اخبار داغ

کشاورزان و مسئولان از کشاورزی بی رمق یزد می گویند

کاشت گندم با آب تلخ و شور در استان یزد

کاشت گندم با آب تلخ و شور در استان یزد
خشکسالی های متوالی، سطح زیر کشت گندم استان یزد را 60 درصد کاهش داده و اندک امیدهای کشاورزان یزدی رنگ باخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از یزدرسا، برداشت محصول جو و گندم در استان یزد از اواخر خرداد ماه آغاز و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

کشاورزان یزدی در مهرماه و آبان ماه با شخم زدن زمین های خود، گندم را می کارند و پس از گذشت حدود 6 ماه اقدام به برداشت آن می کنند.

,

محصول گندم در استان یزد به صورت سنتی کاشت و برداشت می شود؛ بدین صورت که کشاورزان با شخم زدن زمین بوسیله تراکتور و آبیاری غرقابی پس از 6 ماه اقدام به برداشت این محصول می کنند.

,

, ,

برداشت  گندم بصورت سنتی بدین صورت است که در اولین مرحله کشاورزان خوشه های گندم که زرد رنگ شده و نشان از رسیدن آن دارند را بوسیله ابزاری به نام «منگالی» درو می کنند و دسته های درو شده از خوشه های گندم که به آن «بافه» می گویند را بر روی زمین می گذارند، پس از پایان درو، بافه ها که تعداد آن زیاد است را در یک مکانی در مرکز زمین کشاورزی جمع کرده و اصطلاحاً «خرمن» می گذارند.

,

کشاورزان چند روز پس از درو با استفاده از «تراکتور» و «کمباین» خرمن های گذاشته شده را به منظور جدا سازی «دانه» از «کاه» خرد می کند؛ معمولا خرد کردن خرمن به خاطر وزش بادهای موسمی از نیمه شب تا طلوع آفتاب صورت می گیرد.

,

 

,

با آبی گندم می کاریم که برای شستشو هم قابل استفاده نیست

, با آبی گندم می کاریم که برای شستشو هم قابل استفاده نیست,

عباس رضایی، یکی از کشاورزان یزدی است که چند روز پیش برداشت محصول گندم خود را انجام داد؛ وی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: متاسفانه کشاورزی با این وضعیت خشکسالی استان یزد، مقرون به صرفه نیست.

,

وی با بیان اینکه همه ساله آبدهی قنات ما کمتر و درختان ما دانه به دانه خشک می شوند، اذعان داشت: بسیاری از مردم یزد، خرج زندگی خود را از کشاورزی تامین می کنند و چاره ای جز این امر ندارند.

,

, ,

این کشاورز یزدی ادامه داد: آبی که ما برای آبدهی به محصولات خود استفاده می کنیم شور و تلخ است و نه تنها قابل شرب نیست بلکه برای شست و شو هم قابل استفاده نیست.

,

وی تصریح کرد: همچنین محصولات مانند گندم، جو، کلزا و ... که در استان یزد کشت می شوند نیاز به آب زمستانه دارند که در فصل زمستان چون باغات آبیاری نمی شوند؛ محصولات زارعی کشت می شود.

,

 

,

کاهش 16 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در استان یزد

, کاهش 16 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در استان یزد,

مدیرکل جهادکشاورزی استان یزد از آغاز فصل برداشت گندم در استان یزد خبرداد و اذعان داشت: سطح زیر کشت گندم آبی در استان یزد 11 هزار و 200 هکتار است که پیش بینی می شود 39 هزار تن گندم از این سطح کشت شده در استان یزد برداشت شود.

,

«سیدجمال سجادی پور» با اشاره به کاهش چشمگیر میزان برداشت گندم در استان یزد گفت: سطح زیر کشت گندم استان یزد طی 10 سال گذشته با کاهش 16 هزار هکتاری یعنی حدود 60 درصد همراه بوده است.

,

 

,

مصرف سالانه 130 هزار تن گندم در استان یزد

, مصرف سالانه 130 هزار تن گندم در استان یزد,

مدیر کل غله استان یزد نیز گفت: میزان مصرف گندم در استان سالانه 130 هزار تن است که مابقی نیاز استان از استانهای گلستان فارس و خوزستان تامین می شود.

,

«پایدار» افزود: یش بینی شده امسال 60 هزار تن از گلستان 30 هزار تن از خوزستان و مابقی از فارس به استان منتقل شود.

,

 

,

انتهای پیام/م*.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه