اخبار داغ

وقتی جوانان فعالیت زیرزمینی خود را به تفرج گاه ها کشانده اند؛

آیا خرید،فروش و کشیدن قلیان اشتغالزایی می آورد؟

آیا خرید،فروش و کشیدن قلیان اشتغالزایی می آورد؟
سال گذشته کشیدن قلیان توسط نمایندگان دلسوز سلامتی مجلس مجددا آزاد شد ولی اینبار نه یک خانواده با یک قلیان بلکه هر نفر از خانواده با یک قلیان در پارک ها ، میادین، تفرج گاه ها دیده می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر سعی کردیم باز به تراژدی و سریال تلخ قلیان بپردازیم این قاتل چراغ خاموشی که اخیرا توسط مجلسی های دلسوز سلامت آزاد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛, راه آرمان؛,

 قلیان کشیدن در ایران از چه زمانی آغاز شد؟

,  قلیان کشیدن در ایران از چه زمانی آغاز شد؟, قلیان کشیدن در ایران از چه زمانی آغاز شد؟,

مورخان می گویند احتمالاً کشیدن قلیان که اختراع هندی - ایرانی است، از زمان شاه طهماسب اول آغاز شده و در دوره قاجار فراگیر شده است؛ آنطور که توانست محملی برای یک حرکت اعتراضی در عصر ناصرالدین شاه باشد.

,

 ممنوعیت کشیدن قلیان در زمان ناصرالیدن شاه

,  ممنوعیت کشیدن قلیان در زمان ناصرالیدن شاه, ممنوعیت کشیدن قلیان در زمان ناصرالیدن شاه,

روزی که میرزای شیرازی حکم حرام بودن استعمال توتون و تنباکو را صادر کرد، در تهران تا بعدازظهر مردم همه قلیان‏ ها را شکستند و انبارهای توتون و تنباکو را به آتش کشیدند؛ حتی در یکی از شهرها، تعدادی از جوانان به خانه حاکم هجوم بردند تا او را از قلیان کشیدن منع کنند و به او گفتند:آقا میرزا فرمودند استعمال تنباکو، محاربه با امام زمان(عج) است! ما اجازه نمی دهیم تو به جنگ با امام زمان بروی!

, امام زمان,

شاید این اولین ممنوعیت مصرف قلیان بود، اما بعد از آن در طول تاریخ چندین بار نه به علت تحریم تنباکو بلکه به دلایل اجتماعی و پزشکی شاهد ممنوعیت چندباره و آزاد شدن مجدد مصرف قلیان در کشور بوده ایم.

,

بپذیریم یا نپذیریم، انگار سال های اخیر قلیان خودش را به جامعه ایرانی تحمیل کرده است و دیگر برخی جوانان چه زن و چه مرد گوی عاشقی را از ناصرالدین شاه ربوده اند، آنچنان که دیگر لازم نیست حتماً به قهوه خانه ها یا سفره خانه های سنتی بروی تا آن را ببینی، از هر کجای شهر که بگذری، از تفرجگاه ها و پارک ها گرفته تا حتی راسته های خرید و مقابل مغازه ها، اقبال جادویی به قلیان احساس می شود. این تازه جدای از حضور پررنگ آن در اندرونی خانه ها و خوش رقصی اش در تجمعات فامیلی و خانوادگی است.

,

 کشیدن قلیان چندبار ممنوع شد؟
در سال 71 بود که جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیأت وزیران، ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد و از این سال تا سال 76 مصوبه مجموعه هیأت دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و بر اساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد. با این حال، ورق چندبار برگشت و قلیان دوباره بر میزهای قهوه خانه ها جا خوش کرد.

,  کشیدن قلیان چندبار ممنوع شد؟, کشیدن قلیان چندبار ممنوع شد؟,
,

در سال 1383 باز مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال 1384 با اصلاح تبصره ماده 1 آئین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند.

,

اما به فاصله کمتر از یک سال، قلیان ها دوباره جمع شدند. از آن زمان تا سال 86 قهوه خانه داران چندان زیر ذره بین اداره سلامت وزارت بهداشت نبودند اما در دولت نهم، وقتی بحث ممنوعیت قلیان ها دوباره مطرح شد، مخالفت سازمان میراث فرهنگی و صنف قهوه خانه داران باعث شد تا سیاست های متعادل تری درباره قلیان اعمال شود.

,

نتیجه آن شد که پای قلیان به صورت محدود به قهوه خانه ها باز شد و استعمال آن فقط در اماکن دارای پروانه، به شرط استفاده نکردن از توتون های اسانس دار مجاز بود. در دولت دهم اما باز هم سیاست های وزارت بهداشت، به ممنوع کردن قلیان معطوف بود. تا جایی که وقتی جمع آوری قلیان از قهوه خانه ها با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تصویب شد، رئیس اتحادیه قهوه خانه های سنتی کشور از تعطیلی قریب الوقوع این صنف خبر داد.

,

حال این  سوالات مد نظر است

, حال این  سوالات مد نظر است , حال این  سوالات مد نظر است ,

آیا هر آنچه که اسلام می فرماید برای سلامتی مضر است و حرام می باشد، ما که دم از شیعه بودن و اسلام می زنیم باید باعث ترویج این نوع مرگ تدریجی باشیم؟

,

آیا وجود قلیان در سفره خانه ها و رستوران ها که سلامتی جوانان را به خطر می اندازد باعث اشتغالزایی می شود؟

,

آیا هزینه ای که یک جوان برای پایان بخشیدن به زندگی  خود (مرگ زودرس) می پردازد باعث رونق بازار و ایجاد اشتغال می شود؟

,

چرا برخی مسئولین فقط شعار سلامتی می دهند ؟

,

چرا نمایندگان برای دفاع از حقوق سلامتی بشر مرگ تدریجی را در مجلس تصویب می کنند؟

,

 اگر قلیان جمع شود جوانان فعالیت های زیرزمینی می کنند

,  اگر قلیان جمع شود جوانان فعالیت های زیرزمینی می کنند,  اگر قلیان جمع شود جوانان فعالیت های زیرزمینی می کنند,

متاسفانه برخی همچنان بر این باور بودند که اگر قلیان از تفرج گاه های جوانان جمع شوند آنان به کارهای خلاف زیرزمینی روی می آورند ودیگراینکه این امر باعث اشتغالزایی بین جوانان می شود.

,

این سریال تلخ همچنان ادامه داشت تا اینکه سال گذشته (96) توسط نمایندگان دلسوز سلامتی مجلس مجددا آزاد شد ولی اینبار نه یک خانواده با  یک قلیان بلکه هر نفر از خانواده با یک قلیان در پارک ها ، میادین، تفرج گاه ها دیده می شوند.

,

بسیار جالب و طنزآمیز است که مسئولین از یک طرف صفت و سخت از مضرات سیگار و قلیان می گویند و از طرف دیگر کشیدن آن را جایز می دانند.

,

شاید بارها  روی پاکت های سیگار تصویر ریه سالم و ریه تخریب شده توسط فرد سیگاری را دیده اید که این تبلیغات بسیار دروغ است چرا؟ با این کارها می خواهید چه بگویید؟ بگویید هم با کشیدن سیگار مخالف هستیم و هم موافق؟ اگر مخالفید و عقیده دارید که کشیدن آن برای سلامتی مضر است پس چرا تولید می کنید؟ چرا خیلی آسان و صریح در دسترس همگان قرار می دهید؟

,

متاسفانه وقتی این سوالات پیش می آید مسئولین در پاسخ چنین می گویند، اگر تولید دخانیات ممنوع شود اقتصاد دچار رکود می شود. آیا محور اقتصاد کشور باید به  ضرر سلامتی مردم جامعه بچرخد؟

,

اخیرا نه تنها بازار توزیع انواع قلیان به شکل های متفاوت گرم شده  که حتی انواع تنباکوهای میوه ای نیز دست به دست می چرخد. از اینها که بگذریم سریال تلخ و تراژدی همچنان ادامه دارد.

,

مسئولین کشوری و استانی می گویند اگر قلیان را آزاد نمی کردیم جوانان فعالیت زیرزمینی را پیشه می کردند، آیا واقعا چپنین بود؟ حال با آزاد کردن قلیان، جوانان فعالیت هایشان را از زیرزمین ها به درون پارکها و تفرج گاه ها کشانده اند ، نه تنها این امر نتوانسته آنها را منع کند، بلکه با گذاشتن مواد افیونی به جای تنباکوهای میوه ای در زیر پوشش کاغذ آلومینیومی آزادانه در محیط باز و اماکن عمومی نه تنها سلامت خود که جامعه را نیز به خطر می اندازند.

,

این قاتلان چراغ خاموش هر روز و هر ساعت سلامت تک تک جوانان را به مخاطره می اندازند و ماهها نخواهد گذشت که شاهد جامعه ای معتاد، بیمار و نابارور خواهیم بود.

,

پس کجا یند مسئولین دلسوزی که سلامت را بر شعار ترجیح می دهند؟ کجایند مسئولینی که به جای قاتل سلامت، غریق سلامت باشند؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه