اخبار داغ

همایش رهایی؛

جشن یازده سالگی انجمن معتادان گمنام فریدونشهر برگزار شد

جشن یازده سالگی انجمن معتادان گمنام فریدونشهر برگزار شد
همایش انجمن معتادان گمنام (NA) در فریدونشهر در یازدهمین سال تأسیس این انجمن در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، همایش یازدهمین سال فعالیت انجمن NA(معتادان گمنام) فریدونشهر شامگاه گذشته با حضور جمعی از معتادان بهبود یافته و در حال ترک برگزار شد.

همایش کمی متفاوت‌تر از دیگر همایش‌ها بود؛ شرکت کنندگان کسانی بودند که تصمیم به رهایی از منجلاب اعتیاد مواد مخدر گرفته بودند و اکنون در کنار کسانی که توانسته بودند از این منجلاب رهایی پیدا کنند نشسته بودند و برخی از آن‌ها سال‌ها بود موفق شده بودند مواد مخدر را برای همیشه کنار بگذارند. مردان و زنانی که اراده کرده و با کمک راهکارهای انجمن NA به آزادی دست پیدا کرده بودند.

«به نام خدا، من حسینم، یک معتاد در حال بهبودی، 13 ساله پاکم» جمله‌ای که به کرات افراد مختلف با نام خود و با تعداد سال پاکی خود آن را بیان می‌کردند و در آن جمع بیش از 50 بار این جمله شنیده شد که نشان از موفقیت NA داشت.

گردهمایی با تشریح برنامه‌های انجمن، چگونگی عملکرد و سنت‌های دوازده گانه انجمن معتادان گمنام طبق دستور جلسه‌ای مشخص و دقیق آغاز شد و سپس معتادان بهبود یافته و در حال ترک بر روی سن رفته و از تجربه سخت اعتیاد، مسیر طی شده برای ترک به وسیله انجمن NA و سال‌های رهایی بعد از ترک سخن گفتند. معتادانی که دیگر با جرأت از گذشته خود سخن می‌گفتند و از بیان این که موفق شده بودند شاخ غول اعتیاد را بشکنند، احساس غرور می‌کردند.

برخی آن چنان جمله «به نام خدا، فلانی یک معتاد در حال بهبودی هستم و الان این تعداد ساله پاکم» را با غرور و خرسندی اعلام می‌کردند که به عنوان یک بیننده با تمام وجود دوست داشتی برایشان کف بزنی و به اراده آن‌ها درود بفرستی.

در میان بیان تجربیات و خاطرات معتادان گمنام گاه اشک و بغض می‌دیدی، گاه خوشحالی و غرور و چهره‌ای که گویا از پس طوفانی سهمناک به ساحلی امن رسیده باشد. کسانی که سال‌ها به جایی رسیده بودند که فکر و ذهنشان تنها تهیه مواد مخدر مورد نیاز بدنشان بود، اکنون با ذهنی آزاد تنها به فکر پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره خود، خانواده و جامعه بودند و جالب‌تر این که اکنون در این جمع حاضر شده بودند تا به دیگر معتادانی کمک کنند که تصمیم به رهایی گرفته‌اند.

بعد از بیان برنامه‌ها و اصول انجمن و خاطرات و مسیر طی شده توسط معتادان بهبود یافته، نوبت به گزارش منشی‌ها رسید. مسئول خزانه، مدیر اجرایی برنامه، رابط انجمن و غیره بسیار دقیق ظرف چند دقیقه گزارش عملکرد خود را ارائه دادند تا انضباط مالی و زمانی انجمن معتادان گمنام حفظ شده و مسیر انجمن کاملا مشخص و شفاف باشد.

نظم و ترتیب برنامه در برابر دیگر همایش‌ها خودنمایی می‌کرد؛ همایش مرحله به مرحله و طبق نظم دقیقی پیش می‌رفت و هر کس تنها به میزان زمانی که در اختیارش قرار می‌گرفت صحبت می‌کرد.

اکنون نوبت برپایی جشن تولد برای معتادی بود که موفق شده بود یک ماه پاک بماند و سپس چیپ‌هایی به معتادان در حال بهبودی اعطا شد. چیپ ویژه معتادانی که یک ماه بود پاک بودند، معتادانی که دو ماه بود پاک بودند، سه ماه، شش ماه، یک سال، دو سال، سه سال و ... تا 13 سال.

همه با افتخار بر روی سن رفتند و چیپ‌های خود را از دست راهنمای خود دریافت کردند، راهنمایی که از ابتدای قرار گرفتن معتاد در مسیر ترک در کنار او حاضر شده و همچون رفیقی شفیق و یاری جدایی ناپذیر وی را تشویق و راهنمایی به کنار گذاشتن مواد و حفظ پاکی می‌کند و مراقب است معتاد از مسیر رهایی و پاکی خارج نشود.

انجمن معتادان گمنام(NA) بر خلاف دیگر روش‌های ترک تنها بر پایه اراده و معنویت خود معتادان استوار است و در آن هیچ هزینه‌ای از متقاضیان ترک اخذ نشده و کاملا رایگان است. این انجمن اصول و مراحل 12 گانه‌ای دارد که معتاد بعد از گذر از این مراحل به پاکی مطلق دست پیدا می‌کند و پس از آن نیز پا به پای انجمن، پاکی خود را حفظ خواهد کرد.

با وجود این که اطلاع رسانی چندانی نشده بود اما بیشتر صندلی‌های سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد فریدونشهر پر شده بود که البته این جمعیت در مقابل آمارهای رسمی و غیررسمی معتادان شهرستان، درصد کمی بود. در این میان زوج‌های جوانی توجهت را جلب می‌کردند که به اصرار خانم به این امید که راهی برای رهایی از اعتیاد پیدا کنند در این جمع حضور پیدا کرده بودند.

برنامه بعدی مراسم برگزاری جشن تولد 11 سالگی انجمن در فریدونشهر بود؛ انجمنی که اکنون در 139 کشور فعالیت دارد. با حضور نمایندگانی از رهایافتگان در سال‌های مختلف، این مراسم نیز برگزار شد و در پایان نیز سبد دریافت کمک‌های مالی بین حضار چرخید و جالب این که از حضار غیرمعتاد خواسته شد پولی داخل سبد نیاندازند تا خودکفایی انجمن و عدم وابستگی آن حفظ شود.

نمی‌توان گزارش این مراسم را به پایان رساند و از تنها مسئولانی که در این همایش حاضر شده بودند و تلاش می‌کردند از این حرکت مثبت حمایت کنند نامی نبرد؛ نورمحمد رحیمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد فریدونشهر، و دکتر حسن مقدسی، رئیس پزشکی قانونی شهرستان‌های غرب استان و مسئول خیریه سلامت حضرت باقرالعلوم(ع) فریدونشهر.

غیر از معتادان مواد مخدر بسیاری از مردم دیگر آگاهانه یا ناآگاهانه در دام انواع دیگر اعتیاد همچون اعتیاد جنسی و غیره گرفتار هستند که شاید بتوان راه حل آن‌ها را هم در چنین انجمن‌هایی جستجو کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه