اخبار داغ

در میز گرد قرارگاه عمران و آبادی مطرح شد؛

آبادانی ۱۰۰۰ نقطه هدف قرار گاه عمران و آبادانی/ انجام ۴۱ پروژه محرومیت زدایی در ۸۰ روستای خراسان شمالی

آبادانی ۱۰۰۰ نقطه هدف قرار گاه عمران و آبادانی/ انجام ۴۱ پروژه محرومیت زدایی در ۸۰ روستای خراسان شمالی
قرارگاه عمران و آبادانی از سال 95 با هدف توسعه و رفع محرومیت در روستاها آغاز بکار کرده و تاکنون توانسته 41 پروژه محرومیت زدایی را بوسیله پای کار آوردن مردم در 4 دهستان محروم خراسان شمالی به انجام برساند و 40 پروژه دیگر نیز در دست اقدام دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آباد کردن یک هزار نقطه در کشور، قرار گاه عمران و آبادانی از سال 95 با شناسایی ظرفیت ها در 80 روستای محروم خراسان شمالی در4 دهستان دهستان محروم گیفان در بجنورد، راستقان و حصارچه در راز و جرگلان، دهستان شیرین سو در منطقه مانه و سملقان، شروع به خدمات رسانی کرد و 5 دهستان دیگر در شهرستان فاروج، شیروان و اسفراین نیز در حال شناسایی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک, ، پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آباد کردن یک هزار نقطه در کشور، قرار گاه عمران و آبادانی از سال 95 با شناسایی ظرفیت ها در 80 روستای محروم خراسان شمالی در4 دهستان دهستان محروم گیفان در بجنورد، راستقان و حصارچه در راز و جرگلان، دهستان شیرین سو در منطقه مانه و سملقان، شروع به خدمات رسانی کرد و 5 دهستان دیگر در شهرستان فاروج، شیروان و اسفراین نیز در حال شناسایی هستند.,

 

عصر اترک با دعوت از سرهنگ محمدرضا شجاع، دبیر قرارگاه در خراسان شمالی و محمد اکبرزاده، مسئول کارگروه و تعلیم و تربیت، مصطفی جهانی، مسئول کارگروه معیشت و اشتغال، حجت الاسلام مهدی تقوی، مسئول کارگروه فرهنگی و اجتماعی و حجت الاسلام محمد شمسایی، مسئول کارگروه سلامت به بررسی اقدامات این قرارگاه در استان پرداخت.


 

انجام 41 پروژه محرومیت زدایی در 4 دهستان خراسان شمالی
 

سرهنگ شجاع : مجموعه قرار گاه پیشرفت و آبادانی بر اساس رویکرد مقام معظم رهبری که فرمودند هزار نقطه را آباد کنید با نگاه مردمی آغاز شده است و مجموعه سپاه به عنوان پاسدار انقلاب در کنار تمام فعالیت ها در حوزه های  دفاعی ، فرهنگی ، سیاسی و جنگ نرم موضوع پیشرفت و آبادانی را دستور خود قرار داده است.

 

در کشور 2 هزار و 400 دهستان با 98 هزار روستا وجود دارد که و یک هزار و 568 دهستان از این تعداد محروم است و این وضعیت سبب شد تا قرارگاه عمران و آبادانی با رویکرد انجام کارها با همکاری مردم در یک هزار و 568 روستای محروم کشور اقداماتش را شروع کند و با پای کار آوردن مردم موفقیت ها بیشتر شود چرا که در طول تاریخ انقلاب ثابت شده در هر عرصه ای که حضور مردم پر رنگ بوده موفقیت هم بیشتر بوده است.

 

ساختار قرار گاه در سطح کشور به ریاست فرماندهی سردار جعفری ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در استان ها فرماندهان سپاه استان ها بر عهده دارند و 5 گروه فرهنگی و اجتماعی،تعلیم و تربیت، سلامت ، معیشت و اشتغال و زیر ساخت ساختار اصلی مجموعه قرار گاه را تشکیل می دهند.

 

عملکرد کارگروه های پیشرفت و آبادانی روستاها بر محور مردم و  توان مندسازی مردم روستا انجام می شود تا پیشرفت و آبادانی حاصل شود و در این راستا انتفاع عام بودجه ها، تملک دارایی ها و ظرفیت ها برای مردم باشد. در سایه اعتماد سازی و اطمینان بخشی در این حوزه ، مشارکت و تحرک مردم از گام های اصلی موضوع کارکرد قراگاه پیشرفت و آبادانی است، ضمن اینکه از مشارکت دستگاه ها و سازمان ها هم استفاده می کنیم که بخشی از لازمه کار است.

 

فعالیت این قرار گاه از سال 95 با بحث شناسایی مناطق محروم آغاز شد  و در سال 96 و 97 اقدامات خوبی آغاز شده و ادامه دارد و چنانچه گفته شد، رویکرد قرار گاه عمران و آبادانی بر پایه مردم انجام می شود به نحوی که افراد موثر، فعال و شناخته شده در روستاها شناسایی می شود و دغدغه ها و نیازمندهای روستاها در این 5 کارگروه را از خود مردم روستا احصا می کنیم.

 

کل رویکرد در دهستان ها با مسئول دهستان است که توسط این قرارگاه انتخاب می شود و برای هر روستا نیز یک امام روستا انتخاب می شود، وظایف امام روستا با روحانی روستا بسیار متفاوت است، امام روستا باید دغدغه های فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت ، سلامت، معیشت و اشتغال و حتی زیر ساخت  را در روستاها احصا کند و بر اساس آن یک سند مطالعاتی برای هر روستا و در نهایت در دهستان تدوین می شود تا اقدامات بر اساس آن انجام شود.

 

اولین ساختاری که در روستا باید ایجاد شود یک هسته جهادی در قالب شبکه ای که می خواهیم به پیش ببریم در ذیل کارگروه ها انجام می شود، به عنوان مثال در بحث تعلیم و تربیت معلم روستا در حوزه تربیتی برای دانش آموزان کاری انجام دهد که خواستگاه روستا برای دانش آموز ایجاد شود که بعد کسب مدارج علمی بازگشت به روستا داشته باشد.

 

روحیه، تفکر و مدیریت جهادی مردم برای پیشبرد اهداف این قرار گاه لازم است تا همزمان در روستا آبادانی ایجاد کنیم و هم پیشرفت را در ذیل آن داشته باشیم .

 

اهدافمان در روستاها ایجاد روستای تولید محور بجای مصرف گرایی است و می خواهیم در مسیر حرکت انقلاب، مسیری جریان ساز را در روستاها و دهستان ها تعریف کنیم چراکه امروز دهستان های ما باید تامین کننده امنیت غذایی، جمعیتی و قدرت نرم برای نظام ما باشند.

 

رمز خوب کار کردن و پای انقلاب ایستادن را می خواهیم در مردم نهادینه کنیم، امروزه گروه های جهادی در روستاها فعالیت می کنند اما باید روحیه جهادگری ایجاد شود تا روستایی ما خودش محور شود و با احساس دغدغه در حوزه های مختلف عمل کند چرا که وقتی این دغدغه ایجاد شد، توان و ظرفیت ها تبدیل به یک تفکر جهادی برای انجام کار در روستا می شود و خود روستاییان محور پیشرفت در روستا می شوند.

 

در این طرح نمی خواهیم پولی را در روستاها شارژکنیم، منابع بسیار محدود اما همت و عزم و ارداه ای که پای اینکار وجود دارد چندین برابر تاثیر گذار است.

 

بحث های فرهنگی در این طرح بر عهده امام روستا ، تعلیم تربیت بر عهده معلم روستا و در سه ضلع مدرسه ، مسجد و خانواده فعالیت می کند و در بحث سلامت نیز در بحث سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این حوزه علاوه بر طب مدرن، طب سنتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

 در کارگروه معیشت نیز توان مندی های موجود در روستا ها در حوزه دام ، صنایع دستی ، منابع طبیعی، گیاهان دارویی و زیر ساخت هایی که این چهار کارگروه به آن برسد انجام می شود.

 

تاکنون قرار گاه عمران و آبادانی 41 پروژه که انتفاع آن به مردم می رسد را انجام داده و 40 پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته است .

قرار گاه پیشرفت و آبادانی در خراسان شمالی در 4 دهستان محروم گیفان در بجنورد، راستقان و حصارچه در راز و جرگلان، دهستان شیرین سو در منطقه مانه و سملقان به استعداد 80 روستا مشغول به خدمات رسانی است و 5 دهستان دیگر در شهرستان فاروج، شیروان و اسفراین نیز در حال شناسایی هستند.

 

برگزاری دوره های مشاوره ای در 80 روستای خراسان شمالی

محمد اکبرزاده مسئول کارگروه تعلیم و تربیت: در راستای هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی آنچه که ما دریافت کردیم این است که بتوانیم مردم مناطق هدف را در همه ابعاد توانمند کنیم بطوری که مردم اصلی ترین نقش را در روستا ایفا کنند و در این راستا یکی از کارگروه های بسیار اثر گذار، کارگروه تعلیم و تربیت است که با مخاطبین بین 6 سال تا 18 سال ارتباط دارد ، برای شناسایی ظرفیت قشر جوان روستا و ارتقا توانمندی آنان در گام اول چشم اندازی تعریف شده است که بعد از 3 سال آموزش و پرورش روستایی منجر به تربیت دانش آموزی شود که اهل فکر، مهذب و دیندار، توانمند، کارآمد و مولد باشد.

 

می خواهیم با مشارکت روحانی روستا از ظرفیت خود روستا استفاده کنیم و یک نسل انقلابی و کارآمد تحویل جامعه بدهیم و برای اتفاق افتادن این چشم انداز ، کارگروه تعلیم تربیت گام های مهمی را برداشته است.

 

اولین گام این بوده که شناختی از محیط داشته باشیم و آمار و اطلاعات دانش آموزان، معلمان و امکانات در اختیار آموش و پرورش شناسایی شده و مسائل و مشکلات مدارس در این 4 دهستان احصا شده است.

 

فضاهای آموزشی در روستاها بررسی شده است و تاکنون 8 روستا که از نظر آموزشی فضای مناسبی ندارند شناسایی شده است و پیگیر ایجاد فضای مناسب در تابستان امسال هستیم.

 

شناسایی ظرفیت ها و فرصت هایی که در حوزه تعلیم تربیت وجود دارد، شناسایی معلم های بومی هر دهستان و استفاده از این ظرفیت ها برای ارتقا معدل دانش آموزان ، توانمندسازی معلمان با برگزاری کارگاه های آموزشی و دعوت از اساتید برجسته کشوری، برگزاری کارگاه آموزشی برای معلمان چندپایه، توجیه و آموزش مدیران مدارس، توجیه راهبران آموزش مدارس، توانمند سازی اولیا و آشنایی خانواده ها با مسائل و مشکلات فرزندان و آشنایی با آسیب های اجتماعی و برای اولین بار به کمک مشاوران استانی در 80 روستای استان کلاس های آموزشی برای اولیا برگزار شده است که استقبال خوبی هم انجام شد از اقدامات کارگروه تعلیم و تربیت در روستاهای هدف است.

 

بحث مهارت آموزی دانش آموزان در دوره متوسطه اول و دوم به جهت ماندگاری دانش آموزان در روستا انجام شده و با تعاملات با مسئولین آموزش و پرورش این برنامه ها در حال پیگیری است و نشستی با آموزش و پرورش برگزار شده که متناسب با هر دهستان مهارت های مورد نیاز طراحی شود که تاکنون پیشنهاداتی هم ارائه شده است.

 

عدم بیتوته معلمان در روستا

یکی از مشکلات آموزش و پرورش در حال حاضر عدم بیتوته معلم در روستا و حضور کمرنگ معلم در روستا است و چندپایه بودن کلاس ها، عدم همکاری اولیا با مدارس، ضعف بنیه اقتصادی مردم در روستا، ترک تحصیل روستا ، ضعف بنیه علمی دانش آموزان، بکارگیری افراد ضعیف و ناتوان بعضا شرکتی و آسیب ندیده به عنوان معلم در روستا، کمبود امکانات مالی و ضعف تجهیزات و منابع آموزشی در روستا  و  بی کیفیت بودن دوره های آموزش ضمن خدمت از آسیب هایی هست که تاکنون شناسایی شده است.

 

همچنین در بعضی از روستاها به علت عدم حضور پدر به مدت طولانی در منازل ، خلا مدیریت قوی در بعضی خانواده ها دیده می شود و مسائلی که به دلیل اداره جناحی کشور و غفلت ها در روستاها ایجاد شده است.

 

 

شناسایی مزیت ها و پتانسیل های روستاها

مصطفی جهانی، مسئول کارگروه معیشت و اشتغال : دیدگاه ها و اهداف کلی قرارگاه را در حال پیاده سازی هستیم ومدل کاری ما " رستا " به معنی رونق، ساماندهی و تعالی اشتغال روستا است و هدف اصلی ما توانمند سازی روستائیان است که یکی از مهترین ضرورت های این اقدام ایجاد خواستن در مردم است.

 

در 40 ساله که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد بخاطر عملکردهای ضعیف، نتوانستیم آنطور که باید و شاید به اهداف و برنامه های که قول آن در جامعه روستایی داده شده است، برسیم و همین دلزدگی هایی ایجاد کرده است و باعث شده هم اکنون با این دیدگاه در جامعه روبرو شویم که عملکرد ما را هم برپایه اتفاقات این چند دهه می سنجند بنابراین باید بتوانیم بحث تسهیلگری را در روستا ایجاد کنیم و باید اول به یک اجماعی برسیم که مسائلی که قرار گاه مطرح می کند درست است و سپس در کنار هم اهداف را پیگیری کنیم.

 

 

توسعه همه جانبه و پایدار در روستا با توانمند سازی فردی و اجتماعی از اهداف ما است و در این خصوص تمام کارگروه های زیر مجموعه با یکدیگر هم افزایی خواهند داشت و در اولین گام مزیت ها و پتانسیل های موجود در هر منطقه شناسایی شد تا بتوانیم با سرمایه گذاری بر روی این مزیت ها اشتغال و توسعه ایجاد کنیم و در این راستا به این نتیجه رسیدیم که اشتغالی پایدار است که بر مبنای مزیت ها باشد.

 

در تمام مراحل تولید محصولات از کاشت ، فرآوری و بازار فروش برنامه ریزی کردیم و با شناسایی نقاط ضعف در راستای توسعه این بخش هستیم .

 

در بسیاری از موارد شاهد هستیم که زنجیره تولید تا فروش محصولات، تکمیل نیست و ما با مداخله در این حلقه ها درصدد افزایش اشتغال هستیم به عنوان مثال گیاهان دارویی مزیت بسیار عالی در استان محسوب می شود اما در تولید محصولات دارویی بسیار ضعیف هستیم در حالی که در تولید ماده اولیه مزیت داریم و در زمینه اتصال به بازار هم نتوانسته ایم به خوبی عمل کنیم. بنابراین قرارگاه با ورود در این حوزه و اتصال تولید کنندگان به بازارهای داخلی و خارجی کمک کننده مردم است.

 

درکارگروه معیشت و اشتغال در اولین گام شبکه سازی در روستاها ایجاد می کنیم و یک سر شبکه از روستا انتخاب می کنیم تا حلقه ارتباط ما با مردم یک روستا باشد و برای توسعه رسته، نهادی را در کنار دست خود به عنوان ارائه دهندگان خدمات توسعه قرار دادیم به این ترتیب که این نهاد فرد یا شرکتی است که در زمینه تخصص خودش دارای دانش، تجربه و روابط بین دستگاهی است و از ظرفیت این نهاد در بحث آموزش جامعه هدف استفاده می کنیم و بعد از ارائه آموزش بحث اتصال به بازار را هم ادامه می دهیم.

 

 به عنوان نمونه در صنعت فرش و تابلو فرش برای 5 روستا به بیش از 100 زن آموزش داده ایم و برای 74 نفر نیز از مشهد و تبریز سفارش کار گرفته شده است. در گام آخر نیز بعد از مدتی که سفارش گرفتن از طریق تولید کننده ها انجام شد ما از چرخه خارج می شویم و ادامه کار بر عهده خود تولید کننده واگذار می شود.برای رسیدن به این اهداف از طریق ایجاد تفاهم نامه ها با دستگاههای دولتی کارها را تسهیل می کنیم.

 

پرورش شتر در دهستان شیرین سو، مزیت دیگری در استان است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است که در این حوزه با بیان فواید استفاده از محصولات تهیه شده از شیر و گوشت شتر سبب توسعه این صنعت می شویم.

 

دانش کم بهره برداران چالش بزرگ حوزه اشتغال روستاها است

در طول اجرای طرح در روستاها با چالش هایی نیز مواجه بوده ایم ، دانش کم بهره برداران از چالش های بزرگ حوزه اشتغال روستاهای است که این دانش کم سبب کاهش بهره وری و عدم رقابت پذیری در بازار شده و زمانی که در بازار رقابت با سایر تولید کنندگان نداشته باشیم به راحتی از گردونه بازار حذف می شویم و نمونه آن را می توان در محصولات لبنی تولیدی استان مشاهده کنیم.

 

موضوع بعد نبود فرهنگ کار و کارآفرینی در روستاها است که باید در مورد کارآفرینی از مقاطع ابتدایی شروع کنیم، نبود امید و بی انگیزی در جامعه روستایی از دیگر چالش های جامعه روستایی ما است.

 

ظرفیت استان ما در سه حوزه خدمات،کشاورزی و صنعت است و  بیشترین اشتغال را در حوزه کشاورزی دارد  و رسته دام سبک، گیاهان دارویی، رسته شتر و رسته قالی بافی ، 4 رسته اساسی استان خراسان شمالی هستند که در تمام مناطق تقریبا وجود دارد.

 

ادامه دارد....

,

 

,

عصر اترک با دعوت از سرهنگ محمدرضا شجاع، دبیر قرارگاه در خراسان شمالی و محمد اکبرزاده، مسئول کارگروه و تعلیم و تربیت، مصطفی جهانی، مسئول کارگروه معیشت و اشتغال، حجت الاسلام مهدی تقوی، مسئول کارگروه فرهنگی و اجتماعی و حجت الاسلام محمد شمسایی، مسئول کارگروه سلامت به بررسی اقدامات این قرارگاه در استان پرداخت.

,


 

,
,

انجام 41 پروژه محرومیت زدایی در 4 دهستان خراسان شمالی
 

, انجام 41 پروژه محرومیت زدایی در 4 دهستان خراسان شمالی, انجام 41 پروژه محرومیت زدایی در 4 دهستان خراسان شمالی,
,

سرهنگ شجاع : مجموعه قرار گاه پیشرفت و آبادانی بر اساس رویکرد مقام معظم رهبری که فرمودند هزار نقطه را آباد کنید با نگاه مردمی آغاز شده است و مجموعه سپاه به عنوان پاسدار انقلاب در کنار تمام فعالیت ها در حوزه های  دفاعی ، فرهنگی ، سیاسی و جنگ نرم موضوع پیشرفت و آبادانی را دستور خود قرار داده است.

,

 

,

در کشور 2 هزار و 400 دهستان با 98 هزار روستا وجود دارد که و یک هزار و 568 دهستان از این تعداد محروم است و این وضعیت سبب شد تا قرارگاه عمران و آبادانی با رویکرد انجام کارها با همکاری مردم در یک هزار و 568 روستای محروم کشور اقداماتش را شروع کند و با پای کار آوردن مردم موفقیت ها بیشتر شود چرا که در طول تاریخ انقلاب ثابت شده در هر عرصه ای که حضور مردم پر رنگ بوده موفقیت هم بیشتر بوده است.

,

 

,

ساختار قرار گاه در سطح کشور به ریاست فرماندهی سردار جعفری ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در استان ها فرماندهان سپاه استان ها بر عهده دارند و 5 گروه فرهنگی و اجتماعی،تعلیم و تربیت، سلامت ، معیشت و اشتغال و زیر ساخت ساختار اصلی مجموعه قرار گاه را تشکیل می دهند.

,

 

,

عملکرد کارگروه های پیشرفت و آبادانی روستاها بر محور مردم و  توان مندسازی مردم روستا انجام می شود تا پیشرفت و آبادانی حاصل شود و در این راستا انتفاع عام بودجه ها، تملک دارایی ها و ظرفیت ها برای مردم باشد. در سایه اعتماد سازی و اطمینان بخشی در این حوزه ، مشارکت و تحرک مردم از گام های اصلی موضوع کارکرد قراگاه پیشرفت و آبادانی است، ضمن اینکه از مشارکت دستگاه ها و سازمان ها هم استفاده می کنیم که بخشی از لازمه کار است.

,

 

,

فعالیت این قرار گاه از سال 95 با بحث شناسایی مناطق محروم آغاز شد  و در سال 96 و 97 اقدامات خوبی آغاز شده و ادامه دارد و چنانچه گفته شد، رویکرد قرار گاه عمران و آبادانی بر پایه مردم انجام می شود به نحوی که افراد موثر، فعال و شناخته شده در روستاها شناسایی می شود و دغدغه ها و نیازمندهای روستاها در این 5 کارگروه را از خود مردم روستا احصا می کنیم.

,

 

,

کل رویکرد در دهستان ها با مسئول دهستان است که توسط این قرارگاه انتخاب می شود و برای هر روستا نیز یک امام روستا انتخاب می شود، وظایف امام روستا با روحانی روستا بسیار متفاوت است، امام روستا باید دغدغه های فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت ، سلامت، معیشت و اشتغال و حتی زیر ساخت  را در روستاها احصا کند و بر اساس آن یک سند مطالعاتی برای هر روستا و در نهایت در دهستان تدوین می شود تا اقدامات بر اساس آن انجام شود.

,

 

,

اولین ساختاری که در روستا باید ایجاد شود یک هسته جهادی در قالب شبکه ای که می خواهیم به پیش ببریم در ذیل کارگروه ها انجام می شود، به عنوان مثال در بحث تعلیم و تربیت معلم روستا در حوزه تربیتی برای دانش آموزان کاری انجام دهد که خواستگاه روستا برای دانش آموز ایجاد شود که بعد کسب مدارج علمی بازگشت به روستا داشته باشد.

,

 

,

روحیه، تفکر و مدیریت جهادی مردم برای پیشبرد اهداف این قرار گاه لازم است تا همزمان در روستا آبادانی ایجاد کنیم و هم پیشرفت را در ذیل آن داشته باشیم .

,

 

,

اهدافمان در روستاها ایجاد روستای تولید محور بجای مصرف گرایی است و می خواهیم در مسیر حرکت انقلاب، مسیری جریان ساز را در روستاها و دهستان ها تعریف کنیم چراکه امروز دهستان های ما باید تامین کننده امنیت غذایی، جمعیتی و قدرت نرم برای نظام ما باشند.

,

 

,

رمز خوب کار کردن و پای انقلاب ایستادن را می خواهیم در مردم نهادینه کنیم، امروزه گروه های جهادی در روستاها فعالیت می کنند اما باید روحیه جهادگری ایجاد شود تا روستایی ما خودش محور شود و با احساس دغدغه در حوزه های مختلف عمل کند چرا که وقتی این دغدغه ایجاد شد، توان و ظرفیت ها تبدیل به یک تفکر جهادی برای انجام کار در روستا می شود و خود روستاییان محور پیشرفت در روستا می شوند.

,

 

,

در این طرح نمی خواهیم پولی را در روستاها شارژکنیم، منابع بسیار محدود اما همت و عزم و ارداه ای که پای اینکار وجود دارد چندین برابر تاثیر گذار است.

,

 

,

بحث های فرهنگی در این طرح بر عهده امام روستا ، تعلیم تربیت بر عهده معلم روستا و در سه ضلع مدرسه ، مسجد و خانواده فعالیت می کند و در بحث سلامت نیز در بحث سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این حوزه علاوه بر طب مدرن، طب سنتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

,

 

,

 در کارگروه معیشت نیز توان مندی های موجود در روستا ها در حوزه دام ، صنایع دستی ، منابع طبیعی، گیاهان دارویی و زیر ساخت هایی که این چهار کارگروه به آن برسد انجام می شود.

,

 

,

تاکنون قرار گاه عمران و آبادانی 41 پروژه که انتفاع آن به مردم می رسد را انجام داده و 40 پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته است .

,

قرار گاه پیشرفت و آبادانی در خراسان شمالی در 4 دهستان محروم گیفان در بجنورد، راستقان و حصارچه در راز و جرگلان، دهستان شیرین سو در منطقه مانه و سملقان به استعداد 80 روستا مشغول به خدمات رسانی است و 5 دهستان دیگر در شهرستان فاروج، شیروان و اسفراین نیز در حال شناسایی هستند.

,

 

,

, ,

برگزاری دوره های مشاوره ای در 80 روستای خراسان شمالی

, برگزاری دوره های مشاوره ای در 80 روستای خراسان شمالی, برگزاری دوره های مشاوره ای در 80 روستای خراسان شمالی,

محمد اکبرزاده مسئول کارگروه تعلیم و تربیت: در راستای هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی آنچه که ما دریافت کردیم این است که بتوانیم مردم مناطق هدف را در همه ابعاد توانمند کنیم بطوری که مردم اصلی ترین نقش را در روستا ایفا کنند و در این راستا یکی از کارگروه های بسیار اثر گذار، کارگروه تعلیم و تربیت است که با مخاطبین بین 6 سال تا 18 سال ارتباط دارد ، برای شناسایی ظرفیت قشر جوان روستا و ارتقا توانمندی آنان در گام اول چشم اندازی تعریف شده است که بعد از 3 سال آموزش و پرورش روستایی منجر به تربیت دانش آموزی شود که اهل فکر، مهذب و دیندار، توانمند، کارآمد و مولد باشد.

,

 

,

می خواهیم با مشارکت روحانی روستا از ظرفیت خود روستا استفاده کنیم و یک نسل انقلابی و کارآمد تحویل جامعه بدهیم و برای اتفاق افتادن این چشم انداز ، کارگروه تعلیم تربیت گام های مهمی را برداشته است.

,

 

,

اولین گام این بوده که شناختی از محیط داشته باشیم و آمار و اطلاعات دانش آموزان، معلمان و امکانات در اختیار آموش و پرورش شناسایی شده و مسائل و مشکلات مدارس در این 4 دهستان احصا شده است.

,

 

,

فضاهای آموزشی در روستاها بررسی شده است و تاکنون 8 روستا که از نظر آموزشی فضای مناسبی ندارند شناسایی شده است و پیگیر ایجاد فضای مناسب در تابستان امسال هستیم.

,

 

,

شناسایی ظرفیت ها و فرصت هایی که در حوزه تعلیم تربیت وجود دارد، شناسایی معلم های بومی هر دهستان و استفاده از این ظرفیت ها برای ارتقا معدل دانش آموزان ، توانمندسازی معلمان با برگزاری کارگاه های آموزشی و دعوت از اساتید برجسته کشوری، برگزاری کارگاه آموزشی برای معلمان چندپایه، توجیه و آموزش مدیران مدارس، توجیه راهبران آموزش مدارس، توانمند سازی اولیا و آشنایی خانواده ها با مسائل و مشکلات فرزندان و آشنایی با آسیب های اجتماعی و برای اولین بار به کمک مشاوران استانی در 80 روستای استان کلاس های آموزشی برای اولیا برگزار شده است که استقبال خوبی هم انجام شد از اقدامات کارگروه تعلیم و تربیت در روستاهای هدف است.

,

 

,

بحث مهارت آموزی دانش آموزان در دوره متوسطه اول و دوم به جهت ماندگاری دانش آموزان در روستا انجام شده و با تعاملات با مسئولین آموزش و پرورش این برنامه ها در حال پیگیری است و نشستی با آموزش و پرورش برگزار شده که متناسب با هر دهستان مهارت های مورد نیاز طراحی شود که تاکنون پیشنهاداتی هم ارائه شده است.

,

 

,

عدم بیتوته معلمان در روستا

, عدم بیتوته معلمان در روستا, عدم بیتوته معلمان در روستا,

یکی از مشکلات آموزش و پرورش در حال حاضر عدم بیتوته معلم در روستا و حضور کمرنگ معلم در روستا است و چندپایه بودن کلاس ها، عدم همکاری اولیا با مدارس، ضعف بنیه اقتصادی مردم در روستا، ترک تحصیل روستا ، ضعف بنیه علمی دانش آموزان، بکارگیری افراد ضعیف و ناتوان بعضا شرکتی و آسیب ندیده به عنوان معلم در روستا، کمبود امکانات مالی و ضعف تجهیزات و منابع آموزشی در روستا  و  بی کیفیت بودن دوره های آموزش ضمن خدمت از آسیب هایی هست که تاکنون شناسایی شده است.

,

 

,

همچنین در بعضی از روستاها به علت عدم حضور پدر به مدت طولانی در منازل ، خلا مدیریت قوی در بعضی خانواده ها دیده می شود و مسائلی که به دلیل اداره جناحی کشور و غفلت ها در روستاها ایجاد شده است.

,

 

,

 

,

شناسایی مزیت ها و پتانسیل های روستاها

, شناسایی مزیت ها و پتانسیل های روستاها, شناسایی مزیت ها و پتانسیل های روستاها,

مصطفی جهانی، مسئول کارگروه معیشت و اشتغال : دیدگاه ها و اهداف کلی قرارگاه را در حال پیاده سازی هستیم ومدل کاری ما " رستا " به معنی رونق، ساماندهی و تعالی اشتغال روستا است و هدف اصلی ما توانمند سازی روستائیان است که یکی از مهترین ضرورت های این اقدام ایجاد خواستن در مردم است.

,

 

,

در 40 ساله که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد بخاطر عملکردهای ضعیف، نتوانستیم آنطور که باید و شاید به اهداف و برنامه های که قول آن در جامعه روستایی داده شده است، برسیم و همین دلزدگی هایی ایجاد کرده است و باعث شده هم اکنون با این دیدگاه در جامعه روبرو شویم که عملکرد ما را هم برپایه اتفاقات این چند دهه می سنجند بنابراین باید بتوانیم بحث تسهیلگری را در روستا ایجاد کنیم و باید اول به یک اجماعی برسیم که مسائلی که قرار گاه مطرح می کند درست است و سپس در کنار هم اهداف را پیگیری کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

توسعه همه جانبه و پایدار در روستا با توانمند سازی فردی و اجتماعی از اهداف ما است و در این خصوص تمام کارگروه های زیر مجموعه با یکدیگر هم افزایی خواهند داشت و در اولین گام مزیت ها و پتانسیل های موجود در هر منطقه شناسایی شد تا بتوانیم با سرمایه گذاری بر روی این مزیت ها اشتغال و توسعه ایجاد کنیم و در این راستا به این نتیجه رسیدیم که اشتغالی پایدار است که بر مبنای مزیت ها باشد.

,

 

,

در تمام مراحل تولید محصولات از کاشت ، فرآوری و بازار فروش برنامه ریزی کردیم و با شناسایی نقاط ضعف در راستای توسعه این بخش هستیم .

,

 

,

در بسیاری از موارد شاهد هستیم که زنجیره تولید تا فروش محصولات، تکمیل نیست و ما با مداخله در این حلقه ها درصدد افزایش اشتغال هستیم به عنوان مثال گیاهان دارویی مزیت بسیار عالی در استان محسوب می شود اما در تولید محصولات دارویی بسیار ضعیف هستیم در حالی که در تولید ماده اولیه مزیت داریم و در زمینه اتصال به بازار هم نتوانسته ایم به خوبی عمل کنیم. بنابراین قرارگاه با ورود در این حوزه و اتصال تولید کنندگان به بازارهای داخلی و خارجی کمک کننده مردم است.

,

 

,

درکارگروه معیشت و اشتغال در اولین گام شبکه سازی در روستاها ایجاد می کنیم و یک سر شبکه از روستا انتخاب می کنیم تا حلقه ارتباط ما با مردم یک روستا باشد و برای توسعه رسته، نهادی را در کنار دست خود به عنوان ارائه دهندگان خدمات توسعه قرار دادیم به این ترتیب که این نهاد فرد یا شرکتی است که در زمینه تخصص خودش دارای دانش، تجربه و روابط بین دستگاهی است و از ظرفیت این نهاد در بحث آموزش جامعه هدف استفاده می کنیم و بعد از ارائه آموزش بحث اتصال به بازار را هم ادامه می دهیم.

,

 

,

 به عنوان نمونه در صنعت فرش و تابلو فرش برای 5 روستا به بیش از 100 زن آموزش داده ایم و برای 74 نفر نیز از مشهد و تبریز سفارش کار گرفته شده است. در گام آخر نیز بعد از مدتی که سفارش گرفتن از طریق تولید کننده ها انجام شد ما از چرخه خارج می شویم و ادامه کار بر عهده خود تولید کننده واگذار می شود.برای رسیدن به این اهداف از طریق ایجاد تفاهم نامه ها با دستگاههای دولتی کارها را تسهیل می کنیم.

,

 

,

پرورش شتر در دهستان شیرین سو، مزیت دیگری در استان است که تاکنون مورد غفلت واقع شده است که در این حوزه با بیان فواید استفاده از محصولات تهیه شده از شیر و گوشت شتر سبب توسعه این صنعت می شویم.

,

 

,

دانش کم بهره برداران چالش بزرگ حوزه اشتغال روستاها است

, دانش کم بهره برداران چالش بزرگ حوزه اشتغال روستاها است, دانش کم بهره برداران چالش بزرگ حوزه اشتغال روستاها است,

در طول اجرای طرح در روستاها با چالش هایی نیز مواجه بوده ایم ، دانش کم بهره برداران از چالش های بزرگ حوزه اشتغال روستاهای است که این دانش کم سبب کاهش بهره وری و عدم رقابت پذیری در بازار شده و زمانی که در بازار رقابت با سایر تولید کنندگان نداشته باشیم به راحتی از گردونه بازار حذف می شویم و نمونه آن را می توان در محصولات لبنی تولیدی استان مشاهده کنیم.

,

 

,

موضوع بعد نبود فرهنگ کار و کارآفرینی در روستاها است که باید در مورد کارآفرینی از مقاطع ابتدایی شروع کنیم، نبود امید و بی انگیزی در جامعه روستایی از دیگر چالش های جامعه روستایی ما است.

,

 

,

ظرفیت استان ما در سه حوزه خدمات،کشاورزی و صنعت است و  بیشترین اشتغال را در حوزه کشاورزی دارد  و رسته دام سبک، گیاهان دارویی، رسته شتر و رسته قالی بافی ، 4 رسته اساسی استان خراسان شمالی هستند که در تمام مناطق تقریبا وجود دارد.

,

 

,

ادامه دارد....

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه