اخبار داغ

۷ درصد زباله‌های سواحل دریای خزر پلاستیک است

دریای زباله در ساحل خزر!

دریای زباله در ساحل خزر!
رییس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه ۷ درصد زباله‌های جمع‌آوری شده از سواحل دریای خزر پلاستیک است، گفت: بخش عمده از ۲ میلیون تن پلاستیک تولیدشده تبدیل به زیاله می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از ایسنا، بهروز ابطحی در نشست "مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها"، منابع دریایی را منابع با ارزش و عظیم توصیف کرد و افزود: از این رو برای مدیریت آن لازم است علم و شناخت لازم نسبت به این منابع داشته باشیم تا بتوانیم اندازه‌گیری‌های لازم دریایی را انجام دهیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: در رشد حوزه دریا ۵ حوزه بیوتکنولوژی، انرژی‌های نوین دریایی چون جزر و مد، مواد معدنی بستر دریا، ژئو توریسم دریایی و آبزی پروری دریایی مطرح است.

,

ابطحی با اشاره به تلاش‌های تحقیقاتی جهانی یادآور شد: بر اساس آمارهای یونسکو 350 کشتی تحقیقاتی در دنیا فعال است که بیشترین تعداد مربوط به کشور آمریکا با 50 کشتی می‌شود.

,

رییس پژوهشگاه علوم جوی، تعداد کشتی‌های تحقیقاتی کشورهای کره جنوبی و ترکیه را هر کدام 35 کشتی عنوان کرد و ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد از یک تا 4 درصد بودجه کشورها صرف تحقیقات دریایی می‌شود.

,

وی به رتبه علمی ایران در حوزه رشد علمی اقیانوس‌شناسی و دریاها اشاره کرد و یادآور شد:  ایران از لحاظ رشد علمی بر اساس پایگاه اسکوپوس ظرف مدت 20 سال از رتبه 50 به رتبه 16 جهانی رسید.

,

به گفته وی، ایران در سال 2017  از لحاظ رشد علمی رتبه ۱۶ جهانی دست یافت.

,

ابطحی، رتبه علمی در حوزه اقیانوس‌شناسی و زمین‌شناسی ایران را 35 در دنیا عنوان کرد و گفت: ایران در حوزه اقیانوس‌شناسی در سال 1997 رتبه 102 جهانی را داشت که این رتبه در سال 2007 به رتبه 41 ارتقا یافت.

,

وی آلودگی دریاها با مواد پلاستیکی را از جمله چالش‌های این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: از سال 1950 تا 2012 حجم زباله‌های دریا از 1.7 میلیون تن به 278 تن رسیده است.

,

رییس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی با تاکید بر اینکه در کشور 2 میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که بخش عمده آن بدون بازیافت تبدیل می‌شود، خاطر نشان کرد: در سواحل دریای خزر  از 7 درصد 6 هزار و 60 تن زباله جمع‌آوری‌شده پلاستیک است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه