اخبار داغ

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز:

نقش منحصر به فرد پلیس در ایجاد اعتماد شهروندان/ نظم و امنیت اجتماعی اساسی ‌ترین عامل توسعه و رشد جامعه است

نقش منحصر به فرد پلیس در ایجاد اعتماد شهروندان/ نظم و امنیت اجتماعی اساسی ‌ترین عامل توسعه و رشد جامعه است
امنیت به عنوان یک نیاز اساسی جامعه به شمار می رود که بدون آن زندگی آسان نیست و تامین آن مسئولیت بزرگی بر عهده نیروی انتظامی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرهنگ سید محمدرضا خسروی ، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز در گفتگو با "تیتریک" درخصوص نقش و جایگاه پلیس در بین افراد جامعه گفت: توسعه در هر کشوری مبتنی بر وجود امنیت اجتماعی است و وجود امنیت اجتماعی نیز به وجود امنیت در ابعاد دیگر وابسته است که اساس آن امنیت حقوق فردی و اجتماعی است.
وی افزود: همواره شهروندان کار نیروی انتظامی را با حساسیت دنبال می کنند و شرایط هر استان و جامعه ای با دیگر استان ها از لحاظ ساختار اجتماعی متفاوت است به همین دلیل باید کارکنان نیروی انتظامی شناخت عمیقی از شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر منطقه داشته باشند.

برقراری امنیت در جامعه توسعه یافته و دارای رفاه با جامعه کمتر توسعه یافته و دارای شرایط فرهنگی متفاوت با یکدیگر فرق دارد بر همین اساس تحلیل درست از شرایط هر جامعه امری لازم است.

نوع نگاه پلیس به مردم حائز اهمیت است و اگر نگاه پلیس به شهروندان مشفقانه باشد در مردم تاثیر مستقیم دارد و کارها با سهولت بیشتری انجام می گیرد.

امنیت و نظم، لازم و ملزوم یکدیگرند به طوری که جامعه بدون نظم اجتماعی فاقد امنیت خواهد بود و فقدان امنیت نیز حاکی از عدم وجود نظام اجتماعی مقتدر است بدین گونه است که احساس امنیت به تدریج از میان یک ملت رخت بر می بندد.

هیچ جامعه ‌ای را سراغ نداریم که فارغ از دغدغه‌ های امنیتی روزگار را سپری کرده باشد. در جوامع سازمان ‌یافته، وجود نظم و امنیت اجتماعی اساسی ‌ترین عامل توسعه و رشد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به‌شمار می‌رود. نقش نیروهای پلیس در تأمین امنیت و برقراری احساس امنیت در میان مردم، بسیار مهم و انکارناپذیر است. محافظت از اجتماع، کمک به مردم و ایجاد اطمینان قلبی در آنان و نیز اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم و از همه مهمتر اجرای صحیح قانون، از وظایف عمومی نیروی انتظامی است. پیشگیری انتظامی بر پایه اقدامات پلیسی در جهت حمایت از شهروندان آسیب‌ پذیر، افزایش آگاهی ‌های عمومی، نظارت بر اماکن عمومی و افزایش هزینه ‌های ارتکاب جرم مبتنی است.

نیروی انتظامی فقط یک نهاد و سازمان سرکوبگر نیست بلکه نهاد حفظ امنیت و آرامش مردم است، اگر نهاد حاکمیت در یک طرف و مردم در طرف دیگر باشند، نیروی انتظامی مابین این دو قرار می گیرد در حالی که با یک برنامه ریزی دقیق و مشارکت مردمی می تواند به راحتی در تامین امنیت موفق باشد.

مردم دوست دارند در رفاه و آسایش باشند و در واقع امنیت داشته باشند براین اساس با توجه به وظیفه ای که بر دوش مأموران ناجا است از آنان انتظار دارند در تأمین امنیت و رفاه و آسایش عمومی شهروندان تلاش کنند.

همچنین تکریم با ارباب رجوع و برخورد مناسب پلیس در معابر شهری از دیگر انتظارات مردم و شهروندان است وقتی که اتفاقی برای شخصی می افتد و نیاز است که پلیس در محل باشد در این هنگام حضور به موقع پلیس در محل و ارشاد و راهنمایی و برخورد شایسته با فرد می تواند احساس آرامش و آسایش برای شهروند را به وجود آورد.

با توجه به اینکه جامعه ما جامعه ای جوان است یک برخورد زیبا همراه با عطوفت و همدردی پلیس با یک نوجوان و جوان می تواند اثری دیرپاتر و موثرتر از ده ها گفتار و سخنرانی و تبلیغات داشته باشد پلیس نماد حکومت و قانون گرایی است، لذا نقش او در اعتمادسازی بین مردم و گرایش درونی جامعه به قانون گرایی، اقتدار و احساس امنیت نقش منحصر به فرد است. امید است این فضای اعتماد روز به روز بین مردم و نیروی انتظامی عمیق تر و جلوه های زیبای آن که تولید امنیت و احساس امنیت است متنوع تر گردد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه