اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

ستاره خلیج فارس؛ گامی استوار در مسیر خودکفایی بنزین/ پالایشگاهی که دست رد به سینه دلالان واردات بنزین زد

ستاره خلیج فارس؛ گامی استوار در مسیر خودکفایی بنزین/ پالایشگاهی که دست رد به سینه دلالان واردات بنزین زد
هیاهو و جنجال آلودگی بنزین های تولید داخل از سوی معاون روحانی در سال 92 شاید بزرگترین آسیب را به این پالایشگاه زد؛ جنجال و ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد اما دست های پشت پرده واردات بنزین توسط همسر یکی از معاونان دولت یازدهم نشان داد باز هم ستاره خلیج فارس اسیر بازی های سخت سیاسی شده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته خبر به بهره برداری رسیدن مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتشر شد؛ بر اساس این خبر در این مرحله روزانه پالایش 120 هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت پالایشگاه افزوده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, در این مرحله روزانه پالایش 120 هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت پالایشگاه افزوده می شود.,

در همین راستا محمد علی دادور، مدیر عامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، اعلام کرد که با بهره برداری از مرحله سوم این پالایشگاه تا پایان سال تولید بنزین به 36 میلیون لیتر می رسد. به طور کلی با راه اندازی این واحد و واحد های دیگر تولید بنزین، کشور در تولید بنزین خودکفا می شود و زمینه برای صادرات بنزین در نیمه دوم امسال فراهم خواهد شد.

, با بهره برداری از مرحله سوم این پالایشگاه تا پایان سال تولید بنزین به 36 میلیون لیتر می رسد. به طور کلی با راه اندازی این واحد و واحد های دیگر تولید بنزین، کشور در تولید بنزین خودکفا می شود و زمینه برای صادرات بنزین در نیمه دوم امسال فراهم خواهد شد., با راه اندازی این واحد و واحد های دیگر تولید بنزین، کشور در تولید بنزین خودکفا می شود و زمینه برای صادرات بنزین در نیمه دوم امسال فراهم خواهد شد.,

بهمن ماه سال 85 بود که ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس آغاز شد.

,

 

,

ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین

, ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین, ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین,

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد و به این صورت حجم زیادی از خام فروشی کشور کاهش پیدا می کند.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه می‌باشد.

۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (دولتی)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است.

,
,
,
,
,

با این حال مجری ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه است؛ مرحوم محمد اسماعیل کراچیان اگرچه اکنون زنده نیست تا حاصل تلاش شبانه روزی چند ساله خود را ببیند اما ستاره خلیج فارس امروز بیشتر از یک ستاره در ایران می درخشد؛ ستاره ای که در وانفسای واردات و دلالی بنزین در کشور توانست ایران را به خودکفایی برساند و دست دلالان را از صنعت بنزین کوتاه کند تا به این ترتیب مبالغ زیادی در خروج ارز از کشور صرفه جویی شود.

,

به اعتقاد کارشناسان پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از زمان راه اندازی فاز نخست آن در اردیبهشت پارسال تا امروز از خروج پنج میلیارد و 400 میلیون دلار ارز جلوگیری کرده است.

,

محمد اسماعیل کراچیان تا زنده بود همواره مورد انتقاد برخی از مدیران نفتی قرار گرفت و کارشکنی های بسیار در پیشبرد مراحل ساخت این پالایشگاه مانع از به نتیجه رسیدن سریعتر تلاش ها در این پالایشگاه شده بود؛ در سال های 82 و 83 که دولتمردان چشمشان به دست های شرکت فرانسوی توتال بود تا شاید این پالایشگاه را برایشان بسازند، توتال این شرکت اسطوره بدعهدی ها ایران را رها کرد و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیمه تمام ماند.

,

در این میان قرارگاه خاتم تمام تلاش خود را برای مجاب کردن مقامات دولتی برای ادامه ساخت این پروژه به کار بست اما در شرایطی که دولت مردان به خودباروری نرسیده بودند اعتماد به جوانان ایرانی بسیار سخت بود.

,

 

,

زخم نامهربانی های مدیران داخلی بر پیکر ستاره خلیج فارس

, زخم نامهربانی های مدیران داخلی بر پیکر ستاره خلیج فارس, زخم نامهربانی های مدیران داخلی بر پیکر ستاره خلیج فارس,

مرحوم کراچیان در تیرماه 94 دار فانی را وداع گفت تا بخش‌های جالبی از روند احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دست برود. یکی از مدیران سابق پالایشگاه ستاره خلیج فارس که نخواست نامش فاش شود، در باره این ناگفته‌ها می‌گوید: «در سال 83 و با افتتاح فازهای 1 تا 5 پارس جنوبی، میعانات گازی نیز به عنوان یک محصول جانبی ارزشمند در کنار گاز طبیعی استخراج شد.

,

با توجه به اینکه مسئولیت توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه بود، این شرکت طی قراردادی میعانات گازی خروجی از این فازها را به عنوان بخشی از طلب خود از وزارت نفت می‌خرید. پس از مدتی ما به اختلافاتی با شرکت توتال بر سر تعیین قیمت میعانات گازی مواجه شدیم.

,

توتال معتقد بود میعانات گازی مشریان بسیار محدودی در سطح دنیا دارد و کسی میعانات گازی را نمی‌خرد زیرا پالایشگاه‌هایی که بر مبنای خوراک میعانات گازی طراحی شده اند معدود و انگشت شمارند.»

وی ادامه می‌دهد: «از همینجا بود که ما به لزوم ساخت یک پالایشگاه میعانات گازی در داخل کشور پی بردیم و این ایده را با مهندس زنگنه، وزیر نفت وقت مطرح کردیم ولی ایشان بالکل با پالایشگاه سازی مخالف بودند. چندین ماه طول کشید تا ما توانستیم با واسطه هایی طرح را با رئیس جمهور وقت مطرح کنیم.

,
,
,

ایشان استدلالات ما را پذیرفت و با ساخت این پالایشگاه موافقت کرد و طرح اولیه ای از پالایشگاه مذکور در دولت ایشان تهیه شد. اما نهایتا روند تاسیس شرکت و انتخاب سهامداران به سال 85 و آغاز دولت آقای احمدی نژاد رسید. با تاسیس شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در دی‌ماه 85، مهندس کراچیان به عنوان اولین مدیر عامل این پالایشگاه انتخاب شد و تا اواسط سال 89 بر این مسند قرار داشت.»

,

 

,

پالایشگاهی با مدیریت 6 مدیر

, پالایشگاهی با مدیریت 6 مدیر, پالایشگاهی با مدیریت 6 مدیر,

این بخشی از روند جالب احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است؛ پالایشگاهی که تاکنون 6 مدیر عامل مختلف را دیده است. سطور بالا تنها اظهارات یکی از مدیران عامل سابق این پالایشگاه بود که به صراحت از مخالفت زنگنه با ساخت و تاسیس این پالایشگاه از ابتدای امر حکایت داشت.

,

جالب است بدانید آخرین پالایشگاه ساخته شده در ایران پالایشگاه نفت بندرعباس است که در سال 76 یعنی آغاز وزارت نفت زنگنه به بهره برداری رسیده است و تنها طرح پالایشی کشور که بعد از پالایشگاه بندرعباس با پیشرفت فیزیکی قابل توجهی مواجه شده است، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 93 درصد پیشرفت فیزیکی است که وزیر نفت آن را هم با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در سال 92 تحویل گرفت و چاره ای جز تکمیل آن نداشت و اگر این پالایشگاه هم نبود٬ قطعا اتفاقی در این بخش رخ نمی‌داد.

,

هیاهو و جنجال آلودگی بنزین های تولید داخل از سوی معاون روحانی در سال 92 شاید بزرگترین آسیب را به این پالایشگاه زد؛ جنجال و ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد اما دست های پشت پرده واردات بنزین توسط همسر یکی از معاونان دولت یازدهم نشان داد باز هم ستاره خلیج فارس اسیر بازی های سخت سیاسی شده است و دست دلالان و کاسبان واردات بنزین در کشور از آستین یکی از معاونان دولت بیرون آمد.

,

 

,

ستاره خلیج فارس و کنترل آلاینده های زیست محیطی

, ستاره خلیج فارس و کنترل آلاینده های زیست محیطی, ستاره خلیج فارس و کنترل آلاینده های زیست محیطی,

در شرایطی دولت به خاطر کنترل آلودگی هوای تهران دولت دست به واردات بنزین می زد که هیچگاه بنزین تولید داخل در تهران توزیع نشده بود و بعد از ادامه روند واردات بنزین آلودگی هوای ایران نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه روز به روز بیشتر هم شد.

,

در این شرایط تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس‌جنوبی مهم‌ترین تاثیر غیرمستقیم این پروژه است؛ این موضوع به معنای بهره‌گیری از گاز طبیعی به جای سوخت مایع، تولید خوراک اتان برای پتروشیمی به لحاظ اقتصادی و تولید آلاینده‌های کمتر به دلیل تولید سوخت پاک گاز طبیعی در حوزه زیست محیطی است.

,

اکنون که مدیران نفتی چشمشان را از دست های بیگانگان شسته اند ستاره خلیج فارس مانند نوری در صنعت نفت کشور شروع به تابش کرده و می تواند مشکلات ارزی کشور را تا حد زیادی بهبود ببخشد؛ در شرایطی که واردات از صادرات پیشی گرفته است، صادرات بنزین می تواند تا تراز تجاری کشور را نیز تا حد زیادی بهبود ببخشد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه