اخبار داغ

یک هشدار جدی:

شیوع بیماری تب کریمه کنگو(CCHF) در فصل تابستان/نگهداری دام در منازل مسکونی عامل بیماری است

شیوع بیماری تب کریمه کنگو(CCHF) در فصل تابستان/نگهداری دام در منازل مسکونی عامل بیماری است
مدیر شبکه دامپزشکی رودان هرمزگان گفت: با توجه گرمی هوا در مناطق جنوبی و شروع فصل تابستان، زمان مناسبی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو( CCHF) است که در نوع خودش یک نوع بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از رودان نیوز؛ حمیدرضا محبی، مدیر شبکه دامپزشکی رودان در گفتگویی با اشاره به اینکه وظیفه کار شبکه دامپزشکی بر سه محور استوار است، اظهار کرد: حفظ و حراست از سرمایه های دامی، نظارت بر بهداشت و سلامت تولید در عرضه مواد خام دامی، کنترل و مبارزه علیه بیمارهای مشترک بین انسان و حیوان، از وظایف ذاتی شبکه دامپزشکی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودان نیوز,

مدیر شبکه دامپزشکی رودان افزود: علاوه بر این، یک دامپزشک امور مربوط به درمان و داروخانه و بهداشت عمومی و بهداشت مواد غذایی و علوم آزمایشگاهی را که در پزشکی رشته های منفک از هم هستند را یکجا انجام می دهد و در همه زمینه ها پاسخگو لاست که مسئولیت خطیر و سنگین است.

,

محبی ادامه داد: شبکه دامپزشکی در ابعاد مختلف دام طیور بهداشت محیط و غذای انسان خدمات انجام می دهد و مهمترین آن، نظارت عالیه بر بهداشت فرآورده های دامی داشته و از آلودگی مختلف در مواد غذایی جلوگیری می کند.

,

وی با بیان آمار بیماری های دامپزشکی در جهان، اضافه کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری زا، ۸۳۲ عامل از حیوانات به انسان منتقل می شوند و ازمیان ۱۵۶ بیماری نوپدیده شناخته در انسان 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می شود.

,

مدیر شبکه دامپزشکی رودان با اشاره به مشکلات خدمات دامنپزشکی در رودان، تصریح کرد: عمده ترین مشکل در رودان کمبود نیروی انسانی، وسایل لجیستیکی، واکسن و سم است و در آخرین پیشگیری در شهرستان، واکسیناسیون بیماری تب برفکی برای ۳۰۰۰ راس دام با توان بخش خصوصی و دولتی به صورت کاملا رایگان برای صاحبان دام در سه ماهه اول سال جاری انجام شد.

,

محبی گفت: واکسیناسیون بیماری آبله بزی و گوسفندی در رودان شروع شده و تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه می یابد و عمده ترین شیوع این نوع بیماری عدم سم پاشی اماکن نگه داری دام توسط دامدار و وجود دام در منازل مسکونی است.

,

وی یادآور شد: اگر فردی از نگه داری دام در منازل مسکونی توسط همسایگان شاکی باشد مراجع قانونی موظف هستند رسیدگی و دام ها را از آن مکان جمع آوری کنند.

,

مدیر شبکه دامپزشکی رودان در خصوص شیوع بیماری های واگیردار در فصل تابستان، اظهار کرد: با توجه گرمی هوا در مناطق جنوبی و شروع فصل تابستان، زمان مناسبی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو( CCHF) است که در نوع خودش یک نوع بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود و نگرانی های ما هم با توجه گرمی هوا در همین زمینه است که اگر جلوگیری نشود گسترش می یابد.

,

محبی خاطرنشان کرد: خرید گوشت از مکان های مجاز تحت نظر مراکز بهداشتی، نگه داری گوشت بعداز خرید در دمای 4 درجه به مدت ۲۴ ساعت، تمام بیماری های آن را از بین می برد و قابل استفاده است در غیر اینصورت صرف فریز کردن گوشت بیماری های آن دفع نمی شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه