اخبار داغ

مسئول انجمن شعر بندرخمیر مطرح کرد:

هنرمندان به دلیل مشکلات معیشتی به شغل دوم روی می آورند/ بودجه های فرهنگی و هنری کافی نیست

هنرمندان به دلیل مشکلات معیشتی به شغل دوم روی می آورند/ بودجه های فرهنگی و هنری کافی نیست
دبیر انجمن شعر بندرخمیر گفت: مسئولان و متولیان امورات فرهنگی کشور انتظار می رود هنر را در یابند و بودجه های بیشتری برای مکان های فرهنگی و هنری اختصاص دهند تا جوانان به هنر گرایش پیدا کنند و از خطرات و آسیب های اجتماعی مصون بمانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ عبدالرحمان پرتابیان متولد دوم مرادماه 54 بندر خمیر است او دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت با گرایش تحول است و در سیمای هرمزگان اشتغال به کار دارد و در کنار کار به فعالیت های اجتماعی نیز علاقمند است که از بین آنها می توان به عضویت در هئیت حل اختلاف اداره کار استان هرمزگان ، نائب رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار و مدرس قرآن کریم اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,

پرتابیان در شعر در سبک های کلاسیک ، غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و سپید سروده هایی دارد که در نشریات مختلف استان به چاپ شده است با این حال تاکنون کتابی از او منتشر نشده است  در سوابق او دبیری انجمن شعر و ادب خمیر به چشم می خورد.

,

عبدالرحمان پرتابیان، مسئول و دبیر انجمن شعر بندرخمیر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه عشق و علاقه بنده به هنر از دوران ابتدایی آغاز شد، اظهار کرد: اولین شعرم در سال چهارم ابتدایی سرودم و در مسابقات فرهنگی،مقاله نویسی و مفاهیم قرآنی در سال های 66 و67 به رتبه برتر کشوری دست یافتم.

, فرهنگ کده,

دبیر انجمن شعر بندرخمیر بیان کرد: برای بنده کارهای هنری در زمینه های مختلف نشاط آور و روح بخش است و هنر عشق می خواهد و بس همچنین دوست داشتم زیبایی ها را ترویج دهم و لذا با قلم می توان بهترین ها را گسترش داد.

,

پرتابیان به مشوق های خود در راه هنری و نقش آنها در موفقیتش اشاره کرد و گفت: مشوقان اصلی پدر و مادرم ، برادربزرگم،دایی، سایر اعضای  خانواده و آموزگاران مقاطع تحصیلی ام علی الخصوص مرحوم توفیقی و روان شاد یزدان پناه که خودش شاعر بود و همچنین اساتید قتالی و بخشایش که از نویسندگان استان است که قطعا همه این ها تاثیر زیادی در موفقیت بنده داشتند.

,

نسبت به چاپ کتاب حساسیت دارم

, نسبت به چاپ کتاب حساسیت دارم, نسبت به چاپ کتاب حساسیت دارم,

وی گفت: کارهای مقدماتی چاپ کتابم را انجام دادم و نسبت به چاپ کتاب حساسیت دارم و می خواهم با دقت کامل صورت بگیرد و گرنه چندین بار موقعیتش به راحتی فراهم بوده و لذا معتقدم کیفیت کتاب بسیار حائز اهمیت و تعداد آن برایم در اولویت های بعدی می باشد و البته اشعار و مقالات فرهنگی بنده در مطبوعات،سایت های استان و کشور چاپ و منتشر شده است.

,

این شاعر بندر خمیری با بیان اینکه به غیر کار هنری به چه کارهای دیگری نیز مشغول هستم، تصریح کرد: بنده بیست سال در صنعت سیمان مشغول هستم و همچنین در دانشگاه تدریس می کنم و نماینده کارگران استان در هئیت های حل اختلاف و مشاغل سخت و زیان آور و البته در زمینه ورزش هم در رشته های فوتبال و تنیس روی میز فعالیت دارم و سابق عضو هیئت مدیره این ورزش ها در باشگاه بندرخمیر بوده ام.

,

انجمن های شعر در بندرخمیر فعال است

, انجمن های شعر در بندرخمیر فعال است, انجمن های شعر در بندرخمیر فعال است,

پرتابیان بیان کرد: از دهه هفتاد شروع فعالیت ما در انجمن شعر بندرخمیر بود و جلسات خوب و کارشناسانه برگزار می شد و اکنون نیز با توجه به گسترش فضای مجازی و تشکیل حلقه ها و گروه های شعر و ادب در زمینه نقد اشعار و ارتباط نزدیک شاعران با هم در کل کشور خیلی از دشواری ها تسهیل یافته و همچنین جلسات حضوری و شب های شعر در شهرستان با توجه به مناسبت ها نیز برگزار می شود.

,

وی در خصوص کمبودها در انجمن شعر بندر خمیر، گفت: مهمترین مشکل انجمن های شعر،مکانی برای خانه شعر بندرخمیر است که مکان فرهنگی در کنار پارک ساحلی شهروند بندرخمیر در حال احداث می باشد و زمانی که به اتمام رسید قسمتی از آن به انجمن شعر و ادب اختصاص می یابد.

,

دبیر انجمن شعر بندرخمیر در رابطه با برنامه های آینده خود افزود: ارتباط نزدیک تر با شاعران استان و کشور و تلاش برای همبستگی و انسجام شاعران استانی جهت ارتقاء هرچه بیشتر شعر استان و همچنین حمایت از شعرای جوان و استعدادهایی که در روستاها و شهرهای کوچک وجود دارند و بهائی به آنها داده نمی شود.

,

پرتابیان با بیان اینکه شاعر احساس پاک و بی ریا دارد و رفتارش توام با صداقت است و همین باعث می شود در هر شرایط کاری استعداد خود را در زمینه شعر نشان دهد، گفت: اگراحساس خالصانه نباشد شعری به معنی واقعی وجود ندارد و متاسفانه برخی مواقع شعرها هویت اصلی خود را از دست می دهند و از احساس پاک تهی می شود و برای مطامع شخصی، سیاسی و تخریب دیگران استفاده می شود که شایسته نیست.

,

شرایط کاری ام مانعی برای بروز استعداد هایم در زمینه هنر نبوده

, شرایط کاری ام مانعی برای بروز استعداد هایم در زمینه هنر نبوده, شرایط کاری ام مانعی برای بروز استعداد هایم در زمینه هنر نبوده,

وی تصریح کرد: شرایط کاری ام هیچ وقت مانعی برای بروز استعدادهایم در زمینه هنر نبوده و در محیط کارم مسئولان کمال همکاری را کرده اند و در کمیته های فرهنگی، نشریات، فصل نامه های داخلی و صنعتی از مقالات و اشعار بنده در قسمت های ادبی و فرهنگی استفاده شده است.

,

دبیر انجمن شعر بندرخمیر با اشاره به اینکه بیشتر هنرمندان با توجه به شرایط موجود تنها به هنر اکتفاء نمی کنند و با توجه به مشکلات معیشتی به شغل دوم روی می  آورند و قطعا بر هنر لطمه وراد می کند، اضافه کرد: صندوق های حمایتی هنرمندان و بیمه های تکمیلی و...که متولیان فرهنگی جامعه باید هنرمندان را دریابند تا مشکلات معیشتی آن ها تقلیل یابد.

,

پرتابیان تاکید کرد: شعر باید با شخصیت شاعر همخوانی داشته باشد زمانی شعر تعهدآور می شود که بیان کننده ارزش ها، فضایل اخلاقی و انسانی باشد و اگر شاعری متعهد نباشدشعرش در جامعه تاثیر محسوسی نخواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه شعری که دارای مضامین، مفاهیم اخلاقی، فطری و انسانی باشد هرگز کهنه نمی شود، بیان کرد: همان گونه که اشعار حضرت سعدی و مولانا و حافظ و فردوسی و اقبال لاهوری کهنه نمی شوند و در تاریخ شاعران زیادی بوده اند که برای حاکمان و پادشاهان شعر می سرودند و اما نامی از آنها نیست و نتوانستند در قلوب مردم ماندگار بمانند.

,

دبیر انجمن شعر بندرخمیر ادامه داد: بنده اشعار کلاسیک و سبک عراقی که اواخر دوره ششم تا نهم رواج داشته و زبان سعدی، حافظ و جامی بوده بیشتر دوست دارم و از شاعران معاصر فریدون مشیری مهدی اخوان ثالث، شاملو، استاد عبدالجبار کاکایی و محمدعلی بهمنی که چندین بار توفیق ملاقات داشتم اشعارشان را می ستایم و از شعرای جهان عرب غاده احمد السمان و نزارقبانی بیشتر با اشعارشان انس گرفته ام و آثارشان دنبال کردم.

,

پرتابیان گفت: باید شعر ارتباط خوبی با نسل جوان و جامعه برقرار کند حال با هر زبانی ممکن است و یادم می آید اواخر دهه هفتاد شعری برای یکی از مطبوعات استان ارسال کردم پاسخ داده بودند این سبک شعر قدیمی است و فقط دوبیت در گوشه ای منتشرکردند همان شعر برای یکی ازروزنامه های ادبی شیراز فرستادم کامل چاپ کردند پس نگاه دبیران و سلایق شخصی شان برای درج مطالب و اشعار شعرا در مطبوعات هم تاثیردارد چرا که برخی ها سرسختانه از اشعار نو و سپید دفاع و روی خوشی به اشعارکلاسیک نشان نمی دهند.

,

شاعران مشهور بندر خمیر

, شاعران مشهور بندر خمیر, شاعران مشهور بندر خمیر,

وی به شاعران مشهور بندر خمیر اشاره کرد و افزود: بر اساس شواهد و اسناد معتبر مشهورترین شاعر بندرخمیر مرحوم سلیمان بن حمود بن سلیمان متولد 1221 هجری شمسی معروف به ملاسلیمان خمیری متخلص به مسافر که نابینا و حافظ قرآن بوده و در علم فقه و تفسیر نیز عالم بوده و در منصب قضاوت به امور مردم منطقه رسیدگی می کرده و اشعار او در قالب غزل و دوبیتی است.

,

این شاعر بندر خمیری اضافه کرد: یکی دیگر از شاعران مشهور بندر خمیر، فقیه جناب شیخ سید امیر قتالی متولد 1281 هجری شمسی متخلص به ناتمام علاوه بر تدریس و تبلیغ و رتق و فتق امور شرعی مردم در شعر نیز قریحه ای داشت و از طبعی روان برخوردار بوده او مولود برزنجی نثر که به زبان عربی است را به نظم فارسی برگردانده و الوداع شیخ سعدی شیرازی علیه الرحمه را به صورت مخمس درآورده و  نامبرده درسال 74 دعوت حق را لبیک گفت.

,

پرتابیان ضمن توصیه به کسانی که می خواهند وارد عرصه هنری شوند، اظهار کرد: کسانی که می خواهند وارد عرصه هنری شوند اول از همه عشق به شعر و مطالعه است باید یک شاعر اشعار شعرای قدیم خوانده باشد بوستان و گلستان و دیوان آن ها ورق زده باشد آثار شاعران منتخب و مشهور معاصر خوانده باشد تا بتواند با اصول اولیه قوانین و فهم شعر آشنایی یابد.

,

مسئولان بودجه های بیشتری برای مکان های فرهنگی و هنری اختصاص دهند

, مسئولان بودجه های بیشتری برای مکان های فرهنگی و هنری اختصاص دهند, مسئولان بودجه های بیشتری برای مکان های فرهنگی و هنری اختصاص دهند,

وی بیان کرد: متاسفانه گهگاهی آدم هایی که تعدادشان اندک است پسوند شاعری را یدک می کشند که کوچکترین آشنایی با فهم ادبیات ندارند و فقط به نام ترانه سرا و سرودن برای خوانندگان خود را مطرح می کنند و دچار غرور و جایگاه آسمانی برای خودشان متصور می شوند درصورتی که یک شاعر باید متواضع و فروتن باشد.

,

دبیر انجمن شعر بندرخمیر خاطر نشان کرد: مسئولان و متولیان امورات فرهنگی کشور انتظار می رود هنر را در یابند و بودجه های بیشتری برای مکان های فرهنگی و هنری اختصاص دهند تا جوانان به هنر گرایش پیدا کنند و از خطرات و آسیب های اجتماعی مصون بمانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه