اخبار داغ

گزارشی از کاهش احداث مسکن در سال‌های اخیر؛

رکود در بازار مسکن یزد و کاهش چشمگیر ساخت وساز

رکود در بازار مسکن یزد و کاهش چشمگیر ساخت وساز
یکی از مشکلات جدی در سال‌های اخیر رکود بازار مسکن و کاهش چشم‌گیر ساخت وساز مسکن بوده به‌طوری‌که در هشت سال اخیر روند ساخت و ساز به شدت کاهش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از یزدرسا، مسکن همواره موضوعی قابل اهمیت است چرا که هم از نیازهای اصلی مردم محسوب می‌شود و هم اینکه در اقتصاد کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارد چرا که مشاغل متعددی با بخش مسکن در ارتباط هستند و در واقع به تبع رونق حوزه مسکن، مشاغل زیادی نیز رونق می‌گیرند. لذا اینکه میزان ساخت و ساز مسکن در کشور در چه وضعیتی باشد علاوه بر اینکه از نظر تأمین یکی از سه نیاز اصلی خانواده‌ها اهمیت دارد، از نظر تأثیر آن در اشتغال نیز قابل اهمیت فراوان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

یکی از مشکلات جدی در سال‌های اخیر رکود بازار مسکن و کاهش چشم‌گیر ساخت وساز مسکن بوده به‌طوری‌که در هشت سال اخیر روند ساخت و ساز به شدت کاهش داشته است. بر اساس آنچه که مرکز آمار ایران اعلام کرده در سال 1389 نزدیک به 234هزار پروانه ساختمانی برای ساخت 824 هزار واحد مسکونی توسط شهرداری‌های کشور صادر شده است که این میزان در سال 1395 به 129هزار پروانه جهت ساخت 345هزار واحد مسکونی و غیرمسکونی رسیده است.

,

همچنین براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در نیمه‌اول سال 1396 تعداد 64 هزار و 880 پروانه ساختمانی برای ساخت 169هزار و 320 واحد مسکونی و غیرمسکونی از شهرداری‌ها اخذ شده است که با احتساب رشد سال‌های قبل، به نظر می‌رسد تعداد پروانه‌های ساختمانی در بهترین حالت بیش از 130 هزار پروانه در پایان سال 96 نخواهد بود. این میزان حکایت از کاهش 41.70 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به آمار پروانه‌های ساختمانی سال 92 دارد.

,

این در حالی است که در سال بیش از 600 هزار ازدواج صورت می‌گیرد، یعنی اگر فقط تعداد خانواده‌هایی که در هر سال تشکیل می‌شود را معیار مسکن مورد نیاز کشور قرار دهیم، باز هم تعداد خانه‌هایی که سالانه باید احداث شود بسیار بیش از آمار کنونی است. با این وجود مسئولان دولتی به خانه‌های خالی موجود در کشور استناد کرده و ادعا می‌کنند کمبود مسکن در کشور نداریم!

,

رئیس اتحادیه املاک تهران در این رابطه معتقد است اینکه برخی از مسئولان دولتی ادعا می‌کنند مسکن به قدر کافی وجود دارد، با توجه به مشکلات آمارگیری و نبود بانک اطلاعات آماری مسکن در کشور، حرف غلط و اغراق‌آمیزی است. حسام عقبایی می‌گوید: ما در کشور با کمبود شدید، نه کمبود حداقلی مسکن، مواجه هستیم. متوسط خانه‌دار شدن یک فرد در شرایط فعلی حدود 11 سال است که این عدد نشان‌دهنده کاهش شدید قدرت خرید مردم و به‌ویژه طبقات کم‌درآمد جامعه است.

,

عقبایی تاکید می‌کند: نباید آمار خانه‌های خالی(2.6 میلیون خانه) را جزء آمار عرضه مسکن به حساب بیارویم، زیراکه اولا بخشی از این خانه به‌عنوان خانه دومی اقشار پردرآمد است، ثانیا برخی خانه‌ها نیز به جهت مساحت زیاد(بیش از 100 متر) و برای اقشار کم‌درآمد قابل استفاده نیست و درنهایت واگذاری بخشی از خانه‌ها نیز دارای مشکلات حقوقی -ازجمله مالکیت، ارث، وثیقه و...- و مسائلی از این دست است.»

,

همچنین نائب رئیس اتحادیه املاک یزد نیز از کاهش محسوس ساخت و ساز در یزد و رکود حاکم بر بازار مسکن می‌گوید.

,

حسن ذوالفقاری در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین افزایش هزینه کارگر و بنّا و به طور کلی افزایش هزینه ساخت وساز از دلایل اصلی کاهش ساخت و ساز مسکن در یزد است.

, یزدرسا ,

وی اظهار داشت: عامل دیگری که موجب کاهش ساخت و ساز است، رکود حاکم بر بازار مسکن است که این رکود به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.

,

ذوالفقاری هزینه‌های اخذ پروانه و هزینه‌هایی که شهرداری و نظام مهندسی جهت احداث ساختمان می‌گیرند را از دیگر عواملی دانست که موجب شده انگیزه زیادی برای ساخت و ساز وجود نداشته نباشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه