اخبار داغ

مطهرنیا در گفت و گو با دانا:

سازمان ملل در موضوع حمله به یمن محافظه کارانه برخورد می کند/ ورود مجامع بین المللی به دعاوی منطقه ای، حیثیت و آبرویشان را می برد

سازمان ملل در موضوع حمله به یمن محافظه کارانه برخورد می کند/ ورود مجامع بین المللی به دعاوی منطقه ای، حیثیت و آبرویشان را می برد
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حمله به یمن گفت: مجامع بین الملل و سازمان بین الملل در خصوص جنگ یمن به صورت محافظه کارانه برخورد می کنند.
[

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: جنگ یمن یک جنگ دارای وجوه مختلف است؛ تزاحم های منطقه ای و تزاحم های بین المللی در بافت موقعیتی ناشی از گزار نظام بین الملل از عصر کهن به عصر جدید مطرح است به عبارت دیگر یمن و منطقه پیرامون یمن یعنی پارتلند نو و یا خاورمیانه عربی و بخش هایی مانند سوریه و یمن جغرافیای تلاقی قدرت های بزرگ فرامنطقه ای و منطقه ای برای ساخت نظم منطقه و پرداخت نظام آینده بین الملل تلقی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: جنگ یمن یک جنگ محدود به برخورد داخلی نیروهای یمنی با هم نیست، بلکه یک جنگ نیابتی دردو لایه منطقه ای و بین المللی است و از این جهت سازمان های بین المللی در باب آن تا حدودی با برخوردهای محافظه کارانه وارد عمل می شوند.

,

 

,

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ورود چنین سازمان های بین المللی به این دعاوی و معرکه های بسیار پیچیده، حیثیت و آبروی مجامع بین المللی را در عمل زیر سوال می برد.

,

 

,

مطهرنیا بیان داشت: "هانس مورگنتا" به عنوان یکی از نظریه پردازان رئالیست در حوزه روابط بین الملل بر این نکته تاکید دارد که سیاستمداران و نهادهای سیاسی سخنی نمی گویند که بخواهند برای انجام آن هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنند و در جهت عقب نشینی از آنچه که موضع گرفته اند بخواهند اعتبار و منزلت خود را به مقدار زیادی از دست بدهند.

,

 

,

وی عنوان کرد: سازمان های بین المللی با توجه به چنین محتوایی، به نظر می رسد بهترین کاری که می توانند بکنند ایجاد یک فضای دیپلماتیک برای حل و فصل این مسائل بدون موضع گیری های رسمی در باب این بحران ها در جامعه بین المللی است.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: حالا اگر این فعالیت ها در پشت صحنه حرکت ها با تمام وجود و قدرت انجام ندهند، می توانیم بگوییم که از رسالت های خود عبور کرده اند.

,

 

,

مطهر نیا در پاسخ به این سوال که "برنده واقعی نبرد یمن تا به امروز کدام جبهه بوده است" گفت: نه انصار الله می تواند به طور کامل به ائتلاف عربی پیروز شود و نه ائتلاف عربی به ائتلاف انصارالله با دولت های حامی خود.

,

 

,

وی افزود: در جنگ عراق نه عراق توانست به طور کامل به ایران مسلط شود و نه ایران توانست به عراق چیره شود.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: یک قانون نانوشته در ارتباط با بحران های منطقه ای و جنگ های درون منطقه ای بین قدرت های متوسط و ضعیف وجود دارد و قدرت های بزرگ و ابر قدرت های جهانی این قانون نانوشته را همواره اجرا می کنند و این است که در جنگ های منطقه ای طرف پیروز نباید وجود داشته باشد، بلکه توازن قدرت یا به سمت افزایش قدرت یا به سمت کاهش قدرت برای طرف های درگیر پیش بیاید.

,

 

,

مطهر نیا در پایان گفت: همانطور که در این منازعه ها برای کشورهای منطقه و ائتلاف های متفاوت که در نهایت باقی می ماند یک نوع توازن قدرت برای تسلط کشورهای فرامنطقه ای است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه