اخبار داغ

رکود ساخت و ساز مسکن، کلاف سردرگم اقتصاد کشور/ 200 صنعت وابسته به مسکن در سراشیبی تعطیلی

رکود ساخت و ساز مسکن، کلاف سردرگم اقتصاد کشور/ 200 صنعت وابسته به مسکن در سراشیبی تعطیلی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته از کاهش 50 درصدی ساخت و ساز مسکن صحبت کردند؛ این موضوع به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی مردم تاثیر دارد و علاوه بر بی خانمانی شهروندان از نان شب آنان نیز کاسته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ رکود بازار مسکن مساله ای است که در دهه گذشته با آن رو به رو بوده ایم و بارها و از تعطیلی و تعدیل نیرو تا حقوق عقب افتاده کارگران در بخش های وابسته به بازار مسکن خبرهایی شنیده ایم اما این رکود با به درازا کشیده شدن خواب ده ساله بازار مسکن باعث مشکلات عدیده دیگری شده است تا آنجا که هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کاهش 50 درصدی ساخت و ساز مسکن صحبت کردند. این موضوع به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی مردم تاثیر دارد و علاوه بر بی خانمانی شهروندان از نان شب آنان نیز کاسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*رکود مسکن و رکود اقتصادی و تاثیر مستقیم بر ازدواج جوانان

, *رکود مسکن و رکود اقتصادی و تاثیر مستقیم بر ازدواج جوانان, *رکود مسکن و رکود اقتصادی و تاثیر مستقیم بر ازدواج جوانان,

سیدناصرموسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دلیل این امر را برخی مشکلات دولت کنونی عنوان می کند و می گوید: یکی از صنعت هایی که می تواند تا حدودی مشکل اشتغال کشور را حل کند و در بازار رونق ایجاد کند صنعت ساختمان است که متاسفانه دولت با انتقادات بی پایه­ای که بر مسکن مهر داشت بر آن افزود.

,

لارگانی می افزاید: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بحث و انتقاداتی وجود داشته و کمبودها را به دولت قبلی نسبت داده اند و یکی از مسایلی که دولت فعلی زیرسوال برد مسکن مهر بود که آن را به عنوان یک طرح ناکارآمد و مشکل دار معرفی کرد؛ البته به عنوان یکی از خدمتگزاران ملت انتقاداتی بر آن دارم اما اینکه همه طرح را خلاف بدانیم و بی انصافی است زیرا اکنون خانواده ­هایی در این واحدها زندگی می کنند که حتی خواب خانه دار شدن را هم نمی دیدند اما با مبلغ بسیار کمی که داشتند و وامی که به آنها اعطا شده صاحب خانه شدند و از آوارگی و خانه به دوشی نجات پیدا کردند.

,

وی با بیان اینکه دولت از ابتدای آغاز به کار خود بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد ولی تا این لحظه در رابطه با مسکن اجتماعی حتی طرحی روی کاغذی نیاورده­اند، می گوید: نبود طرحی برای ساخت مسکن با تهسیلات دولتی باعث شده تا برای ساخت مسکن با رکود بسیار جدی رو به رو باشیم.

,

موسوی لارگانی بیان می کند: با رکود مسکن بیش از 200 صنعت وابسته به مسکن را رو به تعطیلی است و با مشکلات جدی رو به رو شده­اند مثل صنعت تولید سیمان، گچ، آجر، معادن شن و ماسه، شیرآلات ساختمانی و کاشی­سازی­ها و دیگر صنایع وابسته به صنعت ساختمان که برخی تعطیل و برخی دیگر اقدام تعدیل نیرو کرده­اند.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که رونق اقتصادی در کشور مشاهده نمی کنیم به رکود صنعت ساختمان برمی گردد می گوید: این مساله باعث شده است تا شهرداری­ها را با چالش­هایی روبه رو باشند به عنوان مثال برخی از شهرداری­ها از ابتدای امسال تاکنون یک یا دو پروانه ساخت و بهره­برداری صادر کرده­اند همچنین بسیاری از دهیاری­ها هیچ پروانه­ای صادر نکرده­اند این به آن معناست که هیچکس ساخت و سازی نمی­کند.

,

موسوی لارگانی با بیان اینکه نیاز است دولت و مجلس به موضوع رکود صنعت مسکن ورود کنند و دولت طرحی بیاورد تا ساخت و ساز مسکن از رکود خارج شود، می گوید: اکنون سن ازوداج جوانان در کشور بالا رفته است که یکی از مهمترین دلایل آن قیمت مسکن می باشد از سوی دیگر تسهیلاتی که برای ساخت و خرید مسکن داده می شود هم با سود بالایی همراه است همه افراد نیارمند مسکن نمی توانند این تسهیلات را دریافت کند و و با توجه به سنگ­اندازی­های بانک ها بر سر راه درخواست کنندگان وام مسکن،افراد از گرفتن وام صرف نظر می کنند.

,

وی با بیان اینکه یکی از درخواست­های به حق خانواده ها سهولت در ازدواج جوانان است می گوید: با توجه به درخاوست به حق خانوداه ها و درخواست رهبری در رابطه با ازدیاد جمعیت و با توجه به اینکه اکنون رکود ساخت مسکن بر مساله ازدواج جوانان تاثیراتی داشته است دولت و مجلس باید به صورت جدی به این موضوع ورود کنند تا دست به دست هم بتوانیم در درجه اول صنعت مسکن را راه اندازی کنیم و به دنبال آن صنایع وابسته به آن هم راه اندازی شوند.

,

*وضعیت وخیم موزائیک‌سازان در اصفهان

, *وضعیت وخیم موزائیک‌سازان در اصفهان, *وضعیت وخیم موزائیک‌سازان در اصفهان,

دبیر اتحادیه موزائیک‌سازان اصفهان نیز پیش از این در مصاحبه ­ای با تسنیم با گلایه از رکود ساخت و ساز مسکن گفته بود: با رکود ساخت و ساز مسکن وضعیت واحدهای تولیدی موزائیک‌ در اصفهان بسیار وخیم شده زیرا نه تنها مصرف این کالا در ساخت و ساز به صفر رسیده بلکه موزائیک‌ در ادارات دولتی و خصوصی در متراژ‌‌های بالا هم خریداری ندارد.

,

وی در ادامه گفته بود: در سال‌های نه چندان دور در اصفهان 300 واحد موزائیک‌‌ساز فعالیت می‌کردند که امروزه تعداد 150 مورد از این واحدها به طور کامل تعطیل شده‌اند و حدود 100 واحد آنها با وجود رکود و نبود ساخت و ساز در بازار مسکن در بلاتکلیفی به سر می‌برند و فقط تعداد 50 موزاییک‌ساز با کمتر از 50 درصد ظرفیت با شرایط اقتصادی فعلی دسته و پنجه نرم می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه