اخبار داغ

کارشناس مسائل حقوقی:

رسانه های غربی هم به نقض حقوق بشر از سوی آمریکا معترف هستند

رسانه های غربی هم به نقض حقوق بشر از سوی آمریکا معترف هستند
این استاد حوزه و دانشگاه، اعتراض های متعدد نسبت به نقض حقوق بشر توسط مستکبران جهانی و بویژه آمریکا را یک حقیقت عُریان خواند و تأکید کرد: امروزه حتی بسیاری از رسانه ها و ماهواره ها هم نسبت به این امر موضع گرفته و آن را محکوم کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از قم فردا، فاطمه انصاری در گفتگو با خبرنگار ما و در تبیین حقوق بشر آمریکایی، تبعیض نژادی را امری آشکار در کشورهای مستکبر و استعمارگر دانست و افزود: این امر نه تنها در نزد کارشناسان رسانه ای، بلکه در نزد اندیشمندان و استادان دانشگاه در خود ایالات متحده آمریکا و البته هم پیمانان آن، مسئله ای عیان شمرده می شود که سبب انواع اعتصاب ها و تظاهرات ها در کشورهای مظلوم و مستعمره هم شده و می شود.

وی در ادامه به برخی تعابیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره آمریکا و اینکه رفتارهای رئیس جمهور و مقامات آن کشور نشان از حقیقت آمریکا و حقوق بشر آمریکایی دارد اشاره کرد و گفت: بیانات معظم له با کلیدواژه سیاست مُدُن نشان می دهد که کشورهای سلطه گر در مسائل انسانی و حقوقی، بیشتر به دنبال شعارهای فریبنده هستند و از این رو آنچه در حرف بیان می کنند؛ فرسنگ ها با عملشان فاصله دارد؛ نکته ای که حتی اذعان کارشناسان بومی آن کشورها را نیز در پی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا،, قم فردا،,
,
,

این حقوقدان برجسته اسلامی در عین حال درباره انواع نگاه های موجود نسبت به امر حقوق بشر تصریح کرد: نگاه کلی نسبت به مباحث حقوق بشر از دیدگاه تمامی مکاتب این است که حقوق انسانی بشر باید پذیرفته و رعایت شود که البته این امر در دیدگاه مکاتب الهی بیشتر نمود دارد و به عبارت دیگر، بهترین نوع حقوق بشر را می توان در مکاتب الهی یافت.

,

انصاری همچنین درباره خروج آمریکا از برجام از منظر حقوق بشر بین المللی گفت: تردیدی نیست که آمریکا با نقض عهد خود در برجام، یکی از ناقضین اصلی حقوق بشر محسوب می شود.

,

وی ادامه داد: آنان خود را مالک همه دنیا می دانند و تلاش می کنند تا خود را به فکر دفاع از حقوق بشر معرفی کنند؛ اما همه دنیا دیدند که اولین مُعارض یک پیمان مهم بین المللی مانند برجام، خود آمریکا بود که بر خلاف همه تعهدات بین المللی از برجام خارج شد؛ در حالیکه نه تنها دیدگاه الهی، بلکه دیدگاه انسانی هم نسبت به تعهدات بین المللی واضح و مُبرهن است و هر انسان آزاده ای خود را متعهد به تعهد خویش می بیند.

,

این پژوهشگر و محقّق عرصه حقوق اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیشرفت های بحث حقوق شهروندی در جامعه، به شعار رسیدن به مدینه فاضله به عنوان یک آرمان در همه مکاتب الهی اشاره کرد و گفت: چه حقوق شهروند نسبت به شهروند، چه حقوق شهروند نسبت به مسئول و چه حقوق مسئولان نسبت به شهروندان، جای کار و تلاش گسترده برای تحقق عینی دارد.

,

وی عنوان داشت: برای رسیدن به این هدف متعالی، تک تک ما باید حق بشری، حق هموطنی و به تعبیر دیگر حق شهروندی خود را ادا کنیم و حداقل خود را از جایگاه انسانی، یک شهروند مسئول بدانیم و به آن پایبند باشیم.

,

انصاری در عین حال درباره راهکارهای دستیابی به حقوق شهروندی در جامعه اسلامی ایرانی و ایجاد حق امنیت و آرامش اشاره کرد و خاطرنشان شد: نظم، تلاش برای دستیابی به قوانین مُتقن، آموزش قانون مداری، فرهنگسازی توسط رسانه ها و همچنین وجود ضمانت اجرایی قوی برای قوانین، از مهمترین راهکارهای تحقق حقوق شهروندی است؛ اما با این حال، همه چیز به همان تعهد افراد جامعه نسبت به قوانین و ضرورت دوری از لجبازی های فردی بر می گردد.

,

وی ادامه داد: آنجا که مردم باید عدم رعایت قوانین و حقوق را یک بی کلاسی برای شخصیت خود بدانند؛ البته نقطه عزیمت این جریان می تواند ضرورت تعهد عموم مردم نسبت به رعایت قوانین به ظاهر ساده تر و سهل تر است تا بتوان در گام بعدی، به قوانین مهم تر هم پایبند بود؛ به تعبیر دیگر اگر ما بتوانیم چراغ های زرد را رعایت کنیم و از آن تخطّی نکنیم؛ آنگاه خواهیم توانست در مصاف با چراغ های قرمز هم سربلند بیرون بیاییم.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه