اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

نبود نظارت دقیق بر عملکرد اقتصادی دولت/ آموزه های اقتصاد نئولیبرالیسم بر تفکر دولت یازدهم و دوازدهم حاکم است

نبود نظارت دقیق بر عملکرد اقتصادی دولت/ آموزه های اقتصاد نئولیبرالیسم بر تفکر دولت یازدهم و دوازدهم حاکم است
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: مشکل اصلی در کشور این است که طبقه حاکم باوری بر الگوی اقتصاد مقاومتی ندارند و این تفکر بر دولت یازدهم و دوازدهم حاکم بوده و مبتنی بر آموزه های اقتصاد نئولیبرالیسم غرب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضا حیدری در گفتگو با صاحب نیوز با اشاره به اینکه از سال 89 تا کنون رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به عملی کردن اقتصاد مقاومتی تذکر داده اند، اظهار کرد: اقتصاد مقاوم روی پای خودش می ایستد و تکانه های خارجی نظیر جنگ، تحریم، تهدید و فشار اقتصادی دشمن نمی تواند به راحتی این اقتصاد را از ریل خودش خارج کند زیرا قائم به ذات خودش خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: چنین اقتصادی که مبتنی بر داخل باشد، با نوسانات قیمت نفت و خروج یکی از طرفین مذاکره از برجام، تکان نخواهد خورد، چون مبتنی بر ظرفیت های داخلی در کشور بوده و تعامل سازنده با بیرون دارد.

,

وی با تاکید بر اینکه مردمی بودن اقتصاد مقاومتی باید مد نظر باشد، گفت: در اقتصادی به دور از اقتصاد مقاومتی، برخی افراد از شدت ثروت و رفاه نمی دانند پولشان را به چه کار بزنند و یا گاها نیز بازار را تحت کنترل افکارشان می کنند و در مقابل برخی در فقر و بدبختی به سر می برند.

,

حیدری خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی روز به روز فاصله طبقاتی در کشور را کوتاه تر می کند و این به عنوان یک مساله مهم باید در نظر گرفته شود.

,

وی با بیان اینکه طبقه حاکم تکنوکرات ها به اقتصاد مقاومتی باور ندارند، تصریح کرد: مشکل اصلی در کشور این است که طبقه حاکم(تکنوکرات ها) باوری بر الگوی اقتصاد مقاومتی ندارند و این تفکر بر دولت یازدهم و دوازدهم حاکم و مبتنی بر آموزه های اقتصاد نئولیبرالیسم غرب بوده و حل مسائل را از طریق ارتباط با غرب می دانند و متاسفانه در عمل هم چنین کردند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه ادامه داد: اشکال اصلی در فکر و بینش برخی کارشناسان اقتصادی و همچنین مدیران اقتصادی دولت است که مکانیزم بازار و مدل اقتصاد جهانی را تنها راه حل رفع همه مشکلات اقتصادی کشور می دانند.

,

وی به برخی مسائل ثانویه اشاره کرد و افزود: عدم نظارت دقیق بر عملکرد اقتصادی دولت و عدم اصلاح قوانین اقتصادی در مجلس به عنوان یکی از مسائل ثانویه در تقویت نگاه دولت بر مقوله اقتصاد مطرح می شود و این در حالی است که در قوه قضائیه نیز اصلاحات ساختاری ناظر بر تضمین تعهد اقتصاد مقاومتی نمی بینیم به عنوان مثال باید طول دادرسی برای رسیدگی به پرونده های اقتصادی کاهش یابد.

,

حیدری با تاکید بر اینکه سایر نهادها که منابعی در اختیار دارند باید همنوا با هم عمل کرده و از موازی کاری فاصله بگیرند، اذعان کرد: برخی نهادها و ارگان ها به تنهایی نقش مهمی را ایفا می کنند ولی نیاز است که در زمینه اقتصادی همنوا بوده و خلاء های موجود را پُر کنند تا ضربه اقتصادی نخوریم.

,

وی خاطرنشان کرد: دولت های مختلف سیاست های اقتصادی مد نظر رهبر معظم انقلاب را به درستی انجام ندادند و این در همه دولت ها از جمله  سازندگی، اصلاحات، دولت یازدهم و دوازدهم به وضوح دیده می شود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در دولت نهم اقداماتی برای بهبود اقتصاد انجام شد ولی الگوی جامعی نداشت و در دولت دهم نیز شاهد از هم پاشیدگی اقتصاد به واسطه تحریم های خبیثانه آمریکا بودیم.

,

وی تاکید کرد: نگرش صحیح به اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد کشور را رو به بهبود برده و مسیری که نظام سلطه برای ما طراحی کرده را با شکست رو به رو کند و این نکته ای است که رهبری بارها در جلسات و دیدار ها به مسئولان گوشزد کرده اند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه