اخبار داغ

تصمیم مهم ارزی سران ۳ قوه

تصمیم مهم ارزی سران ۳ قوه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد، در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم خوبی اتخاذ شد و آن این است که از این هفته برای کالاهایی که در کشور تولید می‌شود و کالاهای غیرضروری نباید ارز از کشور خارج شود، با این کار از تولید حمایت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: التهابات و هیجانات اخیر در حوزه اقتصادی از جمله در بازار طلا و خودرو، دلایل اقتصادی واقعی ندارد و بخش عمده‌ای از این التهابات، غیراقتصادی و ناشی از فضای روانی و سیاسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه تحریم‌ها از سالهای قبل وجود داشته است و جدید نیست، افزود: زمانی که آمریکایی‌ها در برجام حضور داشتند کاری در زمینه اقتصاد برای ما انجام ندادند بنابراین خروج آنها از برجام تأثیر خاصی بر اقتصاد کشورمان ندارد.

,

وی با تأکید بر اینکه بازارهایی مانند ارز، طلا و سکه بازارهای نوسان‌گیری و کوتاه‌مدت است و بلندمدت نخواهد بود، اضافه کرد: مردم باید به‌سراغ بازدهی‌های واقعی اقتصادی از جمله بازار سرمایه بروند.

,

وی افزود: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی باید بازنگری شود و بهبود یابد.

,

پورابراهیمی گفت: به‌علت نبود سیاست‌های منطبق با رویکردهای تخصصی اقتصادی، فاصله زیادی میان نرخ بازدهی دارایی‌های واقعی در اقتصاد و نرخ بازدهی دارایی مالی وجود دارد و این شکاف اثرات خود را بر حوزه ساختار نظام تأمین مالی در اقتصاد می‌گذارد.

,

وی افزود: نرخ‌های واقعی بازدهی در اقتصاد کشورمان کمتر از نرخ بازدهی سود سپرده‌هاست.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ​بر اساس گزارش‌ها، بانک‌ها سود سپرده 15 درصد را رعایت نمی‌کنند و همچنین بانک مرکزی اواخر پارسال 5 درصد سود سپرده را افزایش داد که خطای فاحش در اقتصاد کشور بود و حدود 15 هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به نظام بانکی تحمیل کرد.

,

پورابراهیمی هزینه زیاد تأمین مالی را از مهمترین مشکلات تولید کنندگان بیان و اضافه کرد: نرخ سود سپرده در اقتصاد باید به‌تدریج کاهش یابد البته باید متناسب با تورم باشد.

,

وی با اشاره به اینکه حدود 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، گفت: اگر این نقدینگی به‌سمت اجرای طرح‌های مهم عملیاتی هدایت شود بازدهی بسیار زیادی خواهد داشت.

,

پورابراهیمی با ابراز اینکه قیمت نفت نسبت به سال‌های اخیر 2 برابر شده و به‌تبع آن درآمد ارزی افزایش یافته است، افزود: میانگین واردات کل کشور در 5 سال گذشته حدود 45 میلیارد دلار بود در حالی که درآمد ارزی سالانه کشورمان بیش از 100 تا 110 میلیارد دلار است یعنی بیش از 2 برابر مصارف، ​منابع ارزی داریم بنابراین چرا باید التهاب ارزی داشته باشیم؟

,

وی اضافه کرد: انتظار داریم دولت این وضعیت را مدیریت کند و نباید کاری کنیم که تقاضا برای ارز افزایش یابد.

,

پورابراهیمی گفت: در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم خوبی اتخاذ شد و آن این است که از این هفته برای کالاهایی که در کشور تولید می‌شود و کالاهای غیرضروری نباید ارز از کشور خارج شود با این کار از تولید حمایت می‌شود.

,

منبع: تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه