اخبار داغ

قلم به‌دستان، وجدان بیدار جامعه؛

زیر و بمِ «قلم»

زیر و بمِ «قلم»
قلم به دستان، وجدان‌های بیدار جامعه و مصلحانی هستند که تنها به روشن نگه داشتن افکار عمومی و اعتلای فرهنگی فکر می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، فرهیخته ترین قشر جامعه هستند و در باب اهمیت کارشان همین بس که در قرآن کریم از قلم‌هایشان با قسم یاد شده؛ «ن و القلم و ما یسطرون».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

اهالی و یا بهتر است بگوییم اصحاب قلم و آنهایی که دغدغه نوشتن دارند و وظیفه خود را روشن نگه داشتن افکار عمومی می‌دانند با ادبیات، هنر و نوشتن در تلاش برای ارتقای آگاهی جامعه هستند و در پیشرد اهداف متعالی آن بسیار تاثیرگذارند.

,

ارزش قلم همواره و در هر عصری نمایان است اگر قلم در دست افرادی باشد که به اعتبار قلم ارج نهند و از راه قلم به بیان دردهای جامعه، خدمت به خلق و اعتلای فرهنگی بپردازند.

,

ا

, ا,

 

,

به جای جایزه‌های میلیاردی در مسابقات تلویزیونی، فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهند

, به جای جایزه‌های میلیاردی در مسابقات تلویزیونی، فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهند,

علی ذکریایی یکی از فعالین رسانه‌ای و از قلم به دستان مطرح در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: رسالت هر کسی این است که وظیفه‌اش را درست انجام دهد  و اهالی قلم هم باید از امکانات و ابزار و استعدادهایشان صحیح استفاده کنند.

,

وی افزود:‌ تفاوت اهل قلم با بقیه مشاغل و صاحبان مسئولیت در این است که آنچه به مردم عرضه می‌کنند میتواند ماندگار و تاثیرگذار باشد و لذا وظیفه آنها سنگینتر است.

,

ذکریایی پرداختن به مشکلات مردم، منعکس کردن اخبار درست، یاد دادن فرهنگ صحیح و... را  از بزرگترین مسئولیت‌های اهالی و اصحاب قلم عنوان کرد و گفت: با توجه به نامگذاری سال واضح است که وضعیت اقتصاد اورژانسی‌تر است و باید اولویت بندی کنیم و به داد اقتصاد برسیم، البته بخشی از آن دست مردم است که حمایت کنند نه صرفا با خرید بلکه همراهی نکردن با تب و تاب بازار و ایجاد التهاب هم شامل می‌شود و بخش دیگر به مسئولان با کنترل بر منابع و نظارت بر می گردد.

,

این فعال رسانه‌ای بیان داشت: اهالی قلم دو دسته هستند یکی اهالی رسانه که منعکس کننده‌اند و عده دیگر افرادی همچون نویسندگان و شعرا و ادبا که تولید محتوا می کنند.

,

وی در مورد اینکه چقدر محتوای تولید شده متناسب با نیاز جوانان است گفت: برخی از کتابها محتواهای خوبی تولید کرده اند اما این محتوا به قالب مورد نیاز جوانان تبدیل نشده است، مقاله، کتاب و مطالب خوبی می نویسند اما جوان ما به سمت کتاب نمی رود و در دنیای مجازی سیر می کند.

,

ذکریایی افزود: باید ببینیم چطور این را تبدیل به قالب جوانان کنیم، اینجاست که اهل قلم و تولید محتوا نمی تواند کاری انجام دهد و در اینجا اهالی رسانه باید دست به کار شوند و به آنها برای تکمیل این پازل کمک کنند.

,

این فعال رسانه‌ای  درباره علت دوری از کتاب هم بیان داشت: یک علت این موضوع به خانواده ها و کتاب نخواندن والدین برمی گردد، همچنین جمع‌های دوستان و رفقا که کتاب نمی خوانند نیز بی تاثیر نیست.

,

وی با بیان اینکه دلیل دیگر به صدا و سیما بر می گردد، اظهار داشت: این رسانه چقدر برای فرهنگ کتابخوانی تبلیغ می کند و اهالی فرهنگ چقدر از ابزار تشویقی برای این موضوع استفاده کرده‌اند آنها بیشتر دانلود نرم افزارهای خاص را تبلیغ می کنند اما کجا یک کتاب خوب را تبلیغ کردند؟

,

ذکریایی افزود: رسانه های عمومی هم سوق دهنده هستند و می توانند اثرگذار باشند، البته دلیل دیگر به کتاب برمی گردد برخی کتابها محتوای عالی دارند اما طراحی جلدشان مناسب نیست و برخی دیگر نویسنده و محتوا و جلدشان مناسب هست اما ناشر أنقدر در توزیع بد عمل کرده که این کتاب به دست آنها که باید نرسیده است.

,

این فعال رسانه‌ای بیان داشت: جبهه مقابل کتاب رسانه‌های دیجیتال است که ذائقه مخاطب را تغییر می دهد، همچنین شبهاتی که در این زمینه وجود دارد نیز بی تاثیر نیست.

,

وی ادامه داد: شبهاتی مثل اینکه می گویند برای اینکه درختان قطع نشود کتاب نمی خریم! این یک تفکر اشتباه و توجیهی برای تنبلی است، چون درختانی هستند که زود رشد می کنند و برای تولید کاغذ استفاده می شوند و جنسشان هم برای تهیه کاغذ است.

,

ذکریایی استفاده از ابزارهای کمکی در تبلیغات فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برنامه های تلویزیونی به جای جایزه های میلیاردی می‌توان یک جایزه بزرگ برای کتابخوانی در نظر بگیریم که همه کتاب بخوانند و جایزه بگیرند اینگونه کمک به ترویج فرهنگ کتابخوانی کرده ایم.

,

وی حمایت از کتابخوانی برای دیده شدن اهالی قلم و رسانه ای کردن محتواهای تولید شده را مورد تاکید قرار داد و گفت: با این کار می‌توانیم بستر را فراهم کنیم ونویسنده ها هم اگر بفهمند به آنها بها داده می شود کیفیت کار و آثار را افزایش می دهند.

,

این فعال رسانه‌ای در مورد مشکلات اهالی قلم هم اظهار داشت: گلایه من از این افراد این است که مطالعه خود را بیشتر کنند تا عمق مطالب تولیدی هم افزایش یابد و همچنین آینده نگری داشته باشند.

,

ذکریایی گفت: اگر در نوشتن خدا را در نظر بگیرید آنگاه همین اندک افرادی که قلم‌فرسایی بی‌خودی می‌کنند از صحنه بیرون می‌روند و محتواها هم ناب می‌شود.

,

ا

, ا,

 

,

رسالت اهل قلم بیان واقعیات است

, رسالت اهل قلم بیان واقعیات است,

حجت‌الاسلام رحیم جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در گفت‌گو با خبرنگار مرصاد ضمن تبریک روز «قلم» به اصحاب و اهالی قلم اظهار داشت: کار اهالی قلم یک کار دلی است و دغدغه‌های روحی و ذهنی که دارند و واقعیت‌های جامعه را به داستان، شعر و هر کار دیگری که جنبه علمی داشته باشد تبدیل می‌کنند.

,

وی افزود: به همین دلیل که کار آنها یک کار علمی است و تاثیرات خود را بر جامعه خواهد دارد قاعدتا باید همواره حال خوبی داشته باشند و تحت تاثیر شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قرار نگیرند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه بیان داشت: به هر حال در هر حاکمیت و تشکیلات سیاسی باید حمایت‌هایی در این عرصه صورت بگیرد و بهترین حمایت و نکته ای که در مورد اصحاب قلم هست این است که باید برای آنها احترام قائل شویم.

,

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه کار این اهالی قلم قیمتی ندارد تا توجهات مالی را مدنظر قرار داد، گفت: حوزه فرهنگ یک حوزه مردمی است نه حاکمیتی وقتی تولیدات آنها خوب و باکیفیت باشد خودبه خود مردم هم از این تولیدات استفاده و استقبال خواهند کرد.

,

وی بیان داشت: اما صرف نظر از این موضوع هر حاکمیت و نظامی سعی می‌کند بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در تدوین ضوابط خودش دارد حمایت‌هایی از این قشر داشته باشد.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ادامه داد: دولت سعی می‌کند از طریق چاپ آثار اصحاب قلم چه بعد از چاپ و چه در زمان چاپ با حمایت از ناشرین و تجلیلی از مفاخر و مشاهیر حمایت های خودش را انجام دهد.

,

حجت‌الاسلام جعفری پیام نامگذاری روزی به نام قلم را تجلیل و احترام به اهالی قلم دانست و افزود: این روز برای این است که اگر در طول سال از این قشر غفلت می‌شود حداقل در یک روز خاص فضایی برای توجه به این افراد ایجاد شود.

,

وی تصریح کرد: امیدواریم همچنان تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این قشر ادامه یابد و تکلیف و دین خود را نسبت به مردم به بهترین نحو ادا کنند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه رسالت اهل قلم را بیان واقعیت‌های تاثیرگذار در سرنوشت انسان بر تعالی، رشد و سعادت آنها عنوان کرد و گفت: اهالی قلم باید این واقعیت‌ها را در چارچوب فکری خود تولید و در اختیار مردم بگذارند.

,

حجت‌الاسلام جعفری افزود: خمیرمایه تولیدات اهالی قلم همان تفکر، اندیشه، شناخت و معرفت خودشان است و مخاطب آنها هم مردم هستند و می‌توانند با درک واقعیات جامعه افکار و اندیشه‌های خود را به عنوان مبانی رسالتی خود انجام دهند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه