اخبار داغ

معاون آموزش‌وپرورش فارس خبر داد؛

شیراز میزبان نوزدهمین کنفرانس ملی فیزیک و آزمایشگاه می‌شود

شیراز میزبان نوزدهمین کنفرانس ملی فیزیک و آزمایشگاه می‌شود
اسماعیلی معاون آموزش‌وپرورش فارس گفت: در کنفرانس ملی فیزیک 10 کارگاه آموزشی و مهارت‌آموزی و میزگردهای علمی نیز به عنوان برنامه‌های جنبی همایش پیش بینی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش فارس گفت:  نوزدهمین کنفرانس ملی فیزیک و آزمایشگاه به میزبانی انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیک استان وهمکاری آموزش و پرورش استان،  دانشگاه شیراز و اداره کل حفاظت از محیط زیست  از پنجم تا هشتم شهریورماه در شیراز برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه, شیرازه,

فرهاد اسماعیلی  ابراز داشت: مخاطبان و شرکت کنندگان در این کنفرانس دبیران رشته فیزیک و اساتید دانشگاه و دانشجو معلمان و علاقه‌مندان به این رشته هستند.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس ۱۰ سخنرانی علمی توسط اساتید دانشگاه‌های کشور، ۴۰ مقاله توسط معلمان فیزیک ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۱۰ کارگاه آموزشی و مهارت‌آموزی و میزگردهای علمی نیز به عنوان برنامه‌های جنبی این همایش پیش بینی کرده ایم.
,
,
,
,
 
,
اسماعیلی مضمون و تم اصلی این کنفرانس را فیزیک و محیط زیست دانست و شیوه‌های آموزش فیزیک، فیزیک و زندگی، فیزیک و آزمایشگاه، جایگاه فیزیک در برنامه درسی، تازه‌های علم فیزیک در چارچوب محتوای کتب، فیزیک و بهینه سازی مصرف، فیزیک و زیبایی شناسی، فیزیک و تفکر منطقی، فیزیک و امنیت وتاثیر آموزش‌های غیررسمی در آموزش فیزیک را از اهم محورهای این همایش برشمرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش فارس تصریح کرد: در این کنفرانس تاکید خاصی بر محور فیزیک و آزمایشگاه شده است؛ چرا که آموزش علم فیزیک بدون آزمایشگاه مانند آموزش شنا بدون آب و استخر است.

اسماعیلی تاکید کرد به عنوان یک نتیجه ملموس تقاضا داریم زاویه دوربین‌هایتان روی ما حساس شود و به ما فشار بیاورید تا به محیط زیست کمک کنیم و بنرها را در همایش‌ها کم کنیم و در پذیرایی ها کمتر از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم. ما از رسانه ها برای تحقق زندگی بدون پلاستیک انتظار کمک داریم .

رئیس انجمن معلمان فیزیک استان فارس نیز در ادامه این نشست به تاریخچه شکل‌گیری این انجمن اشاره و عنوان کرد: انجمن علمی آموزشی معلمان  فیزیک فارس از سال ۸۰ شروع به فعالیت کرده و در سال ۸۲ نخستین شورای اجرایی آن تشکیل شده است.
,
,
,
,
,
,
,
 
,

حمید مصطفی نژادیان اظهارداشت: این انجمن با هدف بالا بردن توان علمی معلمان و مطرح کردن روش‌های نوین تدریس سالانه بین سه تا چهار همایش فیزیک استانی برگزار می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آزمایشگاه یکی از مسائل مهم در آموزش فیزیک است، لذا یکی از جنبه‌های مهم این کنفرانس به مبحث آزمایشگاه اختصاص داده شده و برای پررنگ کردن نقش این موضوع در آموزش فیزیک علاوه بر کمیته علمی و اجرایی امسال برای اولین بار یک کمیته به عنوان کمیته آزمایشگاه در این کنفرانس راه‌اندازی شده است.

دبیر علمی این کنفرانس نیز از پیش‌بینی حضور ۷۰۰ شرکت کننده خبر داد و گفت: طبق تجارب قبلی حدود ۲۰۰  مقاله به دبیرخانه همایش ارسال می‌شود که پس از دواری مقالات توسط ۶۰ داور، 10 مقاله به شکل سخنرانی علمی و ۴۰ مقاله به شکل پوستر ارائه خواهد شد.

فرهنگ کریمی با بیان اینکه شروع ثبت‌نام برای حضور در کنفرانس از ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز شده، گفت: علاقمندان تا 15 تیرماه جاری مهلت دارند مقالات خود را برای ما ارسال کنند و 10 مردادماه پایان پذیرش خواهد بود.

وی همچنین شروع پذیرش افراد ثبت‌نام کننده در این کنفرانس را صبح ۵ شهریورماه اعلام کرد و گفت: افتتاحیه کنفرانس بعدازظهر ۵ شهریور و اختتامیه آن نیز صبح روز ۸ شهریورماه تعیین شده است.

کریمی در پاسخ به خبرنگار شیرازه در رابطه با نتیجه هجده دوره قبلی این همایش ها گفت:اینکه همایش ها در هر دوره نسبت به دوره قبل شلوغ تر و پر تعداد تر برگزار می‌شود نشان دهنده ی مفید بودن آن برای مخاطبان است. وی تصریح کرد: چون از سراسر کشور در این همایش شرکت می‌کنند همکاران از تجارب هم نهایت استفاده را می‌برند. همچنین از خروجی این همایش ها در تالیف کتابهای نونگاشت هم استفاده می‌شود ونتایج علمی حاصل از این هم اندیشی ها در تالیف کتب درسی موثر است .

وی در خصوص استفاده از نظر دانش آموزان به عنوان مخاطب آموزش ها نیز پاسخ داد: کنفرانس مخصوص دانش آموزی جدا از این کنفرانس برگزار می شود و بیست و دومین دوره آن هم در شیراز برگزار شده است اما در این کنگره ملی معلمان پیام آور نظر دانش آموزان هستند و تلاش می‌کنند به راه‌حل منطقی برسند که دانش آموزان بهتر درس را در کلاس درک کنند.

تلاش می‌کنیم آزمایشگاه به عنوان محور اصلی آموزش فیزیک مورد توجه واقع شود

یزدانی دبیر کمیته آزمایشگاه نیز در این نشست توضیح داد: پرورش نیروی انسانی توانمند ومکفی، زمان کافی در پروسه آموزش برای اجرای آزمایش های لازم  و فراهم سازی امکانات و تجهیزات برای پر رنگ کردن آزمایشگاه به عنوان محور اصلی آموزش فیزیک لازم است که تلاش می‎‌کنیم در این همایش درباره این موضوعات به راهکار کاربردی برسیم.

زهرا علی‌اکبری، دبیر اجرایی کنفرانس نیز با بیان اینکه تاکنون 291 نفر در سایت کنفرانس ثبت‌نام کرده‌ا‌ند، گفت: بیشترین ثبت‌نام‌ها مربوط به خراسان رضوی و آذربایجان غربی و شرقی بوده است. از شیراز هم تاکنون42نفر ثبت نام داشتیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای ۵۵۰ نفر تدارک اسکان دیده شده و اولین کنفرانسی است که امکان اسکان خانوادگی نیز برای تعدادی محدود وجود دارد.وبا توجه به تقارن اختتامیه کنفرانس با عید سعیدغدیر برنامه های تفریحی و زیارتی هم برای شرکت کنندگان پیش بینی کرده ایم.
 
برای نجات محیط زیست باید از کارهای نمادین عبور کنیم و به نهادینه کردن این فرهنگ برسیم

معاون اداره‌کل محیط زیست فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: بسیاری از صاحب‌نظران محیط زیست معتقدند که تنها راه خروج از بحران و گرفتاری‌های این حوزه، آموزش و ارتقای آگاهی‌ها است.


مرادی با اشاره به تعامل موفق سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش‌وپرورش، به برگزاری همایش‌های مشترک این دو نهاد طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همایش گرمایش زمین با همکاری انجمن فیزیک معلمان استان فارس از جمله آنها است و دومین همکاری نیز در نوزدهمین همایش ملی فیزیک و آزمایشگاه خواهد بود.


وی یادآور شد: پس از انقلاب صنعتی انسان‌ها با پیشرفت‌های زیاد طبیعت را موجب دستکاری قرار دادند که امروز پدیده‌هایی چون؛ ریزگردها، خشکسالی و... نتیجه این برخورد نابخردانه است.معاون اداره‌کل محیط زیست فارس تصریح کرد: چندسالیست همه متولیان به این نتیجه رسیدند که برای نجات محیط زیست باید از کارهای نمادین عبور کنیم و به نهادینه کردن این فرهنگ برسیم. برای نهادینه شدن این مهم نیز راهی به جز فراگیر شدن آموزش و پایدار کردن ان نیست. در حال حاضر یکی از علوم مهم که می‌تواند موجب برون‌رفت از مشکلات زیست محیطی شود، علم فیزیک است.

مرادی هدف از همکاری مشترک با آموزش‌وپرورش را کسب وارتقای اخلاق و سواد محیطی زیستی توسط دانش‌اموزان پس از خروج از دوران مدرسه عنوان کرد و گفت: آچه برای ما اهمیت دارد این است که نوجوانان در آینده که در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیرند تجربه تلخ گذشتگان خود را در ارتباط با محیط زیست تکرار نکنند.وی یاداور شد مدارس جامع محیط زیستی یکی از بسترهای مناسب برای تعامل بیشتر ادازره کل محیط زیست با آموزش و پرورش است که همین امروز اختامیه سومین سال این تجربه را جشن گرفتیم.از سال 92 مدارس جامع محیط زیستی مطرح شد و در ابتدای کار تنها دو مدرسه در شیراز وچندمدرسه در شهرستان‌ها آن را اجرا کردند امسال در سومین دوره در 20مدرسه شیراز و 49شهرستان شاهد اجرای آن بودیم که رشد ده برابری را نشان می‌دهد.

در خاتمه این کنفرانس خبری از پوستر نوزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک و آزمایشگاه رونمایی شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, شیرازه, شیرازه,
,
,
,
, تلاش می‌کنیم آزمایشگاه به عنوان محور اصلی آموزش فیزیک مورد توجه واقع شود,
,
,
,
,
,
,
,
, برای نجات محیط زیست باید از کارهای نمادین عبور کنیم و به نهادینه کردن این فرهنگ برسیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه