اخبار داغ

مدیریت جهادی؛ لازمه اقتصاد مقاومتی

قابلیت‌های اقتصادی مازندران نیازمند بکارگیری مدیران جهادی

قابلیت‌های اقتصادی مازندران نیازمند بکارگیری مدیران جهادی
اجرای موفقیت طرح‌های اقتصاد مقاومتی مازندران نیازمند بکارگیری مدیران جهادی است و به نظر می‌رسد. اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و نگاه به دورن به دلیل حساسیت‌های اقتصادی که رهبر معظم انقلاب اسلامی احساس کردند در کشور مطرح شده است. بدون توجه به قابلیت‌های صنعتی و در صورت تمرکز مسؤولان استانی به مقوله کشاورزی و گردشگری مازندران از استان‌های دارای حرف زیاد در حوزه اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، استان مازندران با توجه به پتانسیل‌های بالای که در تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی دارد یکی از استان‌های مستعد در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.

در کنار توسعه فعالیت کشاورزی به جهت بهره‌برداری از طبیعت زیبا در کوه، دشت، دریا و جلگه در حوزه توجه به مباحث گردشگری هم مازندران قابلیت‌های بسیاری مناسبی دارد.

در حوزه صنعتی هم بنا به گفته متولیان امر در استان اقداماتی انجام شده ولی این اقدامات نتوانسته پاسخگوی نیازهای استان در زمینه اشتغال باشد و به دلیل عدم توجه به توانمندی‌ها و تولیدی استان و مطرح شدن مباحث واردات در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی استان با مشکل نقدینگی مواجه هستند و توفیقاتی چندان در این حوزه کسب نکردیم.

بدون توجه به قابلیت‌های صنعتی و در صورت تمرکز مسؤولان استانی به مقوله کشاورزی و گردشگری مازندران از استان‌های دارای حرف زیاد در حوزه اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.

سالیانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید در شالیکاری‌های استان برداشت می‌شود که می‌توان با ترویج کشت مناسب و در سال‌های اخیر با معرفی برنج پرمحصول روشن میزان برنج تولیدی استان قابل افزایش است.

در زمینه پرورش طیور مازندران از استان‌های مطرح در حوزه تولید گوشت سفید بوده و علاوه بر توانمندی در تامین نیازمندی‌های استان‌های همجوار در صورت تغییر در روند تولید بسیاری از کشورهای حاشیه دریای خزر خواهان صادرات این محصول به کشور خودشان هستند.

مرکبات از محصولات پایه‌ای و اساسی استان است در کنار تامین نیازمندی‌های استان سالیانه بیش از 2 میلیون 500 هزار تن مرکبات در استان تولید می‌شود که به دلیل ضعف در توانمندی صادرات تاکنون مقدار کمی از محصولات تولید استان در حوزه مرکبات صادر شده است.

ضعف در راه‌اندازی صنایع تبدیلی مازندران این استان را به یکی از واردکنندگان اصلی انواع آبمیوه تبدیل کرده است که با کمی تغییر ساختار در تولید مرکبات متناسب با نیاز صنایع تبدیلی این استان می‌تواند به قطب تولید صنایع تبدیلی کشور بدل شود.

در حوزه تولید گیاهان داوریی مازندران قابلیت بسیار مناسبی در اراضی ییلاقی استان وجود دارد که کمتر از این ظرفیت در استان استفاده شده است.

در حوزه شیلات هم به نظر می‌رسد که اقداماتی انجام شده ولی تلاش‌ها برای صادرات محصولات شیلاتی به نتیجه رضایت بخش تبدیل نشده است.

در استان مازندران به دلیل ایجاد واحدهای صنعتی تولید کاغذ اما چون این مجموعه در استان به خوبی حمایت نشده گفته می‌شود که در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

در حوزه راه استان مشکلات جدی وجود دارد، بستر برای توسعه گردشگری وجود دارد اما زیرساخت‌های مناسب در این حوزه وجود ندارد.

مهمترین سد راه توسعه گردشگری استان عدم توجه به مباحث بوم‌گردی است، این در حالی است که برنامه‌ریزی برای احداث چندین هتل انجام شده اما به دلیل بالا بودن هزینه ساخت و نگهداری هتل‌ها روند توسعه در این بخش بکندی پیش می‌رود.

یکی از مباحث کمتر توجه شده به حوزه گردشگری استان در ابتدا معرفی قابلیت‌ها، تمرکز کردن گردشگران در نقاط خاص استان و عدم معرفی سنت‌های بومی و منطقه‌ای است.

دیگر معضل گردشگری استان عدم برگزاری جشنواره‌های مرتبط در حوزه تولیدات استان است، تمرکز فصل گردشگری استان در عید نوروز و تابستان هست و این در حالی است که می‌توان با مدیریت مناسب زمینه رونق گردشگری همه جانبه را در استان فراهم کرد.

در حال حاضر بیشتر تمرکز گردشگری استان در غرب استان است در حالی که در شرق مازندران قابلیت‌های اساسی‌تری وجود دارد که کمتر معرفی شده است و هجوم گردشگران در غرب تنها در ایام بهار و تابستان نه تنها زمینه استفاده بهینه از این ظرفیت را فراهم می‌کند بلکه زمینه دلزدگی گردشگران فصلی را به وجود می‌آورد.

به صورت کلی با توجه به قابلیت‌های اساسی که در استان مازندران به صورت جدی وجود دارد با مدیریت مناسب و جهادی مازندران نه تنها قادر به تامین نیازمندی‌های داخلی است بلکه می‌تواند بخش اعظمی از نیازهای کشور را هم تامین کرده و برخی محصولات تولیدی را هم برای صادرات اختصاص دهد.

مهم‌ترین عامل برای موفقیت در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی بکارگیری مدیران جهادی است که با وجود حضور محمد اسلامی استاندار مازندران تحرکاتی برای بکارگیری مدیران جهادی انجام شده ولی به نظر می‌رسد که تغییرات مد نظر استاندار باید به صورت جدی‌تر انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه