اخبار داغ

دادستان زنجان در نامه‌ای به علوم پزشکی زنجان تاکید کرد

وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب‌های برخی پزشکان در زنجان/ برخی از رفتارها با اراده خود پزشکان تبدیل به یک رویه­ ناصحیح شده است

وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب‌های برخی پزشکان در زنجان/ برخی از رفتارها با اراده خود پزشکان تبدیل به یک رویه­ ناصحیح شده است
دادستان زنجان در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب برخی پزشکان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حجت‌الاسلام حسن مظفری دادستان زنجان در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب برخی پزشکان شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

در نامه دادستان زنجان آمده است:

,

احتراماً؛ ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات و تلاشهای فعالین حوزه­ی سلامت استان بالاخص مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی و جمیع پزشکان متعهد و متخصص زنجان که در زمینه­ی خدمات رسانی به مردم شریف و حل مشکلات بیماران و درمان آنها گام­های عملی و مؤثری برداشته­اند با مدّ نظر قرار دادن همه­ی تلاش­های صورت گرفته در کنار کمبودهای موجود مواردی چند در جهت رفع برخی کاستی­ها در بحث چگونگی نوبت دهی به بیماران و مراجعین و نارضایتی اغلب مردم از انتظارهای مفرط و طولانی در مطب برخی پزشکان محترم به حضور اعلام می­گردد امید که با رفع این مشکلات و احترام گذاری بیش از پیش به وقت مردم و مراجعین ، بخشی از آلام بیماران تسکین و از دغدغه­ی همراهان و مراجعین کاسته شود .

,

این نامه می‌افزاید: همانگونه که مستحضرید محور سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... خامنه­ای (مد ظله العالی) در ابلاغ سیاست­های کلی نظام سلامت ، ارتقاء آرامش و سلامت مردم می­باشد درهمین راستا معظم له می­فرمایند « کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری ناراحتی دیگری نداشته باشد » و  حصول این امر مهم مستلزم آسیب شناسی موضوعاتی است که موجبات نارضایتی بیماران را فراهم می­کند که یکی از آنها یقیناً انتظار طولانی و بعضاً چند ساعته­ی بیماران و همراهان در مطب برخی پزشکان برای معاینه می­باشد بالتبع زمان انتظار برای ملاقات بیماران با پزشک یکی از شاخص­های دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است به همین دلیل رضایت بیمار از زمان انتظار ، نقش به سزایی در ارتقای این شاخص و کیفیت خدمات رسانی خواهد داشت شلوغ بودن اتاق انتظار در برخی مطب­ها و طول کشیدن زمان انتظار تا ویزیت بیمار توسط پزشکان محترم از جمله مشکلاتی است که باعث حس نارضایتی در مراجعین می­شود موضوعی که به راحتی می­توان با بکارگیری برخی روش­ها اعم از استفاده از سامانه­ی نوبت دهی اینترنتی ، تلفن­های گویا و یا نوبت دهی دقیق منشی­ها آن را مرتفع نمود البته آحاد مردم نیز به این موضوع که زمان  ویزیت­ها تقریبی است و می­تواند به دلایل متعدد جابه جا گردد اشرافیت کامل دارند ولیکن بلاتکلیفی و انتظارهای بعضاً چند ساعته به هیچ وجه قابل توجیه نخواهد بود و یقیناً شرع ، عرف و اخلاق حرفه­ای پزشکی نیز این نوع برخورد با مراجعین را تأیید نمی­کند.

,

برای ایضاح هر چه بیشتر موضوع تصور کنید هر مطب روزانه بطور متوسط بیست وپنج مراجعه کننده داشته باشد و هر بیمار حداقل یک ساعت در مطب­ها منتظر ویزیت بماند حال اگر تعداد مطب­های سطح استان را حدوداً 700 مورد اعم از عمومی ، متخصص و دندانپزشکی  در نظر بگیریم ملاحظه می­شود روزانه نزدیک هفده هزار و پانصد ساعت از وقت بیماران  (هر روز زمانی برابر با دو سال عمر معادل شش سال فعالیت کاری  یک شخص ) در مطب پزشکان به هدر می­رود که آمار بسیار قابل توجهی است و صرف نظر از تأخیر در حضور پزشکان در ساعات اعلامی ، چنانچه زمان انتظار یک نفر همراه بیمار  نیز به این آمار اضافه شود خواهیم دید بخش قابل توجهی از عمر بیماران و همراهان آنها در مطب­ پزشکان سپری می­شود که با عنایت به ارزش و اهمیت زمان برای یکایک اشخاص جامعه ، این موضوع در شأن فعالین حوزه­ی سلامت استان نخواهد بود.

,

در همین خصوص متأسفانه بعضاً مشاهده می­شود بدلیل شلوغی بیش از حد مطب­ها ، زمان لازم برای معاینه­ی هر بیمار که بر اساس استانداردها مابین 7 تا 10 دقیقه می­باشد نیز کامل رعایت نمی­شود و با انجام معاینات سریع و یا بعضاً باحضور همزمان چندین بیمار در اتاق پزشک در برخی مطب­ها ، حقوق مراجعین تضییع و حق داشتن زمان و حریم خصوصی برای ارائه­ شرح حال به پزشک بواسطه­ ویزیت همزمان چند شخص عملاً از بیماران سلب می­شود البته در شرایطی که استان با کمبود پزشک متخصص روبرو باشد بالتبع شرایط فوق مستثنی تلقی شده و برخی کمبودها قابل اغماض و درک خواهد بود ولیکن با مشاهده­ برخی مطب­ها که تعداد آنها نیز معدود است احساس می­شود این گونه رفتارها نه به خاطر کمبود امکانات بلکه با اراده و خواست خود پزشکان محترم تبدیل به یک رویه­ ناصحیح شده است.

,

در همین رابطه به نظر می­رسد با بکارگیری یک شیوه­  نوبت دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به روش نوبت دهی و همچنین ملزم کردن تمام مطب­ها به استفاده از این سیستم ، می­توان بسیاری از مشکلات  نوبت دهی را مرتفع نمود و نگذاشت مسئله معطلی پشت در اتاق­های پزشکان تبدیل به امری عادی گردد.

,

در همین خصوص یکی دیگر از مشکلات اساسی حوزه­ی درمان که نارضایتی بسیاری از بیماران را در پی داشته است عدم تناسب سازی ساختمان فیزیکی مطب ها با شرایط جسمانی بیماران میباشد در برخی موارد مراکز درمانی و مطب برخی پزشکان به جای آنکه متناسب با حوزه­ی فعالیتشان و نیز محلی برای آرامش و درمان درد بیماران باشد ، مشاهده می­شود با ساختار نامناسب و عدم رعایت الزامات محیطی برای بیماران مشکل ساز شده است برای نمونه مطب برخی از متخصصین و پزشکان محترم ارتوپد یا ناراحتی­های قلبی به جای آنکه در طبقه­ی همکف باشد تا با شرایط جسمانی بیماران برای مراجعه به پزشک همخوانی داشته باشد متأسفانه در طبقات بالاتر و بعضاً حتی در ساختمان­های فاقد آسانسور قرار گرفته است لذا آیا پزشک محترم که به جهت تخصص خود عملاً هر روز با بیماران ناتوان جسمی و یا شکستگی استخوان سرو کار دارد نباید در راستای رعایت حقوق شهروندی و بیماران در انتخاب مطب خود ، شرایط بیماران را نیز لحاظ می­نمود؟ آیا نباید نظارت­های لازم برای مناسب سازی این گونه مطب­ها صورت گیرد ؟ مع الوصف مراتب معنونه در راستای حفظ و صیانت از حقوق عامه و در جهت ارتقای کیفیت ارائه­ی خدمات مراکز پزشکی که دغدغه بخش اعظم جامعه است جهت استحضار و صدور دستورات مقتضی ارسال می­گردد امید که با تلاش­ها و برنامه­ریزی­های آن حوزه­­های محترم شاهد رشد بیش از پیش شاخص سلامت و افزایش رضایت بیماران در سطح استان باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه