اخبار داغ

سفرهای خارجی یک شهردار شهردار

هیچ از پوچ؛ دستاورد سفر شهردار اصفهان به کراکوف/ نبود سیاست در حوزه گردشگری لکه سیاهی بر پیکره نصف‌جهان

هیچ از پوچ؛ دستاورد سفر شهردار اصفهان به کراکوف/ نبود سیاست در حوزه گردشگری لکه سیاهی بر پیکره نصف‌جهان
شهردار اصفهان از ابتدای حضور خود در این مسند بر رونق گردشگری تاکید داشته اما هنوز دستاورد روشنی از سفرهای خارجی او مشاهده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ دهه دوم خرداد ماه امسال بود که سفر شهردار اصفهان به همراه سخنگوی شورای شهر و مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری به اجلاس شهرهای خلاق در دو شهر کراکوف و کاتوییس لهستان در حالی خبرساز شد که از بین 350 نماینده حاضر از 160 شهر جهان تنها تعداد معدودی از آنها شخص شهردار بودند و حتی شهرداری رشت که مقیاسی کوچک تر از اصفهان دارد نیز به حضور فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی خود بسنده کرده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهر خلاق یونسکو در زمان شهردار پیشین اصفهان در سال 2015 به وقوع پیوست و انتظار می رفت تا رفته رفته با گسترش دیپلماسی شهری صنعت گردشگری در نصف جهان رشد و توسعه یابد، مسئله ای که با گذشت سه سال متوالی از آن هنوز نتایج ملموسی در پی نداشته و اگر به سیاست های پشت پرده یونسکو نیک بنگریم حتی در جهت تأثیر پذیری منفی نیز قرار گرفته ایم.

,

شهردار فعلی اصفهان برای حل بحران های موجود در بخش گردشگری بیشتر از آنچه که تکیه بر توانمندی های داخلی داشته باشد در سفر اخیر خود به لهستان از آمادگی شهرداری برای تعیین چند پروژه مشترکِ همکاری میان اصفهان و شهرداری‌های ورشو و کراکف خبر می دهد به گونه ای که ذوق زدگی این مسأله با طرح عقد خواهرخواندگی اصفهان و کراکوف در رسانه های وابسته به شهرداری به روشنی مشاهده می شود.

,

اما آنچه که در اجلاس شهرهای خلاق در لهستان گذشت نشان داد که مدیریت شهری جدید اصفهان سناریویی از پیش تعیین شده برای حضور در آن نداشته و به اذعان محمد حسین قورچانی، مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان «شهرداران شهرهای مختلف در این اجلاس جهان گرد هم آمده بودند تا از تجربیات و دانش یکدیگر برای رونق‌ شهرها استفاده کنند».

,

اما بر خلاف این موضوع بر اساس مستندات موجود از این اجلاس که به زبان لهستانی موجود است بندهای 17 گانه سند 2030 مورد بررسی قرار گرفته تا دهکده جهانی در چارچوب فرهنگ غربی حرکت کند، سندی که پیش از این رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود قاطعانه تاکید کرده بودند که «این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.».

,

رهبر انقلاب همچنین فرموده اند: «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.»

,

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان از ابتدای حضور خود در این مسند تاکید داشته که گردشگری در اولویت های نخست برنامه هایش قرار دارد و گفته است «گردشگر به شرطی به اصفهان می‌آید که فرهنگ گردشگری توسعه پیدا کند، زیرساخت‌ها تقویت شود، سیاست‌های کلان از این صنعت حمایت کند، مدیران شهری، گردشگری را به عنوان یک صنعت پایدار و پویا مورد توجه قرار دهند».

,

او به تازگی در بازدید خود از غرفه خبرگزاری ایمنا در نمایشگاه بین المللی گردشگری، این رسانه را قطعه مهمی از پازل دیپلماسی شهری دانسته و تصریح کرده « در دو سفری که به شهرهای کراکوف و پاریس داشتم سفرای جمهوری اسلامی ایران در این کشورها تاکید داشتند که اخبار اصفهان را از ایمنا دنبال می کنند و این نشان می دهد تیم رسانه ای این خبرگزاری مسئولیت سنگینی برای معرفی اصفهان در عرصه های بین المللی دارد».

,

با توجه به این صحبت ها آیا بهتر نیست که شهردار اصفهان به این پرسش ها پاسخ دهد که چرا هیچ عکاس و خبرنگاری از خبرگزاری و روزنامه های وابسته به شهرداری در این دو سفر او را همراهی نکردند تا علاوه بر عمل کردن به وظیفه رسانه ای خود، گام های موثری به منظور شفاف سازی دیپلماسی شهری بردارند؟!

,

آنچه که در اجلاس لهستان بیان شد می توانست از سوی مدیرکل ارتباطات شهرداری نیز مطرح شود تا شخص شهردار بتواند با حضور در اصفهان به آشفتگی های مالی و اداری این نهاد رسیدگی کرده و بهتر بتواند صدای کارگرانی که مظلومانه مشغول کار بوده و دم برنمی آورند را بشنود و از طرفی مدیران شهری که هنوز هم با گذشت چند ماه از حضور نوروزی بلاتکلیف هستند را روشن کند و همین سفرهای خارجی جناب شهردار به فرانسه و لهستان باعث شد تا اعضای شورای شهر اصفهان نیز دستاورد های این سفرها را مورد سوال قرار دهند.

,

تلاش های خبرنگار صاحب نیوز مبنی بر روشن شدن این دستاوردها از سوی سخنگوی شورای شهر به عنوان همراه شهردار در سفر به لهستان بی پاسخ گذاشته شد و شنیده ها حاکی از این است که شهردار کلانشهر اصفهان برنامه سفر به روسیه و اندونزی را نیز در دستور کار خود قرار داده است اگرچه نادیده انگاشتن رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره نشان داده که نتیجه چیزی جز هیچ از پوچ نخواهد بود.

,

گزارش از امیر امین‌الرعایایی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه