اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد:

لزوم احیاء نخلستان های بشاگرد/ ناپایداری منابع آبی مهمترین علل نابودی باغات

لزوم احیاء نخلستان های بشاگرد/ ناپایداری منابع آبی مهمترین علل نابودی باغات
رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد با بیان اینکه پایدار نبودن منابع آبی بشاگرد یکی از دلایل نابودی باغات این شهرستان است، گفت: 40 درصد باغات و نخلستان های شهرستان پیرو و فرسوده هستند که نیاز به احیاء و جایگزینی دارد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد احمدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، اظهار کرد: انگور در مناطق روستایی اشکان، کسیسه ای، گوهران، بیورچ، گیمجگ، اوهکن و سایر روستاها کم و بیش وجود دارد که امسال بیش از 25 تن برداشت انگور در سطح شش هکتار برداشت می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد گفت: خرما، انار، انگور، انجیر، خیار محلی از محصولات تابستانی این شهرستان و همچنین حدود 14 رقم خرما وجود دارد که غالب مضافتی از 400 هکتار نخلستان در این شهرستان برداشت می شود.

,

احمدی با بیان اینکه خرمای مضافتی بشاگرد یکی از خوش طعم ترین، دلچسب ترین و مرغوب ترین انواع خرمای جهان است، افزود: یکی از دلایل مرغوبیت خرمای مضافتی شهرستان بشاگرد آب و هوای مناسب و کوهستانی آن است.

,

کاهش 30 درصدی تولید محصول خرما به دلیل تنش آبی

, کاهش 30 درصدی تولید محصول خرما به دلیل تنش آبی, کاهش 30 درصدی تولید محصول خرما به دلیل تنش آبی,

وی در ادامه تصریح کرد: حدود دو هزار تن خرما در سال گذشته در شهرستان برداشت شده که امسال پیش بینی می شود به دلیل کمبود بارندگی و تنش آبی 30 درصد کاهش تولید محصول خواهیم داشت.

,

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد به مشکلات بخش کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مشکلات اصلی کمبود منابع آبی، جاده دسترسی به اراضی کشاورزی و انتقال محصولات، ملی بودن اراضی کشاورزی که از امتیازات قطره ای، گلخانه ای که از گرفتن سند محروم هستند.

,

, ,

احمدی، کوچک بودن اراضی در اثر تقسیمات موروثی، سنتی بودن روش های کشت، نبود سردخانه برای بسته بندی، نداشتن ضمانت وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی، نداشتن سند خانه های روستایی برای ضمانت و عدم موافقت بانک کشاورزی با سند های روستایی از دیگر مشکلان بخش کشاورزی در بشاگرد عنوان کرد.

,

 40 درصد باغات و نخلستان های بشاگرد پیرو و فرسوده هستند

,  40 درصد باغات و نخلستان های بشاگرد پیرو و فرسوده هستند,  40 درصد باغات و نخلستان های بشاگرد پیرو و فرسوده هستند,

وی با بیان اینکه 40 درصد باغات و نخلستان های شهرستان پیرو و فرسوده هستند، اظهار کرد: باغات فرسوده این شهرستان نیاز به احیاء و جایگزینی دارد که فرسوده بودن آن از دلایل کاهش میزان عملکرد است و همچنین رها  کردن دام ها در اکثر روستاها که کشاورزان با مشکلاتی مواجه هستند.

,

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد بیان کرد: 90 درصد اراضی وزیر کشت فعال بخش کشاورزی ملی بوده که امکان قطره ای با روش نوین ،احداث گلخانه، صدور سند ملک امکان ندارد که راه حل پیگیری شوراهای شهرستان گذاشتن تخصیص مناسب براساس برآورد منابع طبیعی و خارج کردن اراضی مذکور از سند ملی است.

,

, ,

پایدار نبودن منابع آبی مهمترین علل نابودی باغات

, پایدار نبودن منابع آبی مهمترین علل نابودی باغات, پایدار نبودن منابع آبی مهمترین علل نابودی باغات,

احمدی، پایدار نبودن منابع آبی بشاگرد یکی از دلایل نابودی باغات این شهرستان دانست و گفت: یکی از راهکارهای جهاد کشاورزی شهرستان احداث سد برای تامین و ذخیره آب و همچنین کوچک بودن اراضی کمتر از ربع هکتار از دیگر مشکلات کشاورزان بشاگردی است.

,

وی به راهکارهای توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: نداشتن حق آبه به عنوان بهره بردار که راهکار آن استقرار اداره امور آب در مرکز شهرستان و مشارکت مردم برای حذف و جایگزینی نخلستان هایی که از چرخه تولید خارج شده می تواند کمک شایانی در توسعه یخش کشاورزی شهرستان باشد.

,

رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد در ادامه اضافه کرد: سامانی دهی و توسعه دام سبک در سطح روستاها توسط مردم و دهیاران به جای رها شدن دام به وسیله چوپان نگهداری شود.

,

احمدی تصریح کرد: حمایت مدیران استانی خصوصا سازمان مدیرت و برنامه ریزی و شرکت آب منطقه مبنی بر اینکه 5 هزار اراضی مستعد قابل کشت که از سوی جهادکشاورزی شناسایی شده و زمینه اشتغال 10 هزار نفر فراهم خواهد شده که تاثیر مناسبی بر رونق تولید و افزایش تولید ملی با توجه به آب وهوای مناسب و کشت خارج از فصل در صورت احداث سد و تخصیص مناسب خواهد داشت.

,

, ,

وی ادامه داد: تخصیص آب اراضی 2 هزار هکتار پایین دست سد جگین از سوی شرکت آب منطقه ای که از طرف این مدیریت پیگیری زیادی شده و مدیران استانی آب منطقه ای از منطقه بازدید کرده که توجیه فنی آن مورد موافقت قرار گرفته ولی روند همکاری برای اجرایی آن تاکنون اجرایی نشده است.

,

ضعیف بودن بنیه مالی کشاورزان علل عدم مشارکت در اجرای طرح ها

, ضعیف بودن بنیه مالی کشاورزان علل عدم مشارکت در اجرای طرح ها,
رئیس جهاد کشاورزی بشاگرد بیان کرد: حدود 4 هزار و 523 مالک بخش کشاورزی وجود داره که بیشتر آنان مهاجرت کرده به شهرستان های میناب، بندرعباس، جاسک، امارات متحده که با ما ارتباطی ندارند و حتی رضایت برای اجرای طرح های تجهیز و نوسازی، اصلاح و جایگزینی رضایت نمی دهند یا اینجا نیستند.
,

احمدی با بیان اینکه ضعیف بودن بنیه مالی کشاورزان و عدم مشارکت و همکاری در اجرای طرح ها یکی از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان بشاگرد است، خاطر نشان کرد: اکثریت جوانان و یا کشاورزان بخش گافر فاقد گواهی سربازی هستند و نمی توانند تسهیلات برای اجرای طرح های مورد نظر دریافت کنند که این موارد بخشی از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه