اخبار داغ

گزارش ویژه:

لباس محلی کجای این فرهنگ قرار دارد/وقتی نقش و نگار لباس های سنتی زیر لباس های پاره گم می شود

لباس محلی کجای این فرهنگ قرار دارد/وقتی نقش و نگار لباس های سنتی زیر لباس های پاره گم می شود
سال به سال رسوخ فرهنگ های بیگانه در اخلاق، رفتار حرف زدن و لباس پوشیدن مردم بیشتر می شود اما در این میان سرعت تاثیرپذیری و رسوخ این فرهنگ در میان جوانان ما به ویژه در خصوص نوع لباس پوشیدن خیلی سریع به چشم می خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، ماه رمضان تمام شد در این ماه در خیابان های یاسوج صحنه هایی دیده می شد که جای تامل داشت حداقل انتظار می رفت که در این ماه پر خیر و برکت دختران و پسران جوان ما در نوع پوشش کمی بیشتر دقت می کردند که دیگران را نیز به سمت گناه نکشانند اما گاهی پوشش هایی دیده می شد که در شأن یک دختر جوان نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو,

 

,

کلمه تاراج کردن به گوش خیلی از ما آشناست در حقیقت دختران جوان با نوع پوششی که دارند خود را تاراج می کنند گاهی در بیان کردن واژه ها و یا شنیدن از دیگران تعصب داریم و ناراحت می شویم در حالی که آن واژه را داریم به صورت عملی انجام می دهیم اما از بر زبان آوردنش  تعصب نشان می دهیم و غیرتی می شویم در حالی که عملی آن را انجام می دهیم.

,

 

,

شاید این جمله کمی نامفهوم باشد برای مثال وقتی مردی جوان همراه همسر  و یا خواهرش که غلیظ ترین آرایش را دارد  به خیابان می رود بدون شک متوجه نگاه های سنگین پسران جوان و نامحرمان اطراف می شود اما واکنشی نشان نمی دهد وقتی فردی هنگام رد شدن تیکه ای بندازد ان مرد عصبانی می شد اما سوال اینجاست اگر واقعا ناراحت می شوی چرا اجازه می دهی ناموست با این قیافه وارد خیابان شود.

,
, ,

یک زن تنها می تواند در خانه خود را برای همسرش آرایش کند وقتی این ارایش کردن را به بیرون خانه می برد در حقیقت خود را برای دیگران ارایش کرده نه برای زیبا شدن حال اگر در این میان مردی بیاید و بگوید خانم وایسا نگاهت کنم  به دختره بر می خورد اما اگر این دختر خود را برای نگاه های دیگران ارایش نکرده پس به چه دلیل ارایش کرده است، همسر یا خانواده اش که در خیابان نیستند او را ببینند.

,

اگر در عمل کردن به چیزی کند هستیم در عوض در این یک مورد یعنی نفوذ فرهنگ غرب و عمل به آن  دختران  و پسران  جوان ما بسیار سریع عمل می کنند این الگوپذیری به اندازه ای سریع است که وقتی لباسی جدید به شهر بیاید این موضوع خیلی سریع مد می شود گاهی در یاسوج تیپ های مسخره ای دیده می شود که تنها برای جلب توجه است.

,

سال به سال رسوخ فرهنگ های بیگانه در اخلاق، رفتار حرف زدن و لباس پوشیدن مردم بیشتر می شود اما در این میان سرعت تاثیرپذیری و رسوخ این فرهنگ در میان جوانان ما به ویژه در خصوص نوع لباس پوشیدن  خیلی سریع به چشم می خورد به گونه ای که در طول چند سال لباس محلی و اداب و رسوم این مردم در حال فراموشی است.

,
, ,

در سال های گذشته پوشیدن لباس محلی در میان دخترانی که عروسی می کنند یک رسم بود به این شکل که این دختر وقتی مجرد بوده تنها در مناسب هایی از جمله عروسی ها چنین پوششی داشته اند اما وقتی ازدواج می کردند پوشش این دختر جوان چه در مناسبت ها و چه در مهمانی ها لباس محلی بود این لباس برای مردم این استان جذابیت خاصی دارد.

,

اکنون وضع اینگونه نیست به مرور زمان الگو پذیری از دیگر آداب و رسوم باعث شده است که از این لباس چه دختران مجرد و چه متاهل تنها در مراسمات جشن و شادی استفاده کنند و دیگر لباس ها را به لباس رسمی خودشان ترجیح دهند.

,

لباس محلی پوشش بسیار کامل برای زنان این استان است به گونه ای که اگر دین اسلام چادر را حجاب کامل معرفی کرده ما می توانیم لباس محلی را نیز به عنوان یک حجاب کامل بیان کنیم رنگ و نگار این لباس بسیار زیبا است به گونه ای که برای سایر افرادی که به این استان سفر می کنند جذابیت دارد.

,

لباس محلی از دامن و پیراهنی تشکیل شده است که باعث می شود هیچ جای بدن زنان خودنمایی نکند اما اکنون دختران ما به قول خودشان مد روز می پوشند در حالی که گاهی لباسی که می پوشند آستینش تا ارنج است مانتویی که می پوشند جلو باز است و شلوار آنها نیز کوتاه است و تا بالاتر از مچ پا نیز پیداست در حالی که لباس محلی همه این نقاط را بسیار زیبا می پوشاند.

,

جوانان ما برای جلب توجه اینگونه لباس می پوشند در حالی که داشتن حجاب خود به تنهایی زیباترین پوشش است  هر چند امروزه لباس های محلی ما نیز دچار تغییراتی شده است اما هنوز زیباترین لباس این استان است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه