اخبار داغ

در شهرستان فارسان

دلیل قطع یارانه شما سفر به خارج از کشور بوده است

دلیل قطع یارانه شما سفر به خارج از کشور بوده است
یارانه تعداد زیادی از افرادی که برای کار در سال چندین بار به کویت تردد دارد، قطع شده است، حال آنکه علت سفر خارجی این فرد تمکن مالی نیست، بلکه بالعکس به دلیل مشکلات مالی است که سفر به خارج از کشور داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز، گرچه قطع یارانه پردرآمدها کار درست و قابل دفاعی است اما یکی از انتقادها عدم اطلاع‌رسانی دقیق به کسانی که یارانه آنها قطع می‌شود و همچنین خطا در سیستم ارزیابی و شناسایی پردرآمدهاست.
 
براساس این گزارش طبق سیاست‌های دولت در هدفمندی یارانه‌ها، بعد از واریز هر ماه یارانه به حساب سرپرستان خانوار یارانه عده‌ای قطع می‌شود که از قبل بی‌خبر هستند.
 
این در حالی است که دولت اعلام کرده بود شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه کار بسیار دشواری است و به همین دلیل بیان شد افراد با درآمد سالیانه 35 میلیون تومان جزء دهک‌های پردرآمد به حساب می‌آیند و از چرخه یارانه حذف خواهند شد.
 
در آغاز مکانیزم حذف یارانه براساس سفرهای خارجی بیشتر به شایعه و طنز به نظر می‌رسید؛ ولی یکی از راهکارهای حذف یارانه افراد پردرآمد تبدیل شد و افرادی که از کشور به قصد سفرهای خارجی به خارج سفر کرده بودند، یارانه آنها حذف شد.
 
به احتمال زیاد منطق مسئولان برای اتخاذ این تصمیم این بوده که کسانی به خارج از کشور سفر داشته‌اند، از لحاظ تمکن مالی در سطح قابل قبولی هستند و نیازی به یارانه نداشته باشند؛ اما نکته اینجاست که برخی افراد به خاطر مشکلات کاری، بیماری و... به سفرهای خارجی رفته‌اند. در واقع برای خروج از کشور مشقت‌های فراوانی نیز متحمل شده‌اند.

در سال گذشته، زمزمه‌هایی مبنی‌بر حذف ایرانیان خارج از کشور به گوش می‌رسید که منطق قابل قبولی پشت آن بود. در واقع کسانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و فشار هزینه‌ای داخل کشور را متحمل نمی‌شوند، لزومی بر گرفتن یارانه برای آن‌ها وجود نداشت، ولی اینکه صرفا افراد به دلیل اینکه به خارج از کشور سفر کرده‌اند یارانه آن‌ها قطع شود، به هیچ وجه توجیه شدنی نیست.
 
در فارسان یارانه تعداد زیادی از افرادی که برای کار در سال چندین بار به کویت تردد دارند، قطع شده است، حال آنکه علت سفر خارجی این فرد تمکن مالی نیست، بلکه بالعکس به دلیل مشکلات مالی است که سفر به خارج از کشور داشته اند.


                        
 
علت عمده‌ای که باعث موج مهاجرت مردم شهرستان فارسان به کشورهای عربی شده است فقر و محرومیت نسبی مردم به دلیل شرایط طبیعی نامساعد است همچنین به جهت اوضاع اقتصادی و اجتماعی ناعادلانه‌ای که در گذشته بر زندگی آن‌ها حاکم بوده است، همواره مهاجرت را به‌عنوان راه فراری در قبال سختی‌های زندگی برگزیده‌اند.
 
تفاوت فاحش در نرخ برابری ریال در قبال ارزهای خارجی در بازار آزاد نیز در دوره پس از انقلاب، انگیزه‌ای شد تا کارگران ایرانی به کشورهای خارجی و ازجمله کشورهای عربی مهاجرت نمایند. زیرا در این کشورها به‌طورمعمول دستمزد کارگران بالاست. به‌هرحال مزدها به ارز پرداخت می‌شود که انتقال آزاد ارز پس‌انداز شده در کوتاه‌مدت به ایران می‌تواند برای هرکس در حکم سرمایه قابل‌توجهی باشد و آینده خانواده را ازنظر اقتصادی تأمین کند.
 
کشورهای عربی خلیج‌فارس وضعیت بهتری در بحث حقوق کارگران دارند
 
کویت به نسبت دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس وضعیت بهتری در بحث حقوق کارگران دارد و این نیز به علت وجود مجلس در این کشور هرچند ناقص و دارای سطح پایینی از اختیارت است.
 
از تعداد 2.9 میلیون جمعیت کویت بالغ‌بر 2 میلیون نفر را کارگران خارجی تشکیل می‌دهد که 700 هزار تن را کارگران منازل دربرمی گیرند.
 
همچنین 98 درصد کارگران بخش خصوصی را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند ازاین‌رو دولت کویت تصمیم گرفته تا به روش‌های مختلف این تعداد مهاجر کارگر را بکاهد.
 
تنها ملاک قطع یارانه این افراد سفر خارجی بوده است
 
ولی در یک اتفاق عجیب در سال 94 بدون اطلاع یارانه بسیاری از افراد ضعیف و کارگر در شهرستان‌های اردل،‌ فارسان و کوهرنگ قطع‌ شده، افرادی که به نان شب خود محتاج‌اند و توان پرداخت هزینه‌های مربوط به آب خوردن را ندارند. و تنها ملاک قطع یارانه این افراد سفر خارجی بوده است. نزدیک به یک هزار نفر از این افراد الآن یارانه‌شان قطع‌شده است.
 
امیدواریم با توجه به قولی که مسئولین مربوطه در سال 94 به نماینده سابق مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی دکتر حمیدرضا عزیزی فارسانی داده بودند مجدداً یارانه این افراد پرداخت شود.
 
ضمن این‌که از دولت تقاضا داریم نسبت به تغییر این رویه و ایجاد ساز و کاری بهتر برای شناسایی افرادی که باید یارانه‌شان قطع شود اقدام کنند تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. شاید شخصی به دلیل بیماری یا مواردی دیگر سفر خارجی داشته باشد این دلیل موجهی برای قطع یارانه افراد نیست و لازم است از طرق دیگر از وضعیت مالی افراد تحقیق شود تا موجب ضایع شدن حق کسی نشویم.
 
در سال‌های اخیر با توجه به افزایش درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کمبود ظرفیت‌های شغلی، گرایش بسیاری از جوانان در مهاجرت و رفتن به استان‌های صاحب شغل و درآمد زیاد شده به‌طوری‌که تقریباً در هر کوچه یا خیابان می‌توان به‌صورت یک‌درمیان خانواده‌هایی را دید که جوانانشان برای پیدا کردن شغلی مناسب و درآمدی کافی به استان‌های صاحب صنعت مهاجرت کرده‌اند.
 
معمولاً جوانان مجرد مهاجرت می‌کنند و آن‌هایی هم که به همراه همسر می‌روند سعی دارند که شغلی، هرچند با درآمد پایین برای همسر خود جور کنند تا توان اداره زندگی را داشته باشند، اما به چه قیمتی و با چه وضعیتی؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیو, جهانبین نیو, ز, ز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, کشورهای عربی خلیج‌فارس وضعیت بهتری در بحث حقوق کارگران دارند,
,
,
,
, ,
,
,
,
, تنها ملاک قطع یارانه این افراد سفر خارجی بوده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه