اخبار داغ

الحدیده؛ باتلاق ائتلاف سعودی

الحدیده؛ باتلاق ائتلاف سعودی
تلاش ائتلاف سعودی برای تسلط بر منطقه راهبردی الحدیده، پس از گذشت یک ماه، نه تنها دستاورد عملیاتی قابل توجهی برای عربستان و امارات به دنبال نداشته، بلکه مقاومت ارتش و نیروهای مردمی، الحدیده را به باتلاقی تازه و عمیق برای ائتلاف سعودی در یمن تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک ماه از عملیات ائتلاف سعودی برای اشغال مناطق راهبردی استان الحدیده در ساحل غربی یمن که تنها راه تنفس و ارتباط نیروهای مقاومت یمن با بیرون است، می گذرد.
از بیستم اردیبهشت ماه تاکنون ائتلاف سعودی در عملیات های متعددی با عناوین متفاوتی چون «رعد سرخ»، «عملیات الحدیده»، «پیروزی طلایی» و .... مواضع نیروهای مردمی در شهر الحدیده را هدف قرار داده و با بسیج توانمندی های نظامی نیروهای ائتلاف، تسلط بر مناطق راهبردی این استان چون بندر و فرودگاه الحدیده را در دستور کار خود قرار داده است؛ عملیاتی زیر سایه حمایت تمام قد آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که قرار بود تا پیش از پایان ماه رمضان تکلیف یمن را یکسره کند.
همانند عملیات «طوفان قاطعیت» به رهبری «محمد بن سلمان» که قرار بود در فروردین 1394 در طول مدت یک ماه یمن را به آغوش عربستان بازگرداند، کمیته های مردمی و ارتش یمن این بار هم برنامه ریزی های سعودی- اماراتی برای تسلط بر ساحل غربی یمن را نقش بر آب کردند و پیروزی آرمانی در استان الحدیده را به رویایی دست نیافتنی برای ریاض و دوحه بدل کرده اند.

**«پیروزی طلایی» یا شکست سیاه؟
شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در روزهای نخست عملیات خود در الحدیده توانستند از جنوب و در امتداد ساحل با پوشش هوایی تا فاصله 30 کیلومتری پیشروی‌ کنند، ولی اعزام نیروهای تازه نفس انصارلله به منطقه، انجام عملیات هایی منسجم و دقیق به ممانعت از پیشروی نیروهای ائتلاف و بازپس گیری مواضع انصارالله انجامید، تا جایی که امارات و عربستان عملیات نهایی خود برای اشغال الحدیده را به جریان انداختند.
بندر الحدیده به خاطر برخورداری از موقعیت استراتژیک در مرکز توجه ریاض و ابوظبی قرار گرفته است؛ موقعیتی که از دید متجاوزان، یکی از علل اصلی برتری نیروهای انصارالله در تقابل با نیروهای ائتلاف محسوب می شود و برای پیروزی در هماوردی علیه نیروهای انصارالله باید به اشغال عربستان و امارات درآید. اشغال خط ساحلی یمن و بندر الحدیده، تلاش نیروهای ائتلاف برای امن کردن ساحل دریای سرخ محسوب می شود؛ جایی که تاکنون چند کشتی جنگی ائتلاف سعودی هدف موشک‌های یمن قرار گرفته و از چرخه جنگ خارج شده اند.
افزون براین ائتلاف می کوشد با کنترل بندر الحدیده که ورودی 70 درصد واردات یمن است و بخش بزرگی از کمک های بشردوستانه و مواد غذایی از طریق آن وارد یمن می شود، ممانعت کند. همچنین برای امارات که تمایل دارد بنادر ساحل یمن و سواحل شاخه آفریقا را تحت کنترل خود درآورد، کنترل بر بندر الحدیده پیروزی بزرگی محسوب می شود.
به همین دلیل عربستان و امارات روی این منطقه دست گذاشته اند و به دنبال ناکامی های یک ماه اخیر خود، از چهارشنبه 23 خرداد عملیاتی زیر عنوان «پیروزی طلایی» را آغاز کردند و بر شدت حملات خود به مواضع انصارالله در الحدیده افزوده اند ولی دفاع تمام قد کمیته های مردمی و ارتش یمن از مواضع خود، اسباب ناکامی نیروهای ائتلاف را فراهم کرده است.
رسانه های وابسته به سرکردگان ائتلاف ضد یمنی اما در روزهای گذشته برای رهایی از فشار افکار عمومی داخلی خود، با وارونه نمایی و انتشار اخبار کذب در تلاش هستند تصویری دیگرگون از وضعیت میدانی الحدیده ارایه دهند؛ تصویری که در آن نیروهای ائتلاف در آستانه پیروزی نهایی قرار دارند. برخی از این گزارش ها حتی از اشغال بندر و فرودگاه حدیده خبر می دهند.
این در حالی است که مسئولان انصارالله از دروغین بودن این خبرهای ساختگی خبر می دهند. «شرق لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز سه شنبه (29خرداد) در مصاحبه با «المیادین» اعلام کرد که ائتلاف عربستان در شکستن محاصره نیروهای خود در اطراف بندر الحدیده شکست خورده و بندر امن است.
به گفته این مقام انصارالله، نیروهای ائتلاف عربستان درباره پیروزی‌های وهمی صحبت می‌کنند. صحبت این نیروهای درباره پیشروی در الحدیده تنها توهم است. ارتش و کمیته‌های مردمی توانسته‌اند کنترل اوضاع را به دست گرفته و حتی بخشی از نیروهای مهاجم را محاصره کنند. ائتلاف عربستان در شکستن محاصره نیروهایش به رغم افزایش حملات هوایی شکست خورده و تنها در مناطق خالی از سکنه در ساحل غربی پیشروی کرده است.
پیش از این هم «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار الله یمن اعلام کرده بود که جنگنده ها، ناوها و زره پوش های متجاوزان هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشته اند و پوشش رسانه ای شبکه های وابسته به متجاوزان هیاهویی بیش نبوده و متکی به واقعیت های میدانی نیست.
به این ترتیب به نظر می رسد عملیاتی که قرار بود پیروزی طلایی را برای ریاض و ابوظبی و همپیمانان بین المللی آنها به ارمغان بیاورد، به یکی دیگر از مصداق های بازر ناکامی های بزرگ آنان در یمن تبدیل شود.

**فاجعه انسانی و مسوولیت های سازمان ملل
ائتلاف عربی که از سال 2015 تاکنون به رغم برخورداری از حمایت های غربی و بسیج امکانات کشورهای عربی به سردمداری عربستان و صرف هزینه های هنگفت، هنوز به هیچ دستاورد عملیاتی و مطلوبی در یمن دست نیافته، برای جبران شکست های پیاپی خود و تضعیف توان نیروهای مردمی یمن با انسداد مهمترین راه تنفس و ارتباط آنان با بیرون، اشغال بندر الحدیده را هدف گذاری کرد. هدفگذاری عربستان این بار هم درست از آب در نیامد و واهمه از پذیرش این ناکامی و احیای حیثیت بر باد رفته، ریاض و ابوظبی را به تشدید عملیات تهاجمی در ساحل غربی یمن واداشته است.
تداوم و تشدید عملیات نیروهای ائتلاف در الحدیده اما در سایه هشدارهای بین المللی در مورد وخامت اوضاع انسانی در این استان صورت می گیرد. «زید بن رعد» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سی و هشتمین اجلاس شورای حقوق بشر این سازمان در مورد تاثیر منفی عملیات نظامی ائتلاف سعودی - اماراتی بر فعالیت‌های امدادرسانی بین‌المللی در یمن هشدار داد و گفت: بیم آن می‌رود که این عملیات به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان منجر شود و تاثیر فاجعه باری بر آن‌ها داشته باشد.
پیش از این هم سازمان بهداشت جهانی درباره تاثیرات منفی تشدید درگیری‌ها در الحدیده بر جان یک میلیون و 600 هزار نفر از ساکنان این شهر هشدار داده بود. همچنین سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (سیاج) در یمن هم خواهان دخالت فوری برای نجات صدها خانواده ساکن شهر الحدیده شده است.
در چنین شرایطی که بحران انسانی در یمن رو به وخامت است، مسوولیت های سازمان ملل به عنوان مهمترین نهاد حافظ صلح و امنیت در جهان بیش از پیش احساس می شود. هرچند عملکرد سازمان ملل در دهه های گذشته به خاطر وجود حق تبعیض آمیز وتو و نفوذ و تاثیرگذاری کشورهای قدرتمند در عملکرد این نهاد بین المللی زیر سوال است.
«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور سوریه این روزها و با شدت گرفتن عملیات نیروهای ائتلاف در الحدیده، تلاش های خود برای کاهش دامنه درگیری ها را افزایش داده است. گریفیتس در ابتدای هفته جاری با مقام های انصارالله در صنعا دیدار کرد. او این روزها برای ایجاد توافقی برای انتقال کنترل بندر الحدیده که هم اکنون در دست حوثی‎ها قرار دارد به سازمان ملل و سازمان‎های امدادرسان بین‎المللی تلاش می کند.
عربستان و امارات، از تلاش های سازمان ملل برای در اختیار گرفتن اداره الحدیده استقبال می کنند. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات ضمن استقبال از تلاش سازمان ملل برای تحویل گرفتن مدیریت فرودگاه و بنادر الحدیده، خواستار فراهم کردن زمینه انتقال مدیریت آن بهرییس‌جمهور مستعفی یمن شد که زیر نفوذ عربستان و امارات است.
قرقاش در صفحه توییتر خود نوشت «ما و کل یمن از خبر خوشی که از صنعاء برسد، استقبال می‌کنیم و خواهان تلاش‌های فرستاده (سازمان ملل) برای تحویل امن الحدیده به دولت قانونی یمن هستیم».
این در حالی است که مقام های انصارالله اقدامات نماینده سازمان ملل در امور سوریه را جانبدارانه، غیر منطقی و در تضاد با منشور سازمان ملل ارزیابی می کنند، همچنان که این سازمان در سال 2015 با نادیده گرفتن واقعیت میدانی یمن، در قطعنامه 2216، «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی یمن را به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور معرفی کرد و بهانه لازم را برای تجاوز نظامی عربستان به یمن فراهم آورد.
هرچند به گفته بسیاری از ناظران بین المللی راه حل بحران یمن از دل تعامل و مذاکره نیروهای یمنی یا به عبارتی از سرگیری گفت و گوهای یمنی – یمنی می گذرد، ولی نیروهای ائتلاف و حامیان بین المللی آنها نخست به دنبال کسب پیروزی در عرصه میدانی یمن هستند تا نیروهای مورد حمایتشان مذاکرات احتمالی از موضع قدرت وارد شوند. در شرایط کنونی که کمیته های مردمی و نیروهای انصارالله از قدرت بالایی در ساختار قدرت یمن برخوردار هستند، نیروهای طرفدار عربستان مذاکرات را به ضرر خود می دانند.
تا زمانی که نیروهای خارجی دست از مداخله جویی در یمن برندارند، این کشور فقیر عربی روی آرامش به خود نخواهد دید. ائتلاف عربی باید بپذیرد دخالت های بیشترش در یمن برای کسب قدرت بیشتر به خاطر مقاومت نیروهای مردمی و انصارالله به شکست و تضعیف بیشتر نیروهای زیر حمایتش در یمن خواهد انجامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع: ایرنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه