اخبار داغ

گزارشی از مشکلات ناتمام در شرق هرمزگان؛

مشکلات بشاگرد در انتظار تدابیر راهگشا/بی توجهی در کمین نابودی دامداری بیورچ

مشکلات بشاگرد در انتظار تدابیر راهگشا/بی توجهی در کمین نابودی دامداری بیورچ
روستای بیورچ با گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب ایران هنوز غبار محرومیت بر چهره دارد و در گذشته بزرگترین قطب کشاورزی و دامداری بشاگرد محسوب می شد اما به دلیل کمبود آبی و خشکسالی های مداوم سالیان اخیر تمام کشاورزی و دامداری مردم از بین رفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ روستای بیورچ در بخش گوهران با فاصله 320 کیلومتری با مرکز استان و با داشتن بیش از 150 خانوار یکی از روستاهای خوش آب و هوای شهرستان بشاگرد که این روستا در گذشته بزرگترین قطب کشاورزی و دامداری بشاگرد محسوب می شد اما به دلیل کمبود آبی و خشکسالی های مداوم سالیان اخیر تمام کشاورزی و دامداری مردم از بین رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,

با گذشت حدود 40 سال از پیروزی انقلاب ایران هنوز غبار محرومیت بر چهره دارد و متاسفانه در این چندسال اخیر مردمان نیک اندیش این روستا با مشکلات و معضلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که جای بسی سوال است.

,

حسن عیدزاده، رئیس شورای روستای بیورچ شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به مشکلات و معضلات روستا، اظهار کرد: خرابی عمده شبکه آبرسانی روستا که در زمان سیل سال 94  اتفاق افتاد و با پیگیری فراوان در سطح شهرستان و استان توسط شوراها و دهیار هنوز متاسفانه پا برجاست که این عزم مسئولان اداره آب و فاضلاب روستایی را می طلبد.

,

, ,

وعده های رنگین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان

, وعده های رنگین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان, وعده های رنگین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان,

رئیس شورای روستای بیورچ با بیان اینکه در روستای بیورچ در حال حاضر مشکل کمبود آب وجود ندارد، افزود: فرسودگی لوله های آبرسانی یکی از مشکلات اهالی روستا که با توجه به اینکه کارشناس آب و فاضلاب روستایی استان قول 2500 متر لوله جهت تعویض لوله های فرسوده شبکه آّبرسانی را داد و با گذشت بیش از دو سال  هنوز به غیر از 200 متر لوله چیزی عاید این روستا نشده است.

,

عیدزاده ادامه داد: برای تامین آب بایستی دوباره به روش های سنتی و طاقت فرسای گذشته با پای پیاده تا منبع آب خود را رسانده و برای تامین آب شرب مورد نیاز خود مسافت طولانی را طی کنند که انتظار می رود مسئولان مربوطه استانی برای این معضل و تامین لوله چاره ای بیندیشید.

,

وی بیان کرد: عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه با توجه به جمعیت بالای روستا مشکلات فراوانی را برای این اهالی ایجاد کرده و این روستا با توجه به اینکه در بلندی قرار گرفته و چنانچه با کارشناسی مسئولان شهرستانی و استانی مخابرات، اگر دکلی در این روستا نصب شود می تواند چندین روستای اطراف را هم پوشش دهد.

,

روستایی با جمعیت بالای دانش آموزی فاقد مدرسه راهنمایی

, روستایی با جمعیت بالای دانش آموزی فاقد مدرسه راهنمایی, روستایی با جمعیت بالای دانش آموزی فاقد مدرسه راهنمایی,

رئیس شورای روستای بیورچ با اشاره به اینکه روستای بیورچ با توجه به جمعیت دانش آموزی آن فاقد مدرسه راهنمایی است، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان این روستا به بعد از اتمام دوره ابتدایی برای تحصیل در مقاطع بالاتر به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و عدم توان مالی باید کیلومتر ها راه را بپیمایند که برخی از آنها از تحصیل باز می ماندند.

,

, ,

عیدزاده، طرح های هادی روستا را یکی از مهمترین اولویت ها دانست و گفت: آسفالت راه روستا از جاده اصلی تا روستا مذکور با توجه به اینکه چند روستای پرجمعیت در همین مسیر قرار گرفته متاسفانه پروژه آسفالت آن به کندی پیش می رود.

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه می توان با مهار آب های سطحی و استفاده برای کشاورزی در سطح وسیعی اشتغال و رونقی در صنعت کشاورزی این روستا ایجاد کرد که این همت اداره منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی را می طلبد که همکاری لازم در این خصوص انجام دهند.

,

, ,

رئیس شورای روستای بیورچ، معضل بیکاری جوانان یکی از دلایل مهم مهاجرت آنها به سایر شهرهای استان دانست و افزود: خالی شدن روستاها از سکنه می تواند روستا را خالی از ایده و تفکر جوانان و نخبه کند.

,

دامداری بیورچ در معرض خطر نابودی

, دامداری بیورچ در معرض خطر نابودی, دامداری بیورچ در معرض خطر نابودی,

عیدزاده اظهار کرد: دامداری در این روستا در چند سال اخیر به عنوان یک نماد یا جزء جدایی ناپذیر مناطق روستایی به شمار می رفت اما به دلیل حمله حیوانات وحشی نظیر پلنگ کاهش چشمگیر پیدا کرده که این معضل درآمد و معیشت روستائیان را به خطر می اندازد که مساعدت مسئولان محیط زیست را می طلبد.

,

وی تصریح کرد: با توجه به دارا بودن ظرفیت و موقعیت مناسب جهت احداث سد می توان با درایت مسئولان پاسخگوی نیازهایی مانند آبیاری کشاورزی که امکان بهره برداری بیشتر و بهینه از مزارع که قابلیت های بالای برای کشت دارند را فراهم کند.

,

, ,

رئیس شورای روستای بیورچ در ادامه گفت: کنترل سیل، ذخیره سازی آب، رفع مشکلات آب روستاهای مجاور که سال ها از کمبود آب رنج می برند می تواند ایجاد فرصت های شغلی را برای اهالی روستائیان فراهم کند.

,

بشاگرد و انبوه مشکلات

, بشاگرد و انبوه مشکلات, بشاگرد و انبوه مشکلات,

عیدزاده با بیان اینکه متاسفانه مشکلات روستاهای بشاگرد سال به سال بیشتر شده است، خاطر نشان کرد: نظام معیشتی، مردم روستا را با معضلات زیادی روبه رو کرده که روستای بیورچ هنوز به آنجایی که حق آن است دست پیدا نکرده است.

,

وی با اشاره به اینکه محرومیت های مذکور روستای بیورچ شامل تمام روستاهای شهرستان بشاگرد می شود ، خاطر نشان کرد: محرومیت زدایی این روستاها جز با نگاه ویژه مسئولان ذیربط و همچنین همکاری فرماندار شهرستان و نگاه ویژه مسئولان استانی که بایستی با دستوراتشان این مهم را به سرانجام برساند امکان پذیر نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه