اخبار داغ

توقف پروژه‌های شهری در ایستگاه اصلاح طلبان

توقف پروژه‌های شهری در ایستگاه اصلاح طلبان
نزدیک به یک سال است که دیگر خبری از تحرک و جنب و جوش در خیابان ها و زیر زمین تهران دیگر دیده نمی شود و به تبع آن پروژه های حیاتی حمل و نقل عمومی کند یا متوقف شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران حتی در آخرین روزهای حضور خود نیز دست از تلاش برای افتتاح طرح های مختلف شهری برنداشت و در ماههای آخره شاهد افتتاح خط 7 مترو و پس از آن چند بوستان، تقاطع غیرهم سطح و از همه مهتر باغ کتاب بودیم. امری که نزدیک به یک سال است که با ورود اصلاح طلبان با وعده ها و ادعاهای بزرگ متوقف مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محمدباقر قالیباف, شهردار سابق تهران,

اما از مهمترین بخش هایی که توانست در حوزه حمل و نقل عمومی تهران تحول بزرگی ایجاد کند، توسعه خطوط مترو و اتوبوس های تندرو در کنار تکمیل شبکه بزرگراهی و افتتاح چند تونل و پل برای روان تر شدن ترافیک شهری تهران بود. از این رو مرور و بازخوانی تحولاتی که در اوج تحریم ها در پایتخت رقم خورد می تواند تلنگری برای مدیران جدید شهری باشد که به بهانه های مختلفی تنها به توجیه توقف و کندی تکمیل پروژه ها می پردازند.

, حمل و نقل عمومی, خطوط مترو, اتوبوس های تندرو,

فعالیت های ملموس قالیباف در شهر تهران به خاطر نمودهای خارجی و قرار گرفتن آن در ویترین پایتخت حتی توسط منتقدانش نیز قابل کتمان نیستند. در این گزارش تنها به حوزه حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت خیابان ها و بزرگراه ها که در بیش از یک دهه مدیریت قالیباف در پایتخت به بهره برداری رسیده اند و البته زمان شروع و اتمام پروژه ها نیز به معیاری بسیار گویا از توانمندی مدیران شهری مبدل شده است.

,

-  پیشرفت حمل و نقل عمومی تهران

, -  پیشرفت حمل و نقل عمومی تهران,

در سال های اخیر احداث خطوط جدید مترو و ایجاد خطوط پیشرفته اتوبوسرانی براساس استانداردهای جهانی، تا تحقق کامل فاصله چندانی ندارد. مترو تهران که در سال 84 تنها 70 کیلومتر بود که 35 کیلومتر آن نیز بر روی زمین قرار داشت. با وجود محدودیت های مالی و تحریم های اقتصادی کشور، بیش از 200 کیلومتر به خطوط مترو در یک دهه اضافه شد و به 320 کیلومتر رسید.

,

, ,

در دوره مدیریت سابق شهری خطوط هشتگانه تهران به طور کامل افتتاح شدند. خط 7 مترو در خردادماه سال گذشته با راه اندازی 7 ایستگاه افتتاح شد و قرار بود تا پایان همان سال به طور کامل تکمیل شود. خط 8 به سمت فرودگاه امام خمینی در تابستان مسافرگیری خود را انجام داد. به طور کلی مترو در پایان دوره شهرداری قالیباف برای بیشتر مناطق تهران قابل دسترسی است. در حال حاضر نزدیک به 4 میلیون سفر شهری با مترو تهران انجام می شود و با مسافرگیری کامل خطوط جدید این رقم به بالای 6 میلیون و در صورت تزریق واگن های جدید به 10 میلیون خواهد رسید.

,

- اتوبوس های بی . آر . تی

, - اتوبوس های بی . آر . تی,

در زمینه خطوط اتوبوسرانی، برای اولین بار در خاورمیانه این خطوط در تهران وارد سیستم حمل و نقل عمومی شد و بیش از دو میلیون سفر روزانه با این سیستم انجام می شود. در سال ۱۳۸۶ اولین خط تندرو اتوبوسرانی یا BRT  در تهران تاسیس شد. امروز در تهران ۱۰ خط اتوبوسرانی تندرو مشغول به فعالیت و اتوبوس‌هایی کاملا مدرن مشغول سرویس‌دهی به مردم هستند.

, BRT  ,

آمارها نشان می‌دهد از 4.5 میلیون نفر مسافری که در شهر تهران توسط ناوگان اتوبوسرانی جابه جا می شوند؛ 2میلیون نفر توسط شبکهBRT و 2.5 میلیون نفر نیز توسط اتوبوس های فیدر جابه جا می شوند.

,

, ,

در سال 1392، در رتبه‌بندی‌های‌ UITP انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس‌های قرمز رنگ تندرو تهران حائز کسب رتبه نخست سازمان‌های پیشرو در توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوسرانی شده‌اند. در آخرین گزارش بین‌المللی UITP طول خطوط و همچنین حجم بالای جابه‌جایی مسافر توسط سامانه اتوبوس‌های تندرو پایتخت از مهم‌ترین دلایل این انتخاب عنوان شده است.

,

تا قبل از سال 1387 سیستم اتوبوس های شهر تهران  اتوبوس های فرسوده ای بودند که به کندی نوسازی می شدند و اکثر این اتوبوس ها نیز با نارضایتی شهروندان روبه رو بودند. اما این روند با شیوه های جدید حمل و نقل عمومی در اتوبوسرانی و تجهیز و تزریق اتوبوس های نو، بهبود یافت.

,

- افتتاح تونل توحید

, - افتتاح تونل توحید,

تونل توحید، بزرگ‌ترین تونل شهری ایران در شهر تهران است؛ تونلی به طول ۲۱۳۶ متر و ۲ رشته تونل مجاور هم و هر رشته دارای ۳ باند رفت و برگشت، این تونل با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر به اتصال ۲ بزرگراه چمران و نواب صفوی احداث شده است؛ اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) تا سال 1377 بلاتکلیف بود، اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر تهران به اتصال این دو بزرگراه، شهرداری تهران در سال 1377 اقدام به اتصال این دو بزرگراه کرد. از ویژگی‌های مهم احداث این تونل، تلاقی تونل با خط 2 و 4 مترو است. با بهره‌برداری از تونل توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید نواب صفوی رفع شد که صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی‌های هوا، صوتی و بصری از جمله اهداف احداث آن است.

,

, ,

ساخت این تونل در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ آغاز شد و کلنگ آن توسط محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران به زمین زده شد. به گفته قالیباف «هزینه احداث تونل ۳۰۰ میلیارد تومان شده‌است.» تونل توحید دو سال پس از آغاز پروژه و همزمان با آغاز دهه فجر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ گشایش یافت. این تونل در رکوردی بی‌سابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید؛ این درحالیست که تونل توحید سه برابر تونل رسالت است و در مقایسه با این تونل ۲۷ سال زودتر ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

,

- تونل نیایش و بزرگراه دو طبقه صدر

, - تونل نیایش و بزرگراه دو طبقه صدر,

نیایش با 2 تونل رفت و برگشت به طول تقریبی 6/7 کیلومتر در بزرگراه نیایش، از حدود 700 متری غرب بزرگراه کردستان آغاز و تا حدود 300 متری شرق بزرگراه مدرس، ادامه دارد. تونل نیایش که عملیات اجرایی آن به شکل رسمی از ابتدای سال 1390 آغاز ‌شد در دهه فجر سال 1391 به مرحله بهره‌برداری رسید. این تونل شامل تونل‌های شمالی و جنوبی، تونل کردستان و تونل 04 است که متراژ مجموع این تونل‌ها به همراه تونل‌های دسترسی و ارتباطی 8560 متر و با احتساب رمپ‌ها، پروژه احداث تونل نیایش به 10252 متر می‌رسد.

,

با خاتمه بزرگراه نیایش در تقاطع ولی‌عصر، بار ترافیکی تردد از غرب به شرق، وارد خیابان‌های ولی‌عصر، اسفندیار و بزرگراه مدرس شد. شهردار سابق تهران در 25 بهمن 1391 با اشاره به آغاز احداث این تونل در خرداد ۹۰ گفته بود: «شاید روز اول از من گرفته تا مهندسان و کارگران که تابلوی احداث را نصب کردیم باور به اجرای این کار داشتیم اما می‌دانستیم که کاری سخت است ولی با تکیه بر فرهنگ دوران دفاع مقدس و کار بسیجی توام با عقلانیت و خود باوری، دست به دست یکدیگر داده و تونل نیایش را احداث کردیم. این تونل از نظر زیبایی، زمان ساخت و کیفیت یکی از تونل‌های مشخص و تعریف شده در دنیا است و استانداردهای روز دنیا را دارد که توسط مهندسان این کشور بهره برداری شد. »

,

, ,

تونل نیایش با 11 کیلومتر طول و اعتبار 2700 میلیارد تومانی توانست در IPMA هلند رتبه نخست را کسب کند.

,

افتتاح تونل های جدید در شهر تهران در دوران قالیباف با سرعت چشمگیری در حال انجام بود. این سرعت به گونه ای شگفت آور بود که تونل رسالت یکی از پروژه های نیمه کاره پایتخت که از سال 76 شروع شده بود، تنها در عرض 9 ماه مدیریت قالیباف بالاخره به بهره برداری رسید. این نشان از جدیت و توان مدیریتی داشت که در سال های بعد پروژه های بی نظیر در سطح منطقه را در پایتخت به بهره برداری رساند.

,

بزرگراه صدر اولین بزرگراه طبقاتی در ایران است که عملیات ساخت آن در سال ۱۳۸۹ آغاز و در آذرماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. این بزرگراه نسبت به دیگر بزرگراه‌های ایران ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی دارد که دو طبقه بودن تنها یکی از آنهاست. احداث پل صدر در امتداد تونل نیایش به منزله تکمیل شبکه بزرگراهی شرقی – غربی تهران برای اتصال دو قطب اصلی شمال و شرق به غرب و مرکز شهر است. این سازه یکپارچه در حقیقت یک راه موازی با محورهای حکیم و همت بشمار می رود و توانست عامل موثری در زمینه مدیریت تراکم و ترافیک در این محورها محسوب شود. احداث پل صدر و تونل نیایش منجر به کاهش طول سفر به میزان 30 درصد برای رانندگانی است که قصد سفر از نواحی شرقی و شمالی شهر به نواحی غربی و مرکزی شهر را دارند. افزایش ظرفیت بزرگراه صدر به موجب احداث پل صدر، امکان استفاده از این ظرفیت اضافه برای سیستم حمل و نقل همگانی را فراهم ساخته است. پل صدر به همراه تونل نیایش با توجه به نحوه طراحی آن مسیر سریع السیرتری را نسبت به بزرگراه صدر همسطح فراهم می آورد. طرح اولیه بزرگراه صدر مربوط به سال 1360 شمسی است که تا سال 1389 به دلایل متعددی این پروژه دنبال نشد. در اواخر سال 1389 کلنگ رسمی ساخت این بزرگراه توسط شهردار وقت یعنی محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران به زمین زده شد و در آذرماه 1392 پس از گذشت 26 ماه این پروژه به پایان رسید.

,

- تکمیل شبکه بزرگراهی تهران

, - تکمیل شبکه بزرگراهی تهران,

پایتخت در حال حاضر بزرگراههایی دارد که در هیچ یک از شهرها و کلانشهرهای ایران نمونه آن نیست. بزرگراه امام علی (ع)، ‌بزرگراه یادگار امام و ... هریک در دوره محمدباقر قالیباف به ثمر نشسته اند.

,

تا سال 1384 یعنی از شروع تاریخ بلدیه تهران تنها 304 کیلومتر بزرگراه در عرض نزدیک به یک قرن در پایتخت ساخته شده بود اما تا پایان مدیریت شهری قالیباف این شبکه به 550 کیلومتر رسید و تنها 5 درصد تا تکمیل کامل آن باقی مانده است. براساس برنامه ریزی های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تا شهریورماه 1396، ‌شبکه بزرگراهی تهران قرار بود تکمیل شود ولی جابه جایی مدیریتی باعث شد تا پروژه ای که قرار بود تنها در عرض چند ماه تکمیل شود، همچنان بلاتکیف مانده است.  

,

, ,

تعداد تقاطع های غیرهمسطح و پل هایی که از سال 1357 تا 1384 در تهران ایجاد شده اند تنها 157 عدد هستند اما از سال 1384 تا 1395، 350 پل و تقاطع غیرهمسطح احداث شده که این نشان دهنده پیشرفت 123 درصدی است. یکی از اتفاقات مهمی که در این دوران روی داده توزیع عادلانه تمامی امکانات توسعه  شبکه بزرگراهی و تقاطع های غیرهمسطح در تمام قسمت های شهر تهران است و این امر باعث اثرگذاری مثبت در بهبود جریان ترافیک می شود.

,

یکی از نمونه های برتر مهندسی در تهران در حوزه بزرگراهی، بزرگراه امام علی (ع) است. بزرگراه امام علی (ع) به طول35 کیلومتر، 11 تقاطع اصلی و 14 تقاطع فرعی، 3 خرداد 92 همزمان با ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) پس از برگزاری مراسم رسمی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر و مدیران شهری، به روی شهروندان تهرانی گشوده شد. تا پیش از این ، بزرگراه  در مسیری به طول تقریبی 9 کیلومتر از بلوار ارتش تا مسیل باختر احداث شده بود و احداث ادامه آن، سال ها بر زمین مانده بود. رفع هزاران معارض ملکی و جا به جایی صدها کیلومتر معارض تاسیساتی، دشواری اصلی در احداث این پروژه محسوب می شد و این مساله از دلایل بر زمین ماندن آن شده بود که در نهایت پس از حدود 20 ماه تلاش ، به سرانجام رسید.

,

باید اذعان کرد  با توجه به کارنامه اجرایی قالیباف در حوزه های حمل و نقل ریلی و افتتاح بزرگراه ها در دوران مدیریت وی شاهد یکی از شکوفاترین و بی سابقه ترین دوران های سازندگی در تاریخ بلدیه تنها در این حوزه بود؛ این تنها یک ادعا نیست بلکه مستندات اجرایی و موفقیت های داخلی و بین المللی آن در رزومه محمدباقر قالیباف موجود است. در این گزارش تنها به یک حوزه پرداخته شد که شهروندان تهرانی در خیابان ها و زیر زمین تهران هر روز شاهد آن هستند.

,

منبع: مشرق

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه