اخبار داغ

مدیرعامل مرکز مطرح کرد؛

قول مساعد هیئت امنای مرکز میراث مکتوب برای حل مشکلات مالی آن

قول مساعد هیئت امنای مرکز میراث مکتوب برای حل مشکلات مالی آن
به گفته مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، اعضای هیئت امنای این مرکز با مثبت ارزیابی کردن گزارش عملکرد ۲۵ ساله آن، قول‌های مساعدی برای حل مشکلات بودجه‌ای این مرکز داده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکبر ایرنی مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب از برگزاری جلسه هیئت امنای این مرکز به ریاست سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (به عنوان رئیس هیئت امنا) و با حضور سایر اعضای این هیئت از جمله شامل غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مهدی محقق، عضو هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی روز گذشته (سه‌شنبه ۲۹ خرداد) در دفتر وزیر ارشاد خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ایرانی ضمن اشاره به مشکلات بودجه‌ای مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دستور جلسه امروز هیئت امنای آن را تامین بودجه لازم برای ادامه فعالیت‌های این مرکز و حل مشکلات آن عنوان کرد و با بیان اینکه وی به عنوان مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب گزارشی از فعالیت‌های ۲۵ ساله آن ارائه کرده است، گفت: خوشبختانه همه اعضای هیئت امنا گزارش عملکرد مرکز را موفق دانستند و نسبت به فعالیت‌های مرکز، نظر مثبتی داشتند و قول‌های مساعدی هم برای حل مشکلات مرکز ارائه کردند.

,

وی افزود: همت ما بر جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و مشارکت نهادهای مختلف و همچنین کمک‌های خیّرین، برای کاستن از مشکلات مرکز پژوهشی میراث مکتوب متمرکز شده است و امیدواریم با مساعدت آقایان هیئت امنا، این اتفاق بیفتد و اوضاع رو به راه شود.

,

به گزارش مهر، جلسه امروز هیات امنای موسسه پژوهشی میراث مکتوب در حالی برگزار می‌شود که این موسسه ماه‌هاست با مشکلات مالی شدید رو به روست؛ طوری که بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل آن در گفتگویی با مهر از احتمال توقف فعالیت این مرکز به دلیل مشکلات بودجه‌ای و بدهی خبر داده بود.

,

, ,

همچنین بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در نشست امروز هیئت امنای مرکز پژوهشی میراث مکتوب، با تاکید بر حفظ میراث مکتوب و تعالی نسخ خطی، گفت: اهمیت و جایگاه میراث مکتوب و نسخ خطی کشورمان بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید نسبت به حفظ آن اهتمام داشته باشیم. موسسه پژوهشی میراث مکتوب در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته است و باید نسبت به ادامه این مسیر استمرار داشته باشد.

,

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی و خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: در داخل وزارتخانه می‌توان از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... کمک گرفت و در بحث‌های نظری، اجرایی و کارکردی با موسسه پژوهشی میراث مکتوب همکاری‌های مشترک داشت.

,

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر بهره گیری موسسه پژوهشی میراث مکتوب از ظرفیت‌های کتابخانه ملی و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا و حفظ میراث مکتوب و نسخ خطی تاکید کرد.

,

صالحی در ادامه تصریح کرد: ارتباط با انجمن‌ها و شخصیت‌های ایران شناسی در خارج از کشور نیز می‌تواند به اهداف موسسه پژوهشی میراث مکتوب در راستای تعالی نسخ خطی و میراث مکتوب با نگاه فرهنگی و اقتصادی نقش به سزایی داشته باشد.

,

در ابتدای این نشست اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب گزارشی از عملکرد فرهنگی و اقتصادی این مرکز ارائه داد و در ادامه احمد مسجد جامعی با اشاره به برخی اقدامات این موسسه گفت: از این موسسه می‌توان برای گسترش فرهنگ ایرانی و معرفی آن به جهان بهره‌های بسیاری برد. موسسه پژوهشی میراث مکتوب در برگزاری نشست‌ها، اجلاس‌ها و چاپ کتاب‌ها و انتقال مفاهیم عرفان با رویکرد زبان و ادبیات فارسی می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

,

در بخش دیگری از این نشست غلامعلی حداد عادل گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب تاکنون اقدامات مناسبی در نشر کتاب داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به آن نگاه ویژه تری داشته باشد. توزیع آثار از اهمیت زیادی برخوردار است و این موسسه در این زمینه باید تدابیر لازم را داشته باشد.

,

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر نقش موسسه پژوهشی میراث مکتوب در پر کردن خلاءهای تاریخی تاکید کرد و گفت: این مرکز می‌تواند در شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های داخلی و خارجی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

,

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی نیز گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب یک موسسه غیر دولتی است و از وظایف مسئولان و دست اندرکاران است که بر اساس قانون و آیین نامه‌ها درصدی از اعتبارات خود را برای امور فرهنگی صرف کنند.

,

مهدی محقق عضو هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این نشست بر ارتباط این موسسه با مراکز علمی و ایران شناسی خارجی از طریق مبادله کتاب تاکید کرد.

,

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این نشست گفت: کمک به توزیع آثار بهترین کمک و حمایت از موسسات نشر و فرهنگی است و باید به این موضوع توجه داشت.

,

یادآوری می‌شود، مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال ۱۳۷۲ با هدف حمایت از کوشش‌های محققان و مصححان و احیاء و انتشار مهمترین آثار مکتوب فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی با نام «دفتر نشر میراث مکتوب» و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد. پس از یک دهه فعالیت، موسسه نخست به «مرکز نشر میراث مکتوب»  و سپس در سال ۱۳۸۴ با دریافت مجوز چهار گروه پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به «مرکز پژوهشی میراث مکتوب» تغییر نام داد و علاوه بر کار نشر به کار  پژوهشی نیز رو آورد.

,

میراث مکتوب منشورات خود را در چند عنوان اصلی و بر اساس موضوع منتشر می‌کند. در حوزه متون کهن، منشورات مرکز به ۱۶ موضوع اصلی تقسیم می‌شود، از جمله زبان و ادبیات فارسی، علوم و معارف اسلامی، علوم و فنون، تاریخ و جغرافیا، متن شناسی، فهرست نسخه‌های خطی، نسخه برگردان، رسائل، ارج نامه‌ها، همایش‌ها و نکوداشت‌ها و... و.

,

در مجموع، منشورات مرکز تاکنون به ۳۱۵ عنوان کتاب (در ۳۸۰ جلد) رسیده است. بخش اصلی این آثار به متون فارسی اختصاص دارد. بسیاری از این متون که در سلسله‌­ای غیر از زبان و ادبیات فارسی نیز منتشر شده‌اند، به عنوان یک متن کهن فارسی نیز دارای اهمیت بسیارند. جدای از این آثار، میراث مکتوب مجموعه‌ای با عنوان «کارنامه دانشوران اسلام و ایران» به چاپ می‌رساند. در این مجموعه متون کهن به قصد استفاده جوانان یا کسانی که دانش استفاده از اصل متون کهن را ندارند، تلخیص، ساده نویسی و بازنویسی می‌شود. از این سلسله کتاب­‌ها تا کنون ۱۱۰ جلد منتشر شده است.

,

میراث مکتوب همچنین سه نشریه منتشر می‌کند و تاکنون ۲۵۰ شماره از آنها را روی دکه برده است. مهمترین این نشریات «آینه میراث» است؛ دوفصلنامه‌ای که تاکنون بیش از ۶۰ شماره از آن منتشر شده است. «گزارش میراث» و «میراث علمی اسلام و ایران» دیگر نشریات این مرکز به شمار می‌روند.

,

 

,

منبع:مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه