اخبار داغ

نقد و نظر؛

حجاب، آزادی و توسعه جامعه اسلامی/ فاصله بین آزادی تا اسارت زن با حجاب اسلامی

حجاب، آزادی و توسعه جامعه اسلامی/ فاصله بین آزادی تا اسارت زن با حجاب اسلامی
حفظ حجاب نه تنها باعث ایجاد امنیّت اجتماعی فراگیر می شود، بلکه برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، و مسئولان را از واردات کالای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز - سیده فاطمه امیری/ لزوم پوشیدگی زن در برابر نامحرم از احکام ضروری دین اسلام به شمار می آید که در وجوب آن تردیدی نیست و شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. حجاب لباس دین است که در سن بلوغ تن دختران مسلمان به آن آراسته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

حجاب در اسلام وظیفه ای است که بر عهده ی زن نهاده شده تا در معاشرت و برخورد با مرد کیفیت خاصی را در لباس پوشیدن و حتی صحبت کردن خود مراعات کند. نکته قابل توجه و تأمل در تمام بررسی ها پیرامون مسئله حجاب، مخالفت ها و موافقت های سرسختانه ای است که از حجاب به عمل آمده است.

,

واقعیت امر این است که حضور بانوان در جامعه یک ضرورت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که باعث می شود بانوان پایگاه بالاتری کسب کرده و بدین ترتیب حضور مؤثرتری در تصمیم گیری های مربوط به سرنوشت خود و وضع کشور خویش داشته باشند.

,

از آنجا که در ارتباط با توسعه مهمترین گام، پذیرش مسئولیت توسط افراد جامعه از جمله زنان است و زنان بخش عظیمی از جمعیت ما را تشکیل می دهند آیا حجاب و پوشش یک زن، موجب محدودیت او شده و به اصطلاح مانع این می گردد که بتواند استعداد های خود را شکوفا کند؟

,

آیا زنانِ با پوشش اسلامی جایگاهی در جامعه ما و عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی و ... ندارند؟ آیا حجاب با گرفتن مقام های برتر اعم از علمی و ورزشی و ... در تداخل است؟

,

در فرهنگ اسلامی، محور اصلاحات فرهنگ سازی است. لذا با فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و تبلیغی میتوان فضای اجتماعی جامعه را به سمتی هدایت کرد که افراد به صورت طبیعی و خودجوش به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند.

,

ایراد دیگری که بر حجاب گرفته ‏اند این است که موجب سلب حق آزادی زنان که‏ یک حق طبیعی بشری است می‏گردد و نوعی توهین به حیثیت انسانی زن به شمار می‏رود.

,

عده ای می‏گویند احترام به حیثیت و شرف انسانی یکی از مواد اعلامیه حقوق بشر است. هر انسانی شریف و آزاد است، مرد باشد یا زن، سفید باشد یا سیاه، تابع هر کشور یا مذهبی باشد.

,

برخی بر این باورند که مجبور ساختن زن به اینکه حجاب‏ داشته باشد بی اعتنائی به حق آزادی او و اهانت به حیثیت انسانی او است‏ و به عبارت دیگر ظلم فاحش است به زن عزت و کرامت انسانی و حق‏ آزادی زن و همچنین حکم مطابق عقل و شرع به اینکه هیچکس بدون موجب‏ نباید اسیر و زندانی گردد و ظلم به  هیچ شکل و به هیچ صورت و به هیچ‏ بهانه نباید واقع شود، ایجاب می‏کند که این امر از میان برود.

,

لازم است به افرادی با این تفکر تذکر دهیم که فرق است بین زندانی کردن‏ زن در خانه و بین موظف دانستن او به اینکه وقتی می‏خواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام یک وظیفه ‏ای است بر عهده زن‏ نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد باید کیفیت خاصی را در لباس‏ پوشیدن مراعات کند.

,

این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزی است که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به‏ حقوق طبیعی او که خداوند برایش خلق کرده است محسوب شود.

,

حجاب یکی از واجبات الهی است که اختصاص به بانوان ندارد بلکه مردان نیز وظیفه دارند که خود را متعهد به رعایت این تکلیف الهی بدانند، آنچه بین زن و مرد تفاوت دارد کیفیت و محدوده پوشش است که آن هم به مصالح و حکمت های خالق مهربان برمی گردد.

,

اگر رعایت پاره‏ای مصالح اجتماعی، زن یا مرد را مقید سازد که در معاشرت روش خاصی را اتخاذ کنند و طوری راه بروند که آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند چنین مطلبی را «زندانی کردن‏» یا «بردگی» نمی‏توان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و اصل «آزادی» فرد نمی‏توان دانست.

,

مطالعه قوانین فرهنگ آزادی در کشورهای متمدن جهان در حال حاضر چنین محدودیتهائی برای مرد وجود دارد. اگر مردی برهنه یا در لباس خواب از خانه خارج شود و یا حتی با پیژامه بیرون آید، پلیس ممانعت کرده به عنوان اینکه این عمل برخلاف‏ حیثیت اجتماع است او را جلب می‏کند.

,

هنگامی که مصالح اخلاقی و اجتماعی‏، افراد اجتماع را ملزم کند که در معاشرت اصول خاصی را رعایت کنند مثلا با لباس کامل بیرون بیایند، چنین چیزی نه بردگی نام دارد و نه‏ زندان ، و نه ضد آزادی و حیثیت انسانی است و نه ظلم و ضد حکم عقل به‏ شمار می‏رود.

,

برعکس، پوشیده بودن زن - در همان حدودی که اسلام تعیین کرده است - موجب کرامت و احترام بیشتر او است، زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می‏دارد . شرافت زن اقتضاء می‏کند که هنگامی که از خانه بیرون می‏رود متین و سنگین‏ و با وقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچگونه عمدی که باعث‏ تحریک و تهییج شود به کار نبرد، عملا مرد را به سوی خود دعوت نکند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنی‏دار به سخن خود آهنگ ندهد.

,

چه آنکه گاهی اوقات ژستها سخن می‏گویند، راه رفتن انسان‏ سخن می‏گوید. آیا اگر ساده و آرام‏ بیاید و برود، حواس پرت کن نباشد و نگاه های شهوت آلود مردان را به‏ سوی خود جلب نکند، برخلاف حیثیت زن یا برخلاف حیثیت مرد یا برخلاف‏ مصالح اجتماع یا برخلاف اصل آزادی فرد است؟

,

آری اگر کسی بگوید زن را باید در خانه حبس و در را به رویش قفل کرد و به هیچ وجه اجازه بیرون رفتن از خانه به او نداد، البته این با آزادی‏ طبیعی و حیثیت انسانی و حقوق خدادادی زن منافات دارد. چنین چیزی در حجاب های غیر اسلام بوده است ولی در اسلام نبوده و نیست.

,

در اسلام محبوس ساختن و اسیر کردن زن وجود ندارد، فقط دو مسأله وجود دارد، یکی اینکه باید حجاب خود را رعایت کند و پوشیده باشد و بیرون رفتن به‏ صورت خودنمائی و تحریک آمیز نباشد و دیگر اینکه مصلحت خانوادگی ایجاب می‏کند که خارج شدن زن از خانه توأم با جلب رضایت شوهر و مصلحت اندیشی او باشد.

,

مدتی است که در گوشه و کنار قلم ها و حنجره هایی، رسالت خود را در نفی قانون حجاب که یکی از ضروریات دین اسلام است و همه گروه های اسلامی بر ضروری بودن آن اتفاق نظر دارند دیده اند و مدام این سو و آن سو می نشینند و با پوشش مصلحت اندیشی و دلسوزی برای زنان جامعه – و در واقع با اغراض سیاسی، اعتقادات دینی مردم را مورد هجمه قرار می دهند.

,

افرادی که امروز به بهانه دفاع از آزادی و حق بانوان صدای مخالفت با قانون حجاب را بلند کرده اند باید مراقب باشند که مشمول آیه 19 سوره مبارکه نور نشوند که فرمود: «ان الذین یحبون ان تشیع الفحاشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و الآخره» چون این افراد لااقل واجب بودن حجاب فردی را قبول دارند پس باید بدانند که بی حجابی و عریان شدن زنان در مجامع عمومی مصداقی از همان است که در آیه شریفه برای اشاعه آن وعید به عذاب دردناک دنیا و آخرت داده شده است.

,

بی جهت نیست که امام زمان علیه السلام در دعای معروفی که منسوب به ایشان است و در آن برای اصناف مختلف مردم دعا می کنند وقتی به زنان جامعه می رسند برای آنان دعای «حیا و عفاف» می کنند آنجا که می فرمایند: «و علی النساء بالحیاء و العفه»(البلد الامین ص350) و این یعنی دغدغه امام مهربانمان برای زنان جامعه مساله عفاف و حیاست و چه آسان عده ای چوب حراج به عفت دختران این سرزمین زده اند!

,

چه آزادی را، صرفاً به معنای پیروی از عقل بدانیم. و چه آن را در رابطه با تقوا، مورد توجه قرار دهیم. در هر دو صورت حجاب، نه تنها آزادی زن را محدود نمی‌سازد، بلکه برای زن، شرایطی را فراهم می‌کند که مورد تأیید عقل و باتقوا سازگارتر است.

,

یکی از جنبه های مهم تهاجم فرهنگی غربی ها مبارزه با حجاب و از بین بردن امنیّت اجتماعی بوده و هست و این امرمشخصا از زمان رضاخان شروع شد. به این صورت که تحت عنوان متحدالشکل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن لباس روحانیّت را قدغن، و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را نیز ممنوع کردند.

,

آنها همچنین به عنوان آزادی و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترویج دادند و حجاب را مانع اصلی این آزادی حقیقی معرفی کردند و امنیّت اجتماعی افراد جامعه را به خطر انداختند. حفظ حجاب و امنیّت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو مقوله، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می دهند و باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواجِ موفقِ اسلامی می گردند.

,

جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می شوند.

,

حفظ حجاب نه تنها باعث ایجادامنیّت اجتماعی فراگیر می شود، بلکه جهت مبارزه باتهاجم فرهنگی، مسؤولان راازواردات کالای تجملاتی، لوازم بهداشتی وآرایشی مبتذل نهی می نماید.

,

انگیزه‌های رفع حجاب در جوامع غربی، خودنمایی زنان، ارضاء تمایلات جنسی مردان، استفاده از زیبایی زنان برای مقاصد تجاری و سیاسی و بالاخره، فراهم کردن مقدمات انحراف و فساد و فحشاء در جامعه است. هیچ یک از این انگیزه‌ها در زندگی انسان، قابل اعتنا نیست.

,

زن، نه برای خودنمایی آفریده شده است. و نه، کالای بازرگانی است. اینکه در جوامع غربی، زنان را در میهمانی ها و مجامع عمومی برای نشان دادن زیبایی های آنها و برای التذاذ مردان، شرکت می‌دهند، نه تنها شخصیت زن را بی‌ارزش جلوه می‌دهند، بلکه آزادی واقعی را نیز از او سلب می‌نمایند.

,

آزادی زن، در پرورش قدرت فکری و عقلانی او، در بالا بردن سطح معلومات او، در اجرای وظایف تربیتی او و در مشارکت منطقی او در حل و فصل امور اجتماعی، تحقیق‌پذیر است.

,

حجاب اسلامی که اساس آن بر حفظ حرمت زنان، پرورش مسئله تقوا در ایشان و کمک به زنان در حفظ فضائل اخلاقی و پرهیز از رذائل است، نه تنها آزادی زنان را محدود نمی‌سازد، بلکه شرکت مؤثر و معقول آنها را در فعالیت‌های عملی، تربیتی و اجتماعی تسهیل می‌کند.

,

در پایان، خطابم به دختران وطنم ایران است؛ خواهرم! قدر خودت را بیشتر بدان، تو از یک طرف متعلق به سرزمینی هستی که نیاکان تو مظهر پاکی و پاکدامنی بوده اند پس حتی اگر مسلمان نیستی دامن خود را به آلودگی ها و جلوه گری های هوس آلود بشریت امروز که حتی جامعه غرب را به بن بست کشانده نیالای و از طرف دیگر عضوی از امت اسلام هستی همان اسلامی که الگوی زنان او زنان آسمانی و بهشتی مثل فاطمه و خدیجه و مریم و زینب است.

,

برای رسیدن به این منظور باید فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پیدا کند، و در این امر دولت، خود مردم، رسانه های گروهی می توانند نقش مؤثری بر ترویج حجاب داشته باشند، که در صورت تحقق این موضوع جامعه از خطرات حفظ و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

,

پس بیایید با آزاد منشی، خود را از قید و بند هایی که اهل دسیسه و سیاست برایتان پهن کرده اند برهانید و مسیر زندگیتان را فقط و فقط با خدای مهربانتان تنظیم کنید.

,

منابع:

,

1-قرآن کریم
2- مطهری، مرتضی؛ اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، انتشارات صدرا،قم.
3- مطهری، مرتضی؛آشنایی با قرآن تفسیر سوره نور جلد چهارم انتشارات صدرا،قم.
4- مطهری، مرتضی؛فلسفه حجاب، انتشارات صدرا، قم.
5- بهروزی،مریم؛حجاب هاله ای ازعفاف،کانون قرآن و عترت جامعه زینب(س)،تهران.
6- بهزادپور،سیمیندوخت؛می خواهم درباره حجاب بیشتر بدانم،موسسه فرهنگی هنری نقش سیمرغ،تهران.
7- طیّب،مهدی؛حجاب و حقوق زن درترازوی اندیشه وایمان،انتشارات سفینه،تهران.
8- محمدی اشتهاردی؛محمد،حجاب بیانگرشخصیت ،نشر معاونت مبارزه با مفاسداجتماعی ناجا،تهران.
9- رزاقی،احمد؛عوامل فساد و بد حجابی وشیوه های مقابله با آن ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی،تهران.
10- مطهری،مرتضی؛مسئله حجاب،نشر صدرا،قم.
11- قرائتی،محسن؛پوشش زن دراسلام ،نشر ناصر،قم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه