اخبار داغ

عقب‌نشینی اصلاح‌طلبان از یک اقدام عجولانه؛

درخواست مذاکره بی‌قید و شرط با آمریکا را چه کسانی مطرح کردند؟

درخواست مذاکره بی‌قید و شرط با آمریکا را چه کسانی مطرح کردند؟
غلامحسین کرباسچی که به صراحت اعلام کرده بود تدوین‌کننده این نامه اصلاح‌طلبان هستند، پس از اینکه با واکنش تند مردم مواجه شد پای خود را پس کشید، از طرفی محمد خاتمی نیز ضمن انتقاد از نامه ذلت‌بار اصلاح‌طلبان مذاکرات بی‌قید و شرط با آمریکا را نقض کرامت ایران عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، اوایل هفته قبل تعدادی از اصلاح طلبان و ضدانقلاب‌های خارج‌نشین نامه‌ای را منتشر کردند و خواستار مذاکره بی‌قید و شرط با ترامپ شدند، آنها مدعی شده بودند مردم ایران خواهان کوتاه آمدن در برابر آمریکا هستند، با این حال؛ ساعاتی پس از انتشار این نامه و مشاهده واکنش‌ اعتراضی مردم، حرف خود را پس گرفتند و حتی امضای خود را انکار کردند.

یکی از شاخص‌ترین افرادی که امضایش در ذیل این نامه قید شده بود، غلامحسین کرباسچی بود، وی در زمان انتشار مذکور طی مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد از رویکرد این نامه دفاع کرده و گفته بود: در ابتدای برجام مخالفت‌هایی صورت گرفت اما در عین حال گفته شد که اگر شرایطی ویژه به وجود‌ آید می‌توان به مذاکره نشست و به نتیجه رسید، این نامه یک ورژن جدید از همان رویکرد است.

کرباسچی که به صراحت اعلام کرده بود تدوین‌کننده این نامه اصلاح‌طلبان هستند، پس از اینکه با واکنش تند مردم مواجه شد پای خود را پس کشید و ادعا کرد امضای او را بدون اجازه ذیل این نامه اضافه کرده‌اند.

پس از کرباسچی برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز از موضع خود عقب‌نشینی کردند و از تدوین‌کنندگان این نامه ذلت‌بار اعلام برائت نمودند.

عباس عبدی که تا پیش از این معتقد بود مذاکرات نباید محدود به مسئله هسته‌ای باشد و خواهان مذاکره در همه زمینه‌ها بود، بعد از اینکه واکنش اعتراضی مردم نسبت به نامه ذلت‌بار اصلاح‌طلبان را دید تغییر موضع داد و آمریکا را عامل شکست مذاکرات خواند، وی طی مصاحبه‌ای گفت: در شرایط کنونی که ترامپ بر خلاف منطق برجام از آن خارج شده است پایه گفت و گو که رسیدن به تفاهم و التزام داشتن به تعهدات است را تخریب کرده و عملا راه گفت و گو را بسته است.

انتقاد از نامه اصلاح‌طلبان آنچنان در بین مردم بالا گرفت که محمد خاتمی نیز نسبت آن واکنش نشان داد تا در حد وسع خود آبروی از دست رفته اصلاح‌طلبان را احیا کند.

به گزارش سایت خبری انتخاب، محمد خاتمی در دیداری که با اعضای هیأت مدیره و دبیران انجمن اندیشه و قلم داشت به نامه اخیر اصلاح‌طلبان مبنی بر مذاکره بی قید و شرط با آمریکا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که این افراد با ادبیات کاملا خصمانه و موهن علیه کشور تهدید و توهین می‌کنند، پیشنهاد کنار گذاشتن آداب دیپلماتیک و مذاکرات بی‌قید و شرط با آمریکا، نقض کرامت ایران است و اینگونه رفتارها نتیجه‌ای به سود منافع ملی در برنخواهد داشت.

با این حال برخی از اصلاح‌طلبان هنوز بر موضع خود پافشاری میکنند و به هیچ قیمت حاضر نیستند از اشتباهات خود عبرت بگیرند.

فقط در یک فقره احمد زید آبادی٬ روزنامه نگار و تحلیل‌گر سیاسی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

برخی محافل “اصولگرا” چنان هیاهویی بر سر درخواست چند فعال سیاسی و مدنی برای مذکره با دولت ترامپ به پا کرده اند که گویی آسمان به زمین رسیده است!
اگر می‌خواهید مذاکره نکنید؛ خب نکنید! مگر کسی به زور و اجبار زیر بغل شما را گرفته و به سوی میز مذاکره هل داده که اینقدر بازار ارعاب و اتهام را داغ کرده‌اید؟
چند نفر که پست و مقام و قدرتی ندارند؛ اظهار نظر کرده‌اند که صلاح کشور در مذاکره است؛ حالا شما که صاحب پست و مقام و قدرت‌اید؛ می گویید صلاح کشور در مذاکره نیست! خب نیست! این که نیاز به این همه گرد و خاک ندارد.
اصلاً اگر به من بود؛ می‌گفتم همین مذاکرات با اروپا و روسیه و چین را هم قطع کنید تا خیال‌تان راحت شود! فقط اگر احیاناً روزی روزگاری – البته هفت دریا به دور- مذاکره را به صلاح دیدید؛ آن وقت یکی – دو تا از این اتهام‌هایی که متوجه امضا کنندگان بیانیه کرده‌اید؛ بالاغیرتاً از یادتان نرود!
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه