اخبار داغ

منوریل همچنان در ایستگاه بلاتکلیفی

منوریل همچنان در ایستگاه بلاتکلیفی
کوتاه شدن مسیر و به اصطلاح جمع کردن پروژه، سرنوشت نخستین خط مونوریل کشور است؛ پروژه‌ای که قرار بود ۱۸ کیلومتر باشد و بخشی از مشکلات حمل‌ونقلی شهر قم را با توسعه حمل‌ونقل ریلی حل کند، اما مشکلات مختلف موجب شد مدیریت شهری قم تصمیم به پایان کار در فاز نخست بگیرد و به همان4/7 کیلومتر ساخته شده، اکتفا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،کلنگ پروژه منوریل قم در مردادماه سال 88 بر زمین زده شد و قرار بود این پروژه ملی در مدت‌زمان 30 ماه به بهره‌برداری برسد تا با جابجایی 25 هزار نفر مسافر در ساعت، خدمتی برای زائرین و مجاورین حرم حضرت معصومه (س) باشد، اتفاقی که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که از شروع به کار این پروژه اختلاف‌نظرهای بسیاری بین کارشناسان و صاحب‌نظران، در خصوص اجرای منوریل در قم وجود داشت اما نکته قابل‌تأمل در این پروژه عدم تزریق بودجه کافی و مناسب برای بهره‌برداری از آن بود که از همان ابتدا اجرای آن را با مشکل مواجه کرد.کوتاه شدن مسیر و به اصطلاح جمع کردن پروژه، سرنوشت نخستین خط مونوریل کشور است؛ پروژه‌ای که قرار بود ۱۸ کیلومتر باشد و بخشی از مشکلات حمل‌ونقلی شهر قم را با توسعه حمل‌ونقل ریلی حل کند، اما مشکلات مختلف موجب شد مدیریت شهری قم تصمیم به پایان کار در فاز نخست بگیرد و به همان4/7 کیلومتر ساخته شده، اکتفا کند.

,

 وقتی در دهه ۸۰ مسئولان علاقه‌مند به راه‌اندازی سامانه‌های مدرن حمل‌ونقل ریلی در کشور شدند و نام پروژه مونوریل را به عنوان شیوه جابه‌جایی پاک و پرسرعت در دنیا شنیدند، برای اجرای این سامانه نام چند شهر مطرح شد و در نهایت، قرعه به نام شهر قم افتاد تا میزبان نخستین مونوریل کشور باشد. البته با توجه به آنچه بر این پروژه گذشت، شاید اگر مسئولان قم به عقب بازگردند دیگر زیر بار این پروژه نروند.

,

مدافعان مونوریل معتقدند هزینه‌های این طرح از مترو کمتر است و باید از فرصت اختصاص اعتبارات دولتی که برای این طرح هزینه می‌شود بهره برد، اما مخالفان که عمدتا از کارشناسان و مهندسان معماری و شهرسازی و حمل‌ونقلی هستند در پیشانی این عروس سیاه‌بخت حمل‌ونقل عمومی، ایراداتی همچون غیرکارشناسی بودن طرح، هزینه زیاد و عدم‌کارایی، لوکس بودن و حل نکردن مشکل ترافیکی شهر، وابستگی 100درصدی به کشورهای دیگر، خدشه به هویت شهری و سیمای حرم مطهر و چندین دلایل دیگر چسباندند.

,

علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، در خصوص مونوریل گفت: با تصمیم مدیران ارشد استانی، بنا شد پروژه مونوریل تا میدان مطهری به بهره برداری برسد و برای تکمیل این پروژه تا میدان مطهری نیازمند 150میلیارد تومان اعتبارات است تا پروژه از فرهنگیان به میدان مطهری به طول حدود 5 کیلومتر تکمیل شود.

وی ادامه داد: به منظور ادامه پروژه پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید دستور العمل و صورتجلسه توسط مدیران ارشد ابلاغ شود تا انجام قرارداد و شروع عملیات عمرانی آغاز شود.

,
,
,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه