اخبار داغ

عدم مناسب سازی مبلمان شهری؛ مشکل جدی معلولان استان

عدم مناسب سازی مبلمان شهری؛ مشکل جدی معلولان استان
محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش تمام افراد و تامین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد و البته معلولین و افراد کم توان ذهنی هم جزی از شهروندان این جامعه هستند که باید حقوق شهروندی آنها رعایت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، "عینک دودی بر چشم دارد و عصایی سفید بر دست که به سختی می تواند در شهر تردد کند.. ، در کنار خیابان منتظر تاکسی و یا اتوبوس واحد است اما کسی به او اعتنایی نمی کند چراکه ویلچری است...، او کودکی کم توان ذهنی است که با مادر خود در کنار خیابان برای خودروهای عبوری دست تکان می دهد اما کسی به آنها توجهی ندارد...."
اینها بخشی از مشکلات مشترک افراد کم توان جسمی و حرکتی است که تردد آسان در شهر و بهره مندی از امکانات شهری را در کام آنها تلخ کرده است اما مسئله مهم این است که این افراد هم قشری از جامعه می باشند که حق تردد و زندگی در شهر و جامعه را دارند اما سوال این است که آیا می توانند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ,  ,  ,  , قم فردا, ، , ،,
,

حقوق شهروندی معلولان رعایت شود

, حقوق شهروندی معلولان رعایت شود,

محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش تمام افراد و تامین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، دسترسی آنان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده است در حالی که در قانون این مسئله به عنوان حقوق شهروندی برای معلولان می باشد.

,

نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آنها با نیازها و خواسته‌های این افراد سبب منزوی شدن آنها شده است، از این رو ساماندهی و مناسب‌سازی دوباره این فضاها در واقع بازگرداندن این افراد به زندگی اجتماعی و فعالیت دوباره است.

همسطح کردن خیابان ها، ایجاد رمپ در ورودی اداره ها و بانک ها و مراکز عمومی و سیستم حمل و نقل عمومی مناسب از جمله مواردی است که باید برای احترام به قشر معلول در نظر گرفته شود.
این که حقوق شهروندی معلولان تا چه حد رعایت شده نیازمند واکاوی است که امروز سوالاتی را در ذهن معلولان به وجود آورده و باید دغدغه مندانه از سوی متولیان این امر مورد توجه قرار گیرد.

,
,
,
,

 زمینه حضور و اشتغال معلولان در جامعه فراهم شود
محمد علی مقدم خواه ، معاون امور توانبخشی بهزیستی قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این که 22 هزار معلول در این استان زندگی می کنند، گفت: جلسه های مختلفی با شهرداری قم و استانداری و دستگاه های مربوطه برگزار شده است که امیدواریم با همکاری دستگاه های مربوطه شاهد مناسب سازی معابر شهری برای عبور و مرور معلولان باشیم.
وی ادامه داد: در این خصوص دبیرخانه مناسب سازی معابر شهری و خدمات رسانی به معلولان در اداره کل بهزیستی قم تشکیل شده است تا با همکاری دستگاه ها مسائل و مشکلات این قشر بررسی و رسیدگی شود.
معاون امور توانبخشی بهزیستی قم به فرهنگسازی تغییر نگاه در خصوص معلولان تاکید کرد و افزود: معلولان دارای توانمندی های ویژه ای هستند که باید زمینه حضور و اشتغال آنان در جامعه فراهم شود.
وی بیان داشت: دستگاه ها در خدمات رسانی به این قشر به عنوان بخشی از شهروندان فارغ از هر گونه نگاهی وظیفه دارند.
40 دستگاه اتوبوس و 15شعب بانک مناسب سازی شده برای معلولان
 محمدرضا رحیمی کارشناس دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی قم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این بهترین فرصتی است تا دستگاه ها برای خدمات رسانی مناسب به معلولان زمینه رفت و آمد آنان را در اداره ها فراهم سازند.
وی ادامه داد: با همکاری شهرداری و دستگاه های مربوطه هماهنگی صورت گرفته تا در صدور پروانه ساختمان های عمومی شاخص های مناسب سازی ویژه معلولان در نظر گرفته شود.
کارشناس دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی قم از خدمات بانکی برای معلولان خبر داد و گفت: 15 شعب از بانک های مختلف در استان قم اقدام های مناسب سازی را برای رفت و آمد معلولان انجام داده اند ضمن این که سایر بانک ها نیز در حال انجام عملیات اجرایی در این حوزه هستند.
وی با اشاره به این که در سیستم حمل و نقل عمومی نیز برنامه ریزی صورت گرفته است گفت: شهرداری قم 40 دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده خریداری کرده است که توسط آن معلول می تواند با ویلچر وارد اتوبوس شود.

, زمینه حضور و اشتغال معلولان در جامعه فراهم شود,
,
,
,
,
, 40 دستگاه اتوبوس و 15شعب بانک مناسب سازی شده برای معلولان,
,
,
,
,


دستگاه ها سهم 10درصدی خود در مناسب سازی شهر را انجام دهند

,
, دستگاه ها سهم 10درصدی خود در مناسب سازی شهر را انجام دهند,

از همین رو دکتر سلیقه ، مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه 10درصد از جامعه را معلولین ، ناتوانان و سالمندان تشکیل می دهند، گفت: خدمت رسانی به معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست و هر دستگاهی باید سهم 10درصدی خود در این خصوص را انجام دهد.

,

مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی برای تسهیل در تردد معلولان

, مناسب, سازی, مبلمان, شهری, و, ادارات, دولتی, برای, تسهیل, در, تردد, معلولان,

این در حالی است که سید مهدی صادقی استاندار قم گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی برای تسهیل در تردد معلولان است.

وی با بیان اینکه معلولیت نباید موجب محدودیت برای افراد شود افزود: باید با ارائه تسهیلات ویژه زمینه افزایش بهره‌وری معلولان در سطح جامعه فراهم شود.

,
,
,


الزام دستگاههای دولتی به استخدام معلولان

,
, الزام دستگاههای دولتی به استخدام معلولان,

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: در آزمون استخدامی امسال وزارت آموزش و پرورش محدودیت‌هایی برای به کارگیری معلولان در نظر گرفته‌ بود که به این منظور هماهنگی هایی کردیم و قرار شد این سهمیه 3 درصدی به طور جداگانه در نظر گرفته شده و در سرجمع استخدام‌های وزارت آموزش و پرورش لحاظ و اعمال شود. بر این اساس معلولانی که استخدام خواهند شد در بخش‌های اداری مشغول به کار می‌شوند.

,

وی ادامه می دهد: براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کارفرمایان بخش خصوصی باید برای معلولان شاغل خود، کمک‌هزینه ارتقای کارایی را بدهند و این کمک‌هزینه تا 5 سال باید پرداخت شود و در این رابطه باید مدت قرارداد حداقل یک سال باشد و حقوق و دستمزد افراد دارای معلولیت شاغل نیز همانند قانون کار پرداخت می‌شود.

,

محسنی ادامه می دهد: همچنین باید سایر مزایای قانونی تصریح شده در قانون کار(مزایای رفاهی کارگران) به فرد دارای معلولیت شغلی پرداخت شود. به این منظور حداکثر 50درصد حداقل حقوق و دستمزد ماهانه مصوب شورای‌عالی کار برای فرد دارای معلولیت شغلی با توجه به‌شدت معلولیت (خفیف 30درصد، متوسط 40درصد و شدید 50درصد) پرداخت می‌شود.

,

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه می دهد: طبق قانون افراد دارای معلولیت شدید حقوقی معادل حداقل قانون کار را باید دریافت کنند؛ ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی که دارای کارمندان معلول هستند، موظف شده‌اند که در هفته 10 ساعت از فعالیت معلولان را بکاهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه