اخبار داغ

آستان حضرت عبدالعظیم؛

گنج پنهان شهرری، موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

گنج پنهان شهرری، موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) آثار و گنجینه های ارزشمندی را در خود جای داده است که قدمت برخی از آن به هزاره چهارم قبل از میلاد می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آفتاب ری موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) که در فضایی به مساحت 3هزار متر مربع و در 2طبقه در مجاورت مصلی حرم، آثار و گنجینه های ارزشمندی را در خود جای داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب ری,

قدیمی ترین اثر این موزه از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره معاصر را شامل می شود. در بخش سفال هم از هزاره چهارم قبل از میلاد تا اواخر دوره قاجار را شامل می شود. یکی از شاخصه های مهم آثار در معرض نمایش این است که غالب اموال موزه متعلق به خود آستان شریف است.

,

قدیمی ترین تصاویر موجود از آستان حضرت عبدالعظیم(ع) مربوط به 160 سال پیش است که همراه با تصاویر دوره های مختلف تا دوران معاصر در راهروها در معرض نمایش قرار گرفته است.

,

تصویری از ناصرالدین شاه قاجار از جنس کاشی لعاب و حدود 10قطعه سنگ قبر تاریخی رجال قاجار که در صحن ها و اطراف آستان مدفون بوده اند و در طرح توسعه و بازسازی حرم مطهر به موزه انتقال یافته در بخشی از موزه به نمایش گزاشته شده است. مجموعه درب ها شامل 11درب دو لنگه حرم مطهر است، قدیمی ترین آن مربوط به دوره آل بویه تا اواخر دوره قاجار است؛ نمونه هایی که منبت و خاتم کاری شده است و به لحاظ نفیس بودن آن به موزه منتقل شدند.

,

مجموعه های متفاوت از قرن هفتم هجری تا اواخر قاجار که قدیمی ترین و کهن ترین نسخه مربوط به قرن هفتم شامل کتاب های مصحف شریف قرآن، ادعیه از جمله زادالمعاد، صحیفه سجادیه و کتب فارسی مثل کتاب لغت برهان قاطع و شاهنامه فردوسی مصور در معرض نمایش است.

,

زیارت نامه ها متعلق به خود آستان است که بخشی مربوط به خطاطان و خوش نویسان بنام از جمله: زین العابدین محلاتی و اسدالله شیرازی از کاتبان سرشناس این سرزمین اسلامی است. دیگر آثار موزه قفل های ضریح مطهر است که از جنس نقره و فولاد با قصار الصور مزین شده‌اند و نیز مدال های ورزشی قهرمانان سرشناس المپیک، تکواندو، جودو و کشتی فرنگی در مسابقات جهانی از جمله آثار معاصر است که توسط ورزشکاران به این موزه اهدا شده است.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه