اخبار داغ

در نشست خبری سازمان نظام مهندسی کشاورزی مطرح شد؛

خالی کردن منابع آب زیرزمینی شهر را مستعد زلزله خواهد کرد/ آماد‌ه‌سازی نقشه جامع الگوی کشت بر اساس آمایش سرزمین

خالی کردن منابع آب زیرزمینی شهر را مستعد زلزله خواهد کرد/ آماد‌ه‌سازی نقشه جامع الگوی کشت بر اساس آمایش سرزمین
یکی از علت هایی که در این شهر تا به حال زلزله رخ نداده، وجود سفره های وسیع آب زیر زمینی با عمق بیش از 150 متر است که با روند فعلی این منابع آبی خالی شده و شهر دچار فرونشست شده و مستعد زلزله خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ نشست خبری سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان اصفهان شامگاه گذشته با حضور جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

آب مصرف شده در بخش کشاورزی قابل بازیافت است

, آب مصرف شده در بخش کشاورزی قابل بازیافت است, آب مصرف شده در بخش کشاورزی قابل بازیافت است,

مدیر برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: اعتقاد دارم که از بحر تا بحران تنها یک آن فاصله است اما هنوز هم نتوانسته ایم، مشکلات را مدیریت کرده و از منابع آبی خود از جمله آب های زیر زمینی و بارش های متناوب به درستی استفاده کنیم که باعث شده تا مشکلاتی در کشاورزی، صنعت، بهداشتی و خدمات و حتی در بخش شرب برای مردم ایجاد شود.

,

پژمان سرایی تصریح کرد: امنیت غذایی کشور از طریق محصولات داخلی کشاورزی تأمین می شود اگرچه در مواردی نیز واردات داریم بنابراین می توان گفت اگر بخش های صنعتی در مقاطعی، کمتر توسعه پیدا کند، اتفاق خاصی نخواهد افتاد چراکه بخش عمده آبی که در این حوزه مصرف می شود غیرقابل بازیافت است.

,

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از آبی که در فولاد مبارکه به مصرف می رسد بازیافت شده اما باید این میزان به حداکثر خود رسیده و در سطح استانداردهای جهانی باشد.

,

این مقام مسئول افزود: بخشی از آبی که به کشاورزی اختصاص یافته برای به ثمر رسیدن محصولات استفاده می شود اما بخش دیگر آن به نام کشاورزی و به کام دیگران است.

,

سرایی با اشاره به وضعیت کشاورزی در استان اصفهان تاکید کرد: اگر کشاورزی در شرق اصفهان احیا نشود، دچار مشکلات عدیده زیست محیطی خواهیم شد این درحالی است که آب مصرف شده در بخش کشاورزی قابل بازیافت است و پس از آبیاری می توان آن را در چرخه مصرف قرار داد اگرچه ممکن است قسمتی از آن تبخیر شود.

,

وی فضای سبز شهری و کارخانجات را خارج از بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد: بخشی از آب حوضه زاینده رود به فضای سبز شهری و یا فضای سبز صنایع بزرگ اختصاص یافته در حالی که مصرف این آب به پای بخش کشاورزی نوشته می شود.

,

مدیر برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با تاکید بر اینکه فضای سبز یک نیاز روزمره محسوب می شود، گفت: میزان آب اختصاص یافته برای فضای سبز اصفهان یک دهم میزان آبی است که در حاشیه رودخانه زاینده رود برای زنده ماندن بیشه زار به مصرف می رسد تا باعث لطیف شدن هوای اصفهان شود.

,

وی تصریح کرد: پیش از این اصفهان دارای بیشه زار و نیزارهای زیادی بوده که باعث می شده تا آب در محلات آن در چرخش باشد اما در حال حاضر بخش زیادی ازآن از بین رفته است البته هنوز عده ای انتقاد می کنند اصفهان چرا سبز است؟

,

سرایی از بهره برداری سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی خبر داد و یادآور شد: سیستم های آبیاری تحت فشار، کم فشار، زیر سطحی و آبیاری با تبخیر بسیار کم از جمله مواردی هستند که در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته اند.

,

کشاورزان متوجه کمبود آب شده اند

, کشاورزان متوجه کمبود آب شده اند, کشاورزان متوجه کمبود آب شده اند,

مدیر برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه کشاورزان اصفهانی به خوبی امروز، متوجه کمبود آب شده و آن را مدیریت می کنند، تاکید کرد: متأسفانه نبود مدیریت درست در توزیع منابع آبی به بحران اجتماعی تبدیل شده و باید دراین زمینه به داد مردم رسید.

,

وی ادامه داد: البته نظام مهندسی کشاورزی در این زمینه در کنار مردم است و توزیع اقلامی که نیاز آبی کمتری داشته و بهتر به بار می نشینند و استفاده از خدمات مهندسی آب را در دستور کار خود قرارداده و علاوه بر آن در حال تهیه نقشه جامع کشاورزی و الگوی کشت مناسب بر اساس آمایش سرزمینی هستیم که البته هنوز به طور کامل این آمایش اجرایی نشده است.

,

سرایی اضافه کرد: بر همین اساس کشت های گلخانه ای در کشور در حال افزایش هستند و از سوی دیگر برخی از اقلامی که آب بیشتری مصرف می کرده اند حذف شده و جای خود را به محصولاتی با نیاز آبی کمتر داده اند؛ از این جمله می توان به گسترش کاشت گیاهان دارویی اشاره کرد که همه این موارد بیانگر این است که الگوی کشت در کشور در حال تغییر است.

,

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر شرایط لازم برای بارور سازی ابرها به منظور بارش باران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: یک تیزر 30 ثانیه ای در این مورد به دست من رسید اما چون ذهن من را به هم می ریخت آن را پاک کردم!

,

وی چادرهای سفید بانوان ورزنه ای را نشانه ای بر تولید مرغوب ترین پنبه ها در شرق اصفهان دانست و اضافه کرد: متأسفانه امروزه در این بخش از اصفهان پنبه تولید نمی شود و می توان گفت صنایعی که وابسته به کشاورزی بوده از بین رفته است.

,

دولت همیشه از بخش خصوصی کشاورزی عقب تر است

, دولت همیشه از بخش خصوصی کشاورزی عقب تر است, دولت همیشه از بخش خصوصی کشاورزی عقب تر است,

کارشناس تغذیه و مشاور کشت های گلخانه ای و فضای باز در کشور در ادامه پیرامون کشت های گلخانه ای، گفت: با توجه به چالش های کم آبی در اصفهان، کشت های گلخانه ای مورد توجه قرار گرفته اند که البته باید همزمان با توسعه سطحی، بهره وری این محیط های کشت نیز گسترش پیدا کند و نور، دما، خاک و کربن مونواکسید در آن قابل کنترل باشد.

,

محمدمهدی یزدانی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، عملکرد گلخانه ها بر اساس میزان آب مصرفی محاسبه می شود، افزود: کشور هلند با روش های جدید توانسته 90 درصد مصرف آب کشاورزی را کاهش دهد و دومین کشور صادرکننده غذا در دنیا باشد.

,

وی تصریح کرد: باید ظرفیت نفود علم در گلخانه ها افزایش یابد اگرچه یک کشاورز به تنهایی نمی تواند در این عرصه وارد شود و از دولت هم نباید انتظار داشت لقمه آماده برای کشاورزان آماده کند اما سازمان نظام مهندسی کشاورزی باید خارج از بدنه دولت باشد تا سیاست گذاری های آن در دولت تأثیر نگذارد و در مرحله بعد باید برای فعالان حوزه کشاورزی در خارج از کشور با ایجاد پایانه های فروش، بازار ایجاد شود.

,

یزدانی در ادامه وظیفه دولت را ایجاد تسهیلات متناسب برای کشاورزان و بازاریابی جهانی موثر برشمرد و گفت: روابط دیپلماتیک در این در این عرصه گسترش یابد و با سفارش به گلخانه های داخلی، فروش های خارجی را تضمین کند.

,

وی با بیان اینکه متأسفانه کشاورزان تنها تولیدکنندگانی هستند که قیمت محصولات خود را مشخص نمی کنند، عنوان کرد: محصولات برداشت شده وقتی به بازار میوه و تره بار می رسند این، دلال است که می گوید با چه قمیتی آنها را می خرم و اگر کشاورز آن را نفروشد خراب شده و از بین می رود از طرفی فعالان بخش خصوصی کشاورزی همیشه یک قدم از دولت جلوتر هستند اما این دولت است که برای آنها سیاست گذاری می کند که همین امر باعث می شود تا در کشاورزی پیشرفت نکنیم.

,

وی به وضعیت ناگوار کشاورزان اصفهانی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی حاشیه نشینی افزایش پیدا کرده و به طور مثال کسی را می شناسم که روزی کارگران زیادی زیر دست او کار می کردند و حالا کارگر فضای سبز شهرداری است، این درحالی است که مسئولان به راحتی در چاه ها را می بندند و به کشاورزانی که در این کار مو سفید کرده اند می گویند کار نکنید.

,

با حفر چاه های متعدد، فرونشست اصفهان را تهدید می کند

, با حفر چاه های متعدد، فرونشست اصفهان را تهدید می کند, با حفر چاه های متعدد، فرونشست اصفهان را تهدید می کند,

‌مدیر مجموعه باغ گل‌های شهرداری اصفهان در ادامه بهداشت روان شهروندان را در گرو دیدن رنگ سبز چمن و گل های رنگارنگ دانست و تاکید کرد: جایگزینی درخت و چمن با هر چیز دیگر یک تهدید بسیار بزرگ است درحالی که فضاهای سبز خانگی نیز به بهانه مشکلات اقتصادی و کم آبی و باغ شهر اصفهان را از دست می دهیم به طوری که به تدریج این شهر دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

,

سید محمد رقیب با بیان اینکه قالب تفریح شهروندان با توجه به آپارتمان نشینی، استفاده از فضای سبز شهری است، افزود: هر یک متر و نیم چمن می تواند اکسیژن مورد نیاز یک نفر را تأمین کند به طوری که در فصل های سرد سال، شاهد افزایش روند آلودگی ها با توجه به خزان فضای سبز هستیم بنابراین در محیط زیست شهری نباید به فضای سبز به عنوان یک کالای لوکس و مصرفی نگاه کرد.

,

این کارشناس فضای سبز شهرداری اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر، آب شرب مردم اصفهان از طریق چاه ها تأمین می شود، گفت: یکی از علت هایی که در این شهر تا به حال زلزله رخ نداده، وجود سفره های وسیع آب زیر زمینی با عمق بیش از 150 متر است که با روند فعلی این منابع آبی خالی شده و شهر دچار فرونشست شده و مستعد زلزله خواهد شد.

,

وی ادامه داد: با از بین رفتن مادی ها، رودخانه زاینده رود و سفرهای آب زیر زمینی قدمت هفت هزار ساله اصفهان رو به اتمام است بنابراین انتظار می رود اگر آب شرب یزد از سرچشمه های زاینده رود تأمین می شود همین آب به دست شهروندان اصفهانی هم برسد.

,

رقیب به همکاری شهرداری اصفهان و نهادهای دانشگاهی بزرگ کشور برای برخورد با بحران کم آبی اشاره کرد و گفت: افزایش راندمان آبیاری به منظور تبدیل آبیاری غرقابی به روش های مدرن و بومی، استفاده از گونه های مقاوم به کم آبی، ایجاد بزرگترین کلکسیون چمن کشور و شناسایی 300 نوع گیاه مقاوم به خشکی برای رسیدن به فضای سبز پایدار مورد استفاده قرار گرفته و در برخی از موارد نیز چمن ها جمع آوری شده و شن جایگزین آن شده است.

,

وی از توجه گردشگران به میراث ناملموس شهرها خبر داد و اضافه کرد: آنها امروز تنها به دنبال بازدید از یک ساختمان نیستند که البته در فرهنگ و پیشنه کشاورزی کشور ما، آیین ها و رسومی وجود دارد که بسیاری از شهروندان امروزی از آن خبر ندارند به طور مثال عروس قنات یکی از سنت هایی است که تا 40 سال پیش هم وجود داشته و زنی که بیوه می شده به عقد یک قنات در می آمده و بدین ترتیب از جایگاه ویژه اجتماعی برخوردار می شده است.

,

مدیر مجموعه باغ گل‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در ایام نوروز، 100 هزار نفر و در طول سال بر اساس سال های مختلف بین 700 هزار تا یک میلیون نفر از مجموعه آموزشی و تفریحی باغ گلها دیدن می کنند که کمتر از 100 هزار نفر از آنها گردشگران خارجی هستند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه