اخبار داغ

پژوهشگر سیاسی ا:

نویسندگان نامه‌ی مذاکره با امریکا به دشمن گرا دادند/ تجربه برجام موجب شده که دولتی‌ها در ظاهر پیگیر مذاکره با آمریکا نباشند

نویسندگان نامه‌ی مذاکره با امریکا به دشمن گرا دادند/ تجربه برجام موجب شده که دولتی‌ها در ظاهر پیگیر مذاکره با آمریکا نباشند
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: کسانی که این نامه را نوشته‌اند به‌واقع دارند به دشمن گرا می‌دهند که فشارهای اقتصادی و روانی شما بر روی ما مؤثر واقع شده و ما ترسیده‌ایم و در خواست مذاکره کرده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا یک پژهشگر سیاسی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا در واکنش به خیانت‌نامه تعدادی از اصلاح‌طلبان جهت مذاکره با آمریکا گفت: توجه به بعضی از اسامی و افرادی که نامه را امضا کرده‌اند، نشان می‌دهد که امضاکنندگان یک طیف ناهمگونی را شامل می‌شوند و اینکه چگونه این افراد با هم متفق‌القول شده‌اند برای امضای این نامه خودش مسئله‌ی قابل توجهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

کامران غضنفری افزود: به نظر می‌رسد این نامه شبیه به نامه‌ی موسوم به جام زهر است که در دولت اصلاحات تعدادی از اصلاح‌طلبان مجلس ششم به رهبر انقلاب نوشته و گفته بودند که اگر قرار است جام زهری نوشیده بشود بهتر است که همین الان نوشیده شود و ما برویم به سمت مذاکره و ارتباط با آمریکا و با مذاکره با آمریکا کشور خودمان را از خطر حمله نظامی آمریکا محفوظ بداریم!

,

وی ادامه داد: یعنی آن‌ها از اینکه آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرده بود، بسیار ترسیده بودند و دست و پایشان می‌لرزید که نکند آمریکا بیاید به ایران هم حمله کند! و طیف‌های مدعی اصلاح‌طلبی و اصلاحات از روی ترس و ضعف و زبونی خودشان چنین چیزی را پیشنهاد کرده بودند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: الان هم چهره‌هایی از طیف مدعی اصلاح‌طلبی را در همین نامه جدید مشاهده می‌کنیم که یکی از آن‌ها دبیرکل حزب کارگزاران است که این حزب، حزبی است که بخش قابل توجهی از دولت آقای حسن روحانی را در برمی‌گیرد؛ به طوری که معاون اول رئیس‌جمهور متعلق به این حزب و جریان است و همچنین  برخی از دیگر وزرا و مسئولین نیز از این جریان هستند.

,

غضنفری اظهار داشت: وقتی دبیرکل این حزب چنین موضعی می‌گیرد، این نشان می‌دهد که در درون دولت هم چنین گرایشی وجود دارد. علی‌رغم اینکه در ظاهر تکذیب می‌کنند و مثلا سخنگوی دولت این را رد می‌کند اما به واقع لایه‌هایی در درون دولت هستند که چنین تفکری در آن‌ها وجود دارد.

,

وی یادآور شد: کما اینکه می‌بینید بعد از اینکه در ظاهر خود آقای روحانی هم چند ماه قبل می‌گوید صحبت مذاکره با آمریکا دیوانگی است و کسی دیگر با آمریکا به دلیل این بدعهدی‌هایش مذاکره نمی‌کند اما پشت پرده چیزهای دیگر می‌گذرد. روی صحنه به ظاهر مذاکره با آمریکا را نفی می‌کنند اما اخباری که جسته و گریخته از خبرگزاری‌های خارجی منتشر می‌شود، حاکی از این است که برخی از آقایان دولتی در پشت پرده به دنبال مذاکره با آمریکا هستند. در ظاهر جلوی دوربین‌های خودی این مسئله را نفی می‌کنند اما متاسفانه پشت پرده دارند بصورت غیررسمی قضیه را دنبال می‌کنند.

,

نویسنده کتاب «راز قطعنامه» با بیان اینکه این جریان تسلیم‌طلب است، گفت: کسانی که این نامه را نوشته‌اند به‌واقع دارند به دشمن گرا می‌دهند که فشارهای اقتصادی و روانی شما بر روی ما مؤثر واقع شده و ما ترسیده‌ایم و در خواست مذاکره کرده‌ایم. چون معمولا درخواست مذاکره را طرفی می‌دهد که مغلوب شده و در یک مبارزه‌ای با شکست مواجهه شده و اوست که می‌آید درخواست مذاکره می‌دهد نه طرف پیروز.

,

غضنفری خاطرنشان کرد: نوشتن چنین نامه‌ای از جانب این 100 نفر یعنی اینکه به دولت ترامپ دارند اعلام می‌کنند که فشارهای شما مؤثر بوده و شما در این رقابت و بازی فشار برنده شدید و حالا ما تسلیم شده‌ایم و خواهان مذاکره با شما هستیم. این جز نشان دادن ضعف و ذلت، نشان دادن شکست و نشان دادن حقارت چیز دیگری نیست.

,

وی تصریح کرد: این‌ها روحیه تسلیم‌طلبی و سازشکاری خودشان را می‌خواهند به کل ملت مسلمان ایران تعمیم بدهند. که این چیزی جز خیانت به نظام جمهوری‌اسلامی و خیانت به خون شهدا و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست.

,

این پژهشگر سیاسی در پاسخ به این سئوال که آیا تجربه برجام و اینکه افکار عمومی مذاکره با آمریکا را نمی‌پذیرد موجب شده تا دولتی‌ها این نامه را محکوم کنند، عنوان کرد: بله قطعا همین‌طور است. هم بخاطر مواضع دقیقی که مقام معظم رهبری داشتند و هرگونه تعاملی با دولت آمریکا را به کلی مردود دانستند و رد کردند و هم بخاطر اینکه شکست پروژه برجام برای اکثر مردم مشخص شده و معلوم شده که این مذاکره چندساله با آمریکا تحت عنوان برجام چیزی جز زیان و خسارت و شکست برای مردم ایران در بر نداشته است، موجب شده تا دولتی‌ها به طور علنی از پیگیری مسئله مذاکره با آمریکا ابا کنند.

,

غضنفری اظهار داشت: اما متأسفانه پشت پرده همچنان دارند موضوع را دنبال می‌کنند. کما اینکه در همین چند هفته اخیر هم اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه آقای روحانی در گفت وگوی تلفنی با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بحث مذاکرات موشکی را مطرح کرده و با وی بر سر مذاکرات موشکی مذاکره کرده است!

,

وی اضافه کرد: وقتی دو تا رئیس‌جمهور یک ساعت تلفنی با هم صحبت می‌کنند معلوم است که صحبت‌های بسیاری بین آن‌ها رد و بدل می‌شود. این در حالی است که در ظاهر و جلوی دوربین‌ها و خبرنگاران خودی این را رد می‌کنند اما پشت پرده آن را دنبال می‌کنند؛ به‌طوری‌که خبرگزاری‌های خارجی خبرش را منتشر می‌کنند اما این‌ها در مورد پخش خبر موضع رسمی نمی‌گیرند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از سوی خبرگزاری‌های خارجی منتشر شده مبنی بر اینکه آقای ظریف در ملاقات‌های خود با مقامات کشورهای خارجی، بحث مذاکره موشکی و برجام منطقه‌ای را هم دارد دنبال می‌کند، این در حالی است که داخل که می‌آید تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین چیزی نیست.

,

غضنفری گفت: متأسفانه به نظر می‌آید که پشت پرده، هم مذاکرات موشکی می‌کنند و هم اینکه برجام منطقه‌ای را دنبال می‌کنند و درباره مسئله یمن و فلسطین و لبنان و سوریه و عراق صحبت می‌کنند؛ اما در ظاهر می‌آیند می‌گویند نه ما این چیزها را دنبال نمی‌کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه