اخبار داغ

گزارشی از فاجعه خشکسالی در شمال هرمزگان؛

8 روستای بخش احمدی حاجی آباد در وضعیت بحرانی آب قرار دارد/ 60 درصد چشمه ها خشک شده اند

8 روستای بخش احمدی حاجی آباد در وضعیت بحرانی آب قرار دارد/ 60 درصد چشمه ها خشک شده اند
تغییر شرایط اقلیمی و بروز پدیده خشکسالی در دهه اخیر، استان هرمزگان و بخش هایی از شهرستان حاجی آباد را با پیامدهای جدی مواجه کرده که هر روز ابعاد تازه ای از آن رونمایی می شود که مهار آن نیازمند مدیریت بهینه و برنامه های کارشناسی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پیارم؛ پدیده کم آبی و خشکسالی در مناطق خشک و نیمه خشک ایران هر سال وضعیت پیچیده تری به خود می گیرد و به گفته کارشناسان، کمبود آب در حاجی آباد از مرز هشدار گذشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیارم,

سال هاست که مسئولان اداره آبفار، کارشناسان و شهروندان مسئول در مورد ابعاد رو به گسترش کمبود آب در حاجی آباد هشدار می دهند و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور بسیاری از مناطق حاجی آباد به خصوص بخش احمدی آسیب های عمیقی را از کم آبی تجربه می کند.

,

افت شدید منابع آب زیرزمینی، خشک شدن قنات ها و چشمه ها، تنها گوشه ای از مخاطرات خشکسالی و کم بارشی در منطقه بخش احمدی شهرستان حاجی آباد است و در چنین شرایطی مدیریت مصرف به عنوان شاه کلید مهار مشکلات باید مدنظر باشد.

,

, ,

بسیاری از مناطق شهرستان حاجی آباد در سال های اخیر به پهنه ای از انعکاس تبعات خشکسالی نظیر از دست رفتن گونه های گیاهی، خشک شدن نخیلات به خصوص بخش احمدی، مهاجرت روستائیان به دلیل از دست رفتن فرصت کشاورزی و مخاطرات معیشتی، افت کیفیت آب و اثرات آن بر غیر قابل کشت شدن اراضی و از کف رفتن منابع آب بهداشتی روستاها تبدیل شده است.

,

متاسفانه با بروز پدیده خشکسالی در بخش احمدی مردم منطقه برای تامین آب آشامیدنی خود با مشکلاتی مواجهه هستند که یکی دو طرح آب رسانی شرکت آبفار حاجی آباد اجرا شده ولی کیفیت آب مناسب نیست و با ته زنی چاها و انتقال آب از جای دیگر به این منطقه جوابگو نیست زیرا علاوه بر آب آشامیدنی مردم، کشاورزی و نخیلاتشان در حال خشک شدن است.

,

, ,

با اصلاح الگوی مصرف بخش عمده کم آبی قابل کنترل است

, با اصلاح الگوی مصرف بخش عمده کم آبی قابل کنترل است, با اصلاح الگوی مصرف بخش عمده کم آبی قابل کنترل است,

قاسم بلوچ، مسئول جهاد کشاورزی شهر سرگز احمدی شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: احمدی از جمله بخش های شهرستان حاجی آباد است که به دلیل کمبود بارندگی با مشکلات زیادی در زمینه آب مواجه شده است.

,

مسئول جهاد کشاورزی شهر سرگز احمدی حاجی آباد افزود: روستاهای حشم بلم، سراه، جلایی، گروکان، کاشان، کنگوران و شقروت در بخش احمدی در وضعیت بحرانی قرار دارند و نخیلات در حال خشک شدن و سطح آب چاه ها، چشمه ها، رودخانه های آب دائمی کم شده و روستاهای جلالی و گروگان آب چشمه شور غیر قابل استفاده شده است.

,

60 درصد چشمه های بخش احمدی با پدیده کم آبی مواجه هستند

, 60 درصد چشمه های بخش احمدی با پدیده کم آبی مواجه هستند, 60 درصد چشمه های بخش احمدی با پدیده کم آبی مواجه هستند,

بلوچ بیان کرد: 80 چشمه آب در بخش احمدی وجود دارد که متاسفانه 60 درصد این چشمه ها کم آب شده اند و قنات ها به دلیل کمبود بارش آب دهی آنها کم شده و EC آب بالا رفته است و بیشتر چاه های آب کشاورزی با کمبود آب مواجه شده اند.

,

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از کمبود آب در بخش احمدی باید با اصلاح الگوی کشت، استفاده از کنتور حجمی برای کشاورزان، استفاده از آبیاری تحت فشار و کم فشار، استفاده از کشت جایگزین و کاهش کشت محصولات پرمصرف آب مثل ذرت، گندم و گوجه  از پیشرفت پدیده خشکسالی جلوگیری کرد.

,

مسئول جهاد کشاورزی شهر سرگز احمدی حاجی آباد با تاکید بر اینکه، بهره برداران بخش کشاورزی 63 درصد آب موجود را در این بخش مصرف می کنند، افزود: ما در بخش احمدی حدود 350 هکتار از باغات و نخیلاتمان آبیاری تحت فشار و 300 هکتار تحت پوشش آبیاری کم فشار است که باید این میزان آب با اعمال مدیریت مطلوب بیشترین بازده را داشته باشد تا کشاورز بتواند با کمترین آب محصول بیشتری تولید کند.

,

وی خاطر نشان کرد: در بخش احمدی جهاد کشاورزی با اجرای برنامه های آموزش و ترویجی بهره برداران از برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان جلوگیری کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه