است و برای بهسازی و احیا این گونه بافت شهری باید چاره ای اندیشید.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود: منظوراز احیا بافت نه تنها انجام امورعمرانی بلکه توانمند سازی اقشارمستقر در آن از جهات مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

,

اکرمی تصریح کرد: بازگشایی معابر و برگزاری دوره های مهارت آموزی برای جوانان و زنان سرپرست خانوار برای ورود به عرصه کسب و کار از جمله برنامه هایی است که درسال جاری برای بهبود شرایط بافت های فرسوده انجام می شود.

,

وی خاطر نشان کرد: بزودی دفاتر تسهیل گری در ۱۲ نقطه از شهر بندرعباس دایر می شود و عمده فعالیت این دفاتر تسهیل در روند احیای بافت های فرسوده و حاشیه ای خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه