اخبار داغ

قطار بی آبی در ایستگاه پرآب ترین شهر کشور/ جدال دنانشینان با معضل دلالان میوه

قطار بی آبی در ایستگاه پرآب ترین شهر کشور/ جدال دنانشینان با معضل دلالان میوه
فصل تابستان فصل سخاوت مادر طبیعت و گشاده رویی او به باغداران و کشاورزانی است که کل سال را در تکاپوی به ثمر نشستن محصولات خود هستند دریغ از آنکه بی آبی از یک طرف و وجود دلالان و سودجویان از طرف دیگر، کام کشاورزان را تلخ کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بویرخبر؛ شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد لقب پایتخت طبیعت ایران را به یدک می کشد که شهر سی سخت نگین انگشتری آن به حساب می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر,

 

,

وجود چشمه ساران طبیعی و آبهای روان که از دامنه دنای همیشه سرافراز سرچشمه می گیرند، در طول سال باغات شهر سی سخت و روستاهای اطراف را سیراب می کند بطوریکه گویی این آب از دل افسانه ها نشأت گرفته است که هیچ گاه در حق باغداران کم لطفی نکرده و خوان نعمت خود را همیشه گسترانیده است.

, .,

 

,

باغات شهر سی سخت بگونه ای است که جزو یکی از صد جاذبه طبیعی و گردشگری این دیار محسوب می شود، چرا که عمده فعالیت مردم شهر سی سخت باغداری و کشاورزی بوده و از این طریق به گذاران زندگی می پردازند.

, .,

 

,

, ,

 

,

فصل تابستان فصل سخاوت مادر طبیعت و گشاده رویی به باغداران و کشاورزانی است که کل سال را در تکاپوی به ثمر نشستن محصولات خود هستند دریغ از آنکه بی آبی از یک طرف و وجود دلالان و سودجویان از طرف دیگر، کام کشاورزان را تلخ کرده است.

, .,

 

,

اکنون با پایان فصل بهار و رود به تابستان شاهد معضلی به نام کم آبی هستیم که نه تنها شهر سی سخت بلکه سراسر این استان چهار فصل را تهدید می کند به گونه ای که در جای جای استان شاهد خشک شدن چشمه های طبیعی و به تبع آن از بین رفتن باغات میوه و شالیزاری ها و مزارع گندم هستیم.

, .,

 

,

 زنگ خطر خشک‌سالی در استان کهگیلویه وبویراحمد و بویژه مناطق کوهستانی به دلیل کمبود بارش نزولات الهی در چند ساله اخیر و خشک شدن منابع زیرزمینی از نخستین روزهای آغاز سال جدید در استان با کاهش چشمگیر 30 درصدی بارش باران به صدا درآمد و بسیاری از زمین‌های شالیزاری در آغاز فصل کشاورزی استان به دلیل نبود آب به زیر کشت نرفت.

,

 

,

 این بحران خشکسالی که در چند صد سال اخیر بی سابقه بوده، باعث شد که زنگ خطر خشکسالی بر مناطق کوهستانی و همیشه پر آب استان چهارفصل به صدا درآید و مسئولان به دنبال منابع ذخیره آب در این مناظق باشند.

,

 

,

کشاورزان و باغدارانی که با هزار رنج و مشقت از درختان میوه همچون فرزندان خود رسیدگی می کند، پس از گذشتن از ماراتن قیمت های سرسام آور سموم و تجهیزات کشاوری باید با کمبود آب کافی نیز دست و پنجه نرم کنند، نا گفته نماند که وجود دلالان میوه و سودجویان در زمان برداشت محصول، زخم کاری بر پیکر کشاورزان وارد آورده بطوریکه باغداران فقط مجبور به تحمل و کنار آمدن با آن هستند.

,

 

,

, ,

 

,

باوجود اینکه اکثر باغداران سی سخت و روستاهای اطراف اقدام به راه اندازی طرح قطره ای و ایجاد استخر آب جهت آبیاری درختان و صرفه جویی در مصرف آب کرده اند، ولی متاسفتانه گاها آبی وجود ندارد که همان منبع آب را نیز پر کنند.

, .,

 

,

به دلیل عدم وجود بازار میوه وتره بار مناسب در استان و نبودن سرخانه جهت انبار میوه، باغداران سی سخت به ناچار به دلالان و واسطه ها روی می آورند و مجبور اند با شرایط آنان کنار آمده و محصول خود را پایین تر از نصف قیمت مصرف بفروش برسانند.

, .,

 

,

, ,

 

,

روستا های اطراف این شهر یعنی تل سیاه، کوخدان، سرمور و دهنو که در فاصیه 2 الی 5 کیلومتری از مرکز سی سخت واقع اند، با تولید انواع میوه سردسیری در حجم بالا سهم بسزایی در چرخه اقتصادی و اشتغالزایی در استان دارند بطوریکه تنها در این 4 روستا سالیانه بالغ بر 12هزار تن انواع میوه اعم از سیب، هلو، آلو،انگور وگردو تولید و وارد بازار مصرف می شود.

, .,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه