اخبار داغ

هفتمین جشنواره موسیقی کردی در سنندج برگزار می شود

هفتمین جشنواره موسیقی کردی در سنندج برگزار می شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کردی همزمان با دی ماه سال جاری در سنندج خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، جلال قلعه شاخانی، امروز در جمع خبرنگاران رسانه های استان در سنندج اظهار کرد:  هفتمین جشنواره موسیقی کوردی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان همزمان با دی ماه سال جاری در سنندج برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,


وی از اعلام فراخوان این جشنواره در بین گروه های هنری خبر داد و عنوان کرد: این جشنواره  در دو بخش مسابقه شامل آواز و نوازندگی و بخش جنبی شامل گروه نوازی است

,
,

 

,


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین گفت: این جشنواره با هدف فراهم کردن زمینه ی مناسب برای ترویج گنجینه ی ارزشمند موسیقی کردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان برگزار می شود.

,
,


قلعه شاخانی، موضوع جشنواره را موسیقی کوردی اعلام کرد و افزود: بخش مسابقه این جشنواره در چهار بخش و در سه رده سنی، شامل آوازهای موسیقی کردی، سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای کوبه ای است.

,
,

 

,


وی به بخش آوازهای موسیقی کوردی اشاره کرد و اذعان کرد: بخش آوازهای موسیقی کوردی، اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آوازهای خانواده گورانی  و یا دیگر آوازهای رایج در سنت موسیقایی منطقه ی شرکت کننده را در برمی گیرد.

,
,

 

,


وی سازهای بادی را شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله، قشمه، سازهای زهی را شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود، کمانچه و سازهای کوبه ای را دهل، تنبک، دایره اعلام و اضافه کرد: در تمامی این سازها اجرا بر اساس سنت اجرایی و رپرتوارساز است.

,
,

 

,


این مقام مسئول با اشاره به رده های سنی بخش مسابقه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی ابراز داشت: رده سنی «الف» افراد 14 تا 17 سال، رده سنی «ب» افراد  18 تا 22 سال و رده سنی «ج» افراد 23 تا 28 سال را شامل می شود و متقاضیانی که سن آنها کمتر از 14 سال است در صورت آمادگی و توانایی می توانند در رده سنی «الف»  با ارسال مدارک شرکت کنند.

,
,

 

,


قلعه شاخانی ادامه داد: متقاضیان دقت کنند که ارسال نمونه تصویری اجرا حداکثر ده دقیقه است و شرکت کنندگانی که مایل به شرکت در بیش از یک  بخش هستند باید برای شرکت در هر بخش، مدارک و فرم درخواستِ جداگانه تکمیل و ارسال کنند.

,
,

 

,


وی با بیان اینکه نمونه اجرای ارسالی ارزیابی خواهد شد و پذیرفته شدگان به جشنواره راه خواهند یافت، افزود: در مواردی که به طور معمول اجرا به شکل دو نوازی است، مانند دونوازی دوزله و دایره یا دهل و سرنا، در صورت تمایل شرکت کننده گان، اجرا همزمان داوری می شود.
به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، کلام بخش آواز بایستی متآثر از ادبیات کلاسیک و وزین کوردی باشد.

,
,
,

 

,


بخش جنبی این جشنواره شامل گروه نوازی است که تعداد اعضا گروه حداقل چهار و حداکثر هشت نفر در نظر گرفته شده است و لازم است حداقل سی دقیقه اجرای گروه به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود.

,
,

 

,


وی با بیان اینکه گروه باید آمادگی دو اجرای چهل و پنج دقیقه ای را در زمان برگزاری جشنواره داشته باشد، اظهار داشت: اولویت پذیرش با گروه هایی است که از گونه ها ی بخش آوازی وسازهای مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع  در ساز آرایی داشته باشند.

,
,

 

,


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پایان با اشاره به تقویم جشنواره خاطر نشان کرد: 20 آبان سال جاری اخرین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است و اعلام نتابج آثار راه یافته به جشنواره نیز همزمان با 14 آذر خواهد بود.

,
,

 

,


وی با بیان اینکه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی همزمان با 4 تا 6  دی ماه سال جاری در شهرستان سنندج برگزار می شود، یادآوری کرد: داوری نهایی درهر بخش و در هر رده سنی جشنواره، به صورت جداگانه  انجام می شود و به نفرات منتخب اول تا سوم لوح تقدیر جشنواره و جوایزی اهدا می شود.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه