اخبار داغ

پیگیری یک خبر؛

آب شیرین کن نیروگاه بوشهر یک نیاز اساسی

آب شیرین کن نیروگاه بوشهر یک نیاز اساسی
میزان آب مورد نیاز جهان در سال 2025 به عدد 2000 میلیارد متر مکعب در سال خواهد می رسد و کمبود کمی و کیفی آب می تواند به ایجاد بحران در کشورهای مختلف جهان منجر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ میزان آب مورد نیاز جهان در سال 2025 به عدد 2000 میلیارد متر مکعب در سال خواهد می رسد و کمبود کمی و کیفی آب می تواند به ایجاد بحران در کشورهای مختلف جهان منجر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

ایران دارای تجربه 50 ساله در امر شیرین سازی آب شور است و  اولین دستگاه آب شیرین کن در ایران در پایگاه هوایی و نیروی دریایی بوشهر در سال 1349 به بهره‌داری رسیده است و تاکنون متخصصان ایرانی موفق شده‌اند طراحی و نصب تجهیزات آب شیرین کن را حتی در ظرفیت‌های بزرگ انجام دهند.

,

در ایران با توجه به اینکه میزان بارش باران که در حدود یک سوم متوسط جهانی  و  با در نظر داشتن این موضوع و نیز خشکسالی سالهای اخیر که منجر به برداشت بیش از حد ظرفیت از منابع آب زیرزمینی و رسیدن به مرز خطر آب چشت سدهای کشور باید تمهیداتی برای تامین آب شیرین مورد نیاز کشور اندیشه شود.

,

با توجه به اینکه از گذشته تاکنون بخش عمده ای از آب مورد نباز بوشهر از استان های همجوار تامین میشده است و هم اکنون به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی منجر به  کاهش ورودی آب از استان های همجوار شده است به نظر می رسد باید به صورت جدی و فوری به راه های جایگزین برای تامین آب در استان بوشهر اندیشیده شود و یکی از این راه ها شیرین سازی آب دریا است و با توجه به استقرار نیروگاه اتمی در بوشهر استفاده زا ظرفیت های این نیروگاه از بهترین راه های تامین آب با استفاده از شیرین سازی آب دریا است.

,

در سال 1393 آب شیرین کن نیروگاه اتمی بوشهر به بهره برداری رسیده است و با راه اندازی  این آب شیرین کن پنج هزار مترمکعب آب تولید می شود  که 3 هزار و 700 مترمعکب  برای شرب  5 هزار ساکنان نیروگاه  و بقیه به مصرف صنعتی خود نیروگاه می رسد.

,

بنا بر اعلام مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر همزمان با افتتاح این آب شیرین کن (1393) در نیروگاه اتمی بوشهر در صورت تامین اعتبار دو کارخانه آب شیرین کن دیگر هم با ظرفیت تولید 200 هزار متر مکعب آب در نیروگاه اتمی بوشهر ساخته می شود و با راه اندازی آنها  آب شهر بوشهر تامین خواهد شد.

,

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سال 95 نیز گفته است: شهر بوشهر با اینکه از دو جهت تامین آب می شد به سبب بروز خشکسالی از ناحیه جنوب استان فارس دچار مشکل کم آبی شده است که در رابطه با حل این بحران 5 هزار متر مکعب آب توسط آب شیرین کن ها در بوشهر وارد مدار شده و بناست که آب شیرین کن دیگری با ظرفیت بالاتر و با همکاری نیروگاه اتمی بوشهر در سایت آن احداث شود که این امر در مرحله انعقاد قرار داد قرار دارد.

,

از آن زمان تاکنون خبری از تامین اعتبار یا آغاز ساخت مرحله دوم آب شیرین کن نیروگاه اتمی بوشهر نشده است و در شرایط کنونی لزوم تسریع در احداث و راه اندازی این واحد از اولویت های استان بوشهر باید باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه