اخبار داغ

توافق روسیه و ازبکستان برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

توافق روسیه و ازبکستان برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای
سفیر ازبکستان در مسکو گفت: دو کشور در خصوص ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این جمهوری آسیای مرکزی به توافقاتی دست یافته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهرام اشرفخان‌اف، سفیر ازبکستان در مسکو گفته است که دو کشور به توافقی در خصوص ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این جمهوری آسیای مرکزی، دست یافته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی همچنین اظهار داشته که نقشه راه این امر در حال توسعه بوده و اشاره کرده است که ارزش این پروژه چند میلیارد دلار خواهد بود.

,

ازبکستان و روسیه همکاری در حوزه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را پس از امضای موافقتنامه‌های مربوطه در اواخر سال گذشته میلادی، آغاز کرده‌اند. در میان حوزه‌های با اولویت بالای همکاری میان دو کشور، ایجاد زیرساخت‌های ملی، آموزش پرسنل در کنار ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و راکتورهای تحقیقاتی در ازبکستان و امور نگهداری این تاسیسات نیز مد نظر قرار گرفته است.

,

این اسناد همچنین اکتشاف ذخایر اورانیوم در ازبکستان، استفاده از پسماندهای هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌ها برای استفاد در صنعت، پزشکی و دیگر حوزه‌ها نیز پیش‌بینی شده است. علاوه بر این، گروه‌های کاری مشترک به‌ منظور اجرای پروژه‌ها و امور تحقیقات علمی نیز میان دو کشور تشکیل خواهد شد.

,

در حال حاضر، دو گروه کاری ایجاد شده که یکی از آن‌ها مربوط به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور و دیگری در حوزه توسعه علمی است.
پیش از این مسکو پیشنهادی برای ساخت یک نیرگاه هسته‌ای با دو واحد قدرت نسل جدید در ازبکستان، ارائه کرده بود.

,
,

طی سفر الکسی لیخاچف، رئیس روس‌اتم به آسیای مرکزی، وی گفته بود که این شرکت تمایل دارد مدرن‌ترین نیروگاه‌های دو بلوکی هسته‌ای را در این کشور بسازد.

,

منبع: تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه